Gå til innhold

Forvirret ang sykemelding?!?

beccis'en

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger når jeg har vært på kontroll fått beskjed om at jeg må belage meg på å bli sykemeldt fra uke 28, uansett hvordan formen er. Men i dag når jeg var på kontroll på KK spurte jeg legen om dette (en lege jeg ikke har vært hos før, ny hver gang), og han sa at det stemte ikke. Jeg kunne jobbe fram til to uker før fødsel hvis jeg ønsket det.. Hva har dere fått beskjed om?

Jeg synes jo at dette var gode nyheter, da jeg synes det var lenge å gå sykemeldt. Men er så redd for å tro på dette nå og så få beskjed neste gang om at jeg blir sykemeldt.. Blir helt forvirret, men det er vel slik når man kommer til en ny lege på hver eneste kontroll...

Fortsetter under...

Hei!

Så vidt jeg vet SKAL alle gravide kvinner gå ut i permisjon tre uker før forventet fødsel, altså termin. Og at dette er noe som gjelder alle uansett yrke.

Selv jobber jeg i barnehage, og jeg ble 100% sykmeldt i uke 18, dette var det jordmor som oppfordret meg til, og da valgte jeg å lytte til hennes erfaring! Både fastlege og sykehus sa at det varierte hvor lenge tvillinggravide jobbet, men at sykmelding før uke 24 var mest vanlig.

Min lokale jordmor sa til meg at "om formen er fin mens du går hjemme, nyt det! Du har mer enn nok med å være gravid med to små barn du nå!"

Derfor sier jeg legg beina høyt! Nyt sommeren og kjenn livet som bobler i magen! Lykke til!!!!

En av grunnene til at senaborter og for tidlig fødsler har gått ned, er nettopp det at man er veldig liberal med sykemelding for tvillinggravide. Jeg ble sykmeldt i uke 20 og kjenner at det var helt rett. Jobber som spl og har en del løft, gåing, springing og trapper. Skal jeg i det heletatt ha noe igjen å yte hjemme, var dette en veldig riktig ordning. Jeg kunne nok jobba lenger jeg oxo, men kjenner at jeg er mer engstelig for at noe skal skje denne gangen og jeg vil ikke ta noen sjanser.

Og som det skrives i det andre innlegget, alle SKAL ut i perm 3 uker termin, uansett form. Jeg syns heller ikke det er så gøy å gå hjemme, det blir lange dager men regner med jeg får for korte dager etter at barna er kommet ut så jeg prøver å nyte d :)

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har forstått at det er mange som blir sykemeldt tidlig. Er litt usikker på hva jeg skal tro og gjøre. Har i tillegg fått bekkenløsning, med beskjed fra fysio om å ta det med ro slik at det ikke utivkler seg ennå mer. Jeg jobber også som sykepleier, jobber på sykehjem, noe som begynner å bli tungt. Men trives veldig godt med å gå i jobb. Samtidig vil jeg jo det beste for mine små, og ikke risikere noe. Jeg får spørre igjen på neste kontroll, da kommer jeg mest sannsynlig til en ny lege (igjen). Jeg blir igangsatt 1 mnd før termin, det var derfor jeg ikke hadde "krav" på tre uker.

Blir helt forvirret av at alle sier ulike ting, og at det blir praktisert ulikt forskjellige steder i landet. hmm..

Hei! Skal du ha en eller tvillinger? Jeg har lest at det er vanlig å sykemelde tvillinggravide mellom uke 20 og 28 pga det er samfunnsøkonomisk å unngå prematurfødsler.

Rart at en lege mener en tvillinggravid skal jobbe som sykepleier på sykehjem frem til to uker før fødsel.

Lykke til m legetime og forekommende fødsel:)

Annonse

Svarer igjen jeg :) Hvor ofte går du til kontroll? Det er jo enda større risk ved eneggede og jevnere kontroller på grunn av dette. Jeg vil nok en gang råde deg til å ta det med ro, sykmeld deg og prøve å være aktiv på andre måter hjemme istedet. Det kommer nok til å gå fint uansett men bedre føre var enn etter snar... Jeg er livredd det skal skje noe og velger og følge de fleste anbefalinger fra fastlege, jordmor og sykehus om å ta det med ro :) Prøver ihvertfall, ikke så lett med en aktiv 3 1/2 åring... !

Hei hei :)

Må bare "skyte" inn en ting her :)

Selv om du blir satt igang en mnd før terminen, blir de tre ukene med perm trukket vekk. Selv om du f.eks er sykemld helt frem til fødsel.

Reglene er desverre bare sånn.

Masse lykke til og ta det med ro. Nyt tiden og kos deg :)

Jeg skal bare jobbe en uke til også blir jeg sykemld.

og da er jeg i uke 22 :)

jeg går til kontroll på sykehus annenhver uke. Har i perioder vært ukentlig, da det var noe vektsforskjell på dem og de var redd fra transfusjonssyndrom. Det var heldigvis ikke utviklet seg til det ennå, og er tilbake til å gå til kontroll annenhver uke nå. Men ettersom jeg har forstått skal jeg gå ukentlig fra uke 28. Går i tillegg til fastlege og jordmor.

Ja, jeg tror jeg skal spørre etter sykemelding neste gang. Jeg er så sliten og har vondt over alt etter jobb slik at jeg ikke fungerer etter jobb.. Det er jo litt dumt..

• 2 uker senere...

Vet ikke hvor langt du er kommet. jeg ble sykemeldt tidlig 50% fra uke 16 for jeg gikk ikke opp i vekt, kastet opp fo rmye, og fullt fra uke 20. jobber som fysioterapeut. De var strenge med det d der vhor jeg gikk til kontroll, men forstod fort at det er ulik praksis. Jeg syntes det var litt voldsomt til å begynne med men det gikk ikke mange ukene før jeg skjønte at det var helt riktig. Det ER samfunnsøkonomisk billigere å sykemelde tidlige enn å risikere for tidlig fødsel og ja de kans sjekke livmorhalsen men det er utallige mange andre ting som kan være med å øke belastnigne og dermed kanskje om muligens igangsette en fødsel. min lege og jordmor øsnket ikke ta noen sjanser og ville være sikker på at alt man kan gjøre for å unngå det ble gjort. i tillegg trenger du virkelig all energien du har til å være høygravid med to og ta deg av dem etterpå. jeg hadde mye kvalme og bekkenlsøning på slutten men tv ble født i uke 37 en knallhard fødsel og glad for den tiden jeg fikk hjemme i ro og fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...