Gå til innhold

Den perfekte aldersforskjellen mellom søsken

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For min del ville jeg ha mellom 2 1/2 og 3 år.

Det ble 2 år og 4 mnd, men ser godt at eldstemann kunne vært litt eldre.

Men men, kan ikke gjøre annet enn å gjøre det beste ut av det, det blir vel bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste mener at den aldersforskjellen de har mellom sine barn er den mest perfekte. Så noe objektivt scar vil du ikke få:-)

Jeg har 14 mnd mellom mine, og synes det er helt fortreffelig nå som de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det akkurat 1,5 år mellom barna. Det første året var så tøft at jeg nesten ikke husker det. Minste hadde kolikk og skrek nesten uten stopp i 5 mnd. Jeg slet med dårlig sanvittighet for begge barna i denne perioden. Følte ikke jeg klarte å gi nok til noen av de. Det var ufattelig slitsomt å aldri kunne gå en meter bort fra de i fare for at en sjalu storesøster skulle gjøre noe drastisk, noe som ofte skjedde.

Men nå som minste nærmer seg halvannet så er de blitt helt vannvittig glad i hverandre. Helt vidundelig å se dem sammen. Størstejenta får lille til å le sin mest bedårende trillelatter og alt er bare veldig fint.

Et år med slit er i det store og hele ingenting så nå synes jeg 1,5 år aldersforskjell er helt perfekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2- 2,5 år er det perfekte, for da er de ikke FOR tette, men likevel tett nok til å få mye glede av hverandre i oppveksten. Har selv 2 år mellom mine (23 mnd), og det har gått over all forventning til nå ihvertfall (minsta er 9 mnd gammel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bastant at noen perfekt aldersforskjell finnes ikke ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok forskjell på hva mor og far synes og hva barna synes.

Foreldrene setter mest pris på at eldstemann har blitt noen år før det kommer en ny, men fra barnas perspektiv så er det nok bedre å ha et søsken som er mest mulig jevngammel.

Jeg har en søster som er fire år eldre enn meg, Det var for stor aldersforskjell. Jeg ble veldig lillesøster og vi måtte bli voksne før vi fant hverandre. Men her er det sikkert også forskjellige erfaringer.

Barn er i alle fall mer like i utvikling osv jo tettere de er i alder.

Jeg har to tette, 20 mnd mellom og det er perfekt nå som de er fem og syv. Venninna mi har tvillinger, det virker enda mer perfekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel funnet ut at fire år er en fin alder å bli storesøster/bror, men det sier ingenting om livet videre. Det er ikke bedre å ha en bror på to i stedet for en på fem når du selv er seks for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være mest mulig komfort for mor, så ja jo større forskjell jo bedre. Kroppen har hentet seg inn igjen, man får mere tid til kos med begge barna. Men jo større aldersforskjell jo mindre "glede" har de av hverandre. Selvfølgelig finner vel 6-åringen det av og til litt gøyalt å herje med lillesøster på 2 år, men han vil kjede seg i sommerferier når kompisene er reist bort. Jo mindre aldersforskjell mellom barna, jo mere slitsomt for mor, -de første to-tre åra. Men de vil også være litt mere på nett med hverandre og føle at de er på noenlunde samme nivå i lek. 12 år mellom meg og min bror, tør påstå jeg ikke kjenner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år er perfekt, meg og søstra mi er 4 år.

Da får man ungdomsskolen og vgs for oss selv og nå som vi har blitt eldre er det akkurat som vi er like gamle og kjempegode venner :)

ser hvor stressende det er for foreldre som har to tette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine er tette og de har veldig stor glede av hverandre. Mitt inntrykk er at for stor aldersforskjell kan være vel så slitsomt, da du får unger som ikke kan underholde seg med hverandre og dermed henger de mer rundt foreldrene.

Et vennepar låner mer enn gjerne dattera mi når en av de voksne skal vekk, nettopp for at det er en form for hjelp. Da leker seksåringene sammen mens lillesøster på halvannet suller for seg selv og det minsker trykket på den voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke forferdelig lenge å vente til man blir voksen før man "finner" hverandre, når man kanskje er flyttet ut av redet?

Vi får snart 3 tette, skal ikke lyve å si at det er noen dans på roser. Men for ungene sin del, så ser jeg jo hvilke fordeler vi drar av det i forhold til de som bare har ett barn i mange år.

Titt og ofte får vi besøk av kusina mi og hennes pode på 2 1/2, fordi han holder på å gjøre henne "gal" fordi han kjeder seg sånn alene. Det har jeg til gode å si om mine. 3 1/2 og 2,3 år. Når nr 3 kommer om et par uker, så vil de ha hverandre å leke med istedet for å sitte å se på at mamma bruker mange timer hver dag på å amme babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...