Gå til innhold

Min mening om navnefest...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dag er det mi første gang til å være ordentlig forumtroll fordi jeg må få ut litt irritasjon i hverdagen, haha.

 

Å ha navnefest for barnet sitt er en like høytidelig begivenhet som å gå på kino...

 

Var på en navnefest for en nevø og det var ikke mye stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat som en dåp er for meg ;) Spes når foreldrene ikke er kristne.

 

Godt vi alle er forskjellige og at det finnes valg for alle foreldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med HI, jeg.

 

Og forresten, heter det trolling når du faktisk mener det du skriver..? Trodde trolling var tulleinnlegg og sånt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da burde du holde deg unna. En navnefest kan man gjøre høytidelig eller ikke. Syns selv det er bedre å gi barnet en kjip navnefest enn å døpe det om man ikke er personlig kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du da på en navnefest med sermoni i regi av HEF? Jeg har hatt navnefest for alle mine tre, og synes det har vært kjempefint :o)

 

Synes ikke det er så forferdelig høytidelig å være i dåp heller jeg, når foreldrene døper kun pga tradisjon og egentlig står der og lyver i kirken om at de skal oppdra barnet i den kristne tro... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel familien som ikke klarte å gjøre det høytidelig nok da?? eller så var det kanskje et sted hvor humanetisk forbund ikke har like fine lokaler/opplegget ikke er bra nok.... Hvor i landet var denne navnefesten?

Vi hadde navnefest for snuppa vår i oslo rådhus i fjor,etterfulgt av middag, kaffe og kaker i selskapslokaler. Var en kjempe flott dag, høytidelig og fint i rådhuset, og koselig familietid etterpå!

 

Å si at "å ha navnefest for barnet sitt er en like høytidelig begivenhet som å gå på kino" er jo en hjernedød påstand, at akkurat den navnefesten du var på var like høytidelig som å gå på kino er derimot en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak sier nå jeg.

 

At noen tar navnefest istede for å lyve i kirka er helt greit for meg.

 

Jeg skal verken ha dåp eller navnefest, her er det barnevelsignelse som blir planlagt.

 

Er kristen og ikke for barndåp, og navnefest blir feil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver i hvert fall ingenting om at ALLE foreldre som døper barna sine lyver i kirken :o) Det jeg skrev var at jeg ikke synes det er så voldsomt høytidlig å være i en dåp hvor jeg vet at foreldrene døper barnet kun for tradisjonens skyld, og ikke er personlig kristne.

 

Og grunnen til at jeg kan vite det, er at jeg bare har vært i dåp til barn i nær familie, hvor jeg kjenner foreldrene godt og vet hvor de står mtp livssyn/tro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alldri vært i en navnfest, så jeg kan ikke utale meg verken positivt eller negativt. Men hvordan foregår en navnfest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI, og legger til bryllup! Bryllup på tinghuset er like høytidelig som et kaffebesøk, ofte er festen deretter også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bryllupsfesten er kjedelig så kan du ikke skylde på andre enn brudeparet. det samme paret ville nok hatt en like kjip fest om de hadde giftet seg i kirka.

Og du lenger opp som tror vi mener at alle som døper ungene i kirka lyver, når man kjenner foreldrene som banner og ikke aner hva som står i bibelen men alikevel skal døpe ungene pga tradisjon ja da er det å lyve !! Har man ingen intensjon om å oppdra barnet i kristen tro så får man la være å dukke opp i kirkatil dåp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med prinsessemamma! Har vært i dåp et par ganger å vært direkte pinlig berørt, hykleri av øverste sort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Navnefest gjennom HEF og synes det var høytidelig.

 

De brukte lokale unge musikere og sangere fra 10 år og oppover som innslag og hadde orkester. Allsang av kjente barnesanger var det også og det gjorde at det ble mye mer intimt og rettet direkte mot barna

som har kommet til verden. Jeg ble berørt.

 

I kirken synger vi med til salmer som vi aldri har hørt før og vann blir sprutet over hodet med gamle fraser det ikke er hold i og man sitter på harde trebenker og har vært en kjølig opplevelse de gangene jeg har vært der(kaldt). Tørt og kjedelig med en prest som gnåler i halvannen time om Gud og Jesus og resten av det eventyret. Blir alltid søvnig?

 

Synes det var kjempebra med Navnefest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre samme opplevelse som HI. Jeg har vært i tre navnefester av forskjellige lokale grupper av HE. Den i Oslo rådhus var flott og stemningsfull. De to andre var alt annet enn høytidsstemte og utrolig langdryge, bortimot 1,5 time!

 

Den ene i et sliten samfunnshus hvor den eneste pynten var en blomsterkvast midt på scenen, med en taler som leste opp talen sin uten å se på publikum en eneste gang, en dame som leste 4 dikt, hvorav det samme diktet to ganger og en ung jente som skulle synge et par sanger til akkompagnement av en cd-spiller. De som holdt "seremonien" så ut som de kjedet seg, og det gjorde de fleste av gjestene også.

 

Det kunne ha vært gjort på en mye mer høytidelig måte, og også ha blitt mer personlig om de ikke samlet opp slik at det var 10 -15 barn av gangen som skulle "feires".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...