Gå til innhold

stamming, er det sånn som plutselig kommer eller er det sånn som skal være medfødt?

Anbefalte innlegg

sønnen min har begynt å tulle sånn når han prater.

Han hadde først problemer med å prate fordi han hadde væske i mellomøret å ikke hørte forskjell på konsonanter når andre pratet. Så ble han operert å språket ble brått mye bedre. Var som å skru på en bryter.

Og nå har han plutselig begynt å tulle sånn når han prater. Strever med å finne ord å blir stående fast på første ord eller første stavelse også blir han irritert for at han ikke får det til. Innimellom prøver han å finne ordet på nytt, mens andre ganger begynner han bare å snakke om noe annet.

Han er 3,5 år.

Fortsetter under...

23.38 her igjen. Sorry - ble litt feil info. Det er slik at det KAN vere medfødt, og at de har gått bort fra teorien om at det er nervøsitet som ligger til grunn.

Skrev bare det jeg visste - og det var visst utdatert;)

2-5 års alder dukker det visst opp. Snakk med logoped dere få henvisning fra kommunen- så kanskje dere får bukt med det:)

I den alderen sønnen din er i, er det ganske vanlig å stamme! Jeg har hørt at det har å gjøre med at tunga ikke klarer å forme ord like fort som hjernen tenker, og så stokker det seg til.

Som sagt, relativt vanlig i den alderen, og dermed kan det godt være at dette er en fase som går over. Tror derfor ikke du får henvisning til logoped for dette nå, men det skader jo ikke å spørre, såklart.

Tak for svar!

Har strevd så mye med tanke på hørselen hannes, for å få leger til å undersøke ordentlig og det tok to år før jeg faktisk ble henvist til noen som hadde kompetanse til å finne ut om hva som virkelig var galt.

Og dette har jo påvirket språket hannes så selv om han nå etter operasjon har blitt flinkere til å prate så henger han etter i forhold til andre på sin alder.

Det har vært så mye med språk og hørsel + andre ting siden han ble født stakkar.

Ikke at det er noe galt med de som stammer, men har selvfølgelig ønske om at han skal slippe det..

Men får ta tiden til hjelp og håpe at det retter seg da. Å om det ikke gjør det så er han fortsatt den nydeligste og mest fantastiske gutten som finnes i mamma sine øyne:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...