Gå til innhold

Mamma pem til september, må da i ulønna perm men får ikke kontantstøtte før i november da sønnen er 1 år. Hvordan klare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt vanskelig sak men jeg har mamma perm til september, tenkte så å jobbe i 10 uker da pappa er hjemme i sin pappa perm for så å gå ut i ulønnetperm. Dette pga at vi ikke har barnehageplass og øsnker å være hjemme.

MEN så får jeg ikke jobbe de 10 ukene for det står i arbeidsmiljøloven at paragraf 12.5 at man må gå rett fra foreldrenes lønna permisjon til den ulønna. Så min arbeidsplass tolker det sånn at jeg må gå direkte over.

Så da må jeg gå hjemme fra september til november da sønnen er 1 år uten noe som helst penger???

Jeg vil tålke det sånn at jeg skulle kunne jobbe de 10 ukene å så gå ut i ulønnet perm.

Var på arbeidstilsynet i dag å hørte å ikke en gang de kunne gi meg et svsar. Måtte komme tilbake på mandag.

Så da lurer jeg på om noen har vært borti detta før? Går man virkelig fra mamma perm og venter på penger til ungen blir 1 år?

2 mnd uten penger?

Håper noen har noe svar eller erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke reglene for dette men vi gjør det slik at når min perm går ut i oktober så har jeg ulønna perm frem til nyttår da overtar pappapermen.jeg sparer hver måned for å ha råd til å ha ulønnet perm i 2 mnd...

Skrevet

Det stemmer at det ikke er lov å gå fra jobb til ulønnet permiasjon, man er nødt til å gå fra lønnet permisjon til ulønnet permisjon.

Så det dere er nødt til å gjøre er enten å belage dere på at du skal gå hjemme med far og barn i hans permisjon da uten penger. Eller at du løser det enkelt ved å ikke bruke all "din" permisjon før far skal ha sine 10 uker. Om dere sparer ei uke eller noe med permisjon, slik at far da har sine 10 uker med barnet med lønnet perm mens du arbeider, så har du 1 uke med siste del av "din" permisjon som er lønnet, før du så går ut i ulønnet perm. Da er dere innenfor regelverket ift dette.

Skrevet

men kan jeg endre på min del av perm når jeg snart er ferdig med den da? Har jeg rett på å få lov til å spare en siste uke? Hvis det går ann å da den vrien så hadde jo det vært supert da men spørs om jobben går med på det hvis jeg ikke har retten på min side.

Skrevet

Jeg kommer til å avslutte min permisjon med lønnet ferie, om jeg så ikke får bhg plass og må ut i ulønnet permisjon så kan jeg vel jobbe de 10 ukene som far er hjemme? Altså ta permisjon ferdig, ha ferie, jobbe i 10 uker og så gå over i ulønnet?

Skrevet

Vet ikke om det har noe å si men det er jobben som betaler lønn i permisjonen og får det refundert fra nav..

Skrevet

Da har jeg sjekket med arbeidstilsynet og min jobb og fått beskjed om at jeg fint kan gå i fra permisjon-ferie-jobb mens far har permisjon-og evnt ulønnet permisjon etter det.

Det er litt ulik praksis på ulike arbeidsplasser.

Jeg jobber i kommunen.

Pjoooh ;D

Skrevet

til !"hønseføtter og gulerøtter":

det er jo lov å gå fra jobb til ulønna permisjon da. Har hatt flere på jobben som har tatt permisjon fra jobben (uten lønn) fordi de skal på evnt en laaang jorda-rundt-reise eller annet.

Eneste ulempen med å ta ulønna permisjon er at man plutselig ikke har rettigheter om man evnt skulle bli syk. Man får da ikke sykepenger. Men det får jo så være...

Men for å svare litt på hva man kan gjøre for å overleve økonomisk de mnd man ikke har inntekt så må man være beinhard å spare i forkant; både av sin egen og partnerens lønn. Hver 1000-lapp teller. Samtidig som man må spare barnetrygden.

MEN. Man kan også, om man har lån, spørre banken om å få avdragsfrie mnd en periode. Da kan man spare ekstra den perioden.

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette helt. Ellers i livet er det ok å ta ulønnet permsjon bare man har avtalt dette med sin arbeidsgiver.

Er det ikke bare å snakke med jobben og lage en avtale med de? Det er da ikke nødvendigvis sånn at nav trenger å vite om dette dersom du ikke får noen utbetalinger uansett??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...