Gå til innhold

Barnevernet vil ta fra meg unga,hjelp meg..Trenger råd....

Anbefalte innlegg

Hei,alenemor på 34 år her.Har vært alene med barna i 5 år. Barnevernet har snakke med eks mannen min,å sagt at de vurderer å ta fra meg elste barnet mitt-Dette har aldri jeg fått besjed om.Dem har sagt til meg at dem har satt inn flere tiltak,og at det har ikke hjulpet noe særlig. Jeg sliter med helsa mi,og måtte legges inn på operasjon ,pga dette var jeg borte i 2 uker..Jeg har spurt bv om å få hjemmehjelp,men det trengte jeg ikke da det var ryddig stort sett når dem var her. Jeg har 3 barn,og 2 av dem går på skolen.Spurt etter lekse hjelp da jeg føler jeg ikke strekker til der. Det sku dem hjelpe meg med,sa dem. Men nå er jeg redd,for eksen sa dem sku ta over eldste jenta mi.Begge mine barn går på en skole der det er mye mobbing,og dem har da blitt plaga å slått i mange mange år. Dette er grunnen til at min datter oppfører seg dårlig på skolen.Hun har blit trua med julling av en som er 2 år eldre enn henne,hun møter han i gangen hver dag,og hvis han sier noe til henne ,så får hu en dårlig dag.Da kan hun legge seg under bordet,og begynne å skrike. Ja,jeg veit at j har utfordringer,er klar over det.Men jeg mener ikke at jeg er en så dårlig mor,at dem ska ta fra meg unga. Mine barn får kjærlighet,varm,varm middag på bordet hver dag.vi sitter sammen å spiser middag hver dag,dem har rene klær hver dag på skolen/barnehagen...Jeg er så lei meg,hva ska jeg gjøre ?? Kommer dem til å ta henne fra meg?? Hva kan jeg gjøre for å forhindre det??? Hjelp meg,,,,

Ps,ja jeg har barn som krangler,men dem kan også være bestevenner og leke sammen i 2 timer uten å krangle.

uff,er så lei meg..

Fortsetter under...

Kan dette være noe ex'en din sier bare?

Har kanskje en følelse av at det ligger noe mer bak dette... Hva har du gjort i forbindelse med at barna dine blir plaget/slått på skolen? Har du kjempet med nebb og klør for at skolen skulle ta tak i dette? Eller har du bare latt det skje?

Har du vurdert å la de bytte skole? Du kan IKKE bare se på at barna dine blir mobbet!!!!

Kanskje barnevernet mener at din eldste datter får det bedre hvis hun kommer vekk fra de som plager henne, og kanskje begynne på ny skole? Det hjelper ikke å gi henne kjærlighet hjemme, hvis hun har det helt for J¤E når hun er ute/på skolen.

Det virker på meg som om du ikke er ressurssterk nok til å takle alle utfordringene det er med litt større unger.

Kanskje du rett og slett er nødt til å flytte? For å få barna vekk fra de miljøene som ikke er bra for de?

I slike situasjoner der det ikke er "fare for liv" eller "kritisk" vil ikke noen av barna bli "hentet ut" uten at du er informert på forhånd. Det vil kanskje komme itlbud om en fosterfamilie som fungerer som avlastere for deg. Det har blitt mer og mer vanlig med fosterfamilier som fungerer som "en part av et skilt ektepar" (med det mener jeg en type delt omsorg. F.eks at du har barna fra mandag til onsdag uken etter og de har barna fra torsdag til søndag. Det har i mange tilfeller vært det beste for barna da de ikke føler at de svikter foreldrene eller at de mister den viktigste omsorgspersonen i livet. Samtidig blir det lettere for deg og barna.

Hvis du har hørt fra noen at barnevernet vurderer å "ta fra deg barna" må du sende en skriftlig beskjed til dem der du krever svar på ryktene. Og ikke minst svar på hvorfor slike rykter går rundt.

Ønsker deg masse lykke til, vil bare si at det ofte er mye bedre med en slik ordning enn du tror. Kanskje du får et godt samarbeid med ev. fosterhjem og barna får det bedre? Du får pauser innimellom?

Tror faktisk han snakker sant,han har ikke levert beskymrings mld på meg,jeg spurte om mora hadde gjørt det.Men han sa nei,han hadde gitt dem besjed om at han var inntrisert i at dem sku hjelpe meg. Jeg har slåss med nebb og klør,tok kontakt med rektor flere runder.Det er flere barn på skolen,som blir mobba.Så det er ikke bare mine ..Jeg vet hu ikke trives på skolen.Hun går som regel for seg selv,i i mat pausen har jeg fått besjed om.Tok det opp med skolen,men dem sa at det ikke stemte. Jeg nevnte for barnevernet at hvis ikke dette slutta,så måtte jeg skifte skole på unga.Men dem mente det ikke var nødvendig. Hva kan jeg gjøre for å få behold jente mi?? Noen forslag??

HI

Du kommer ikke til å få noe hjelp,får du hjelp kommer de til å bruke hjelpetiltake imot deg.

Skaff deg en advokat RASKT!!! og gå for all del ikke på møte med bv alene.

Det er flere som er i din stuasjon og har mista barn.

velkommen til barnevernes virklighet.

Annonse

Huff, det var mye på en gang.

Føler vel ikke at jeg kan uttale med så mye om det med omsorgsovertagelse.

Men jeg kan litt om det å være sliten og ha dårlig helse, og ha barn under bv.

Hvis du trenger hjemmehjelp, får du dette fra Tjenestekontoret i kommunen der du bor. Dette har ingenting med barnevernet å gjøre, fordi dette er en tjeneste som DU får pga DIN helse, ikke pga barna.

Du må da gå til legen din og få en erklæring som blir sendt til Tjenestekontoret, deretter kommer de på et hjemmebesøk, for å vurdere ditt behov for hjelp. Hvis de mener du har behov for hjemmehjelp, fatter de et vedtak om dette, og ordningen starter deretter.

Det er sikkert en dråpe i havet akkurat nå, men kan kanskje være lurt å ordne dette uansett, hvis helsesituasjonen din er vedvarende. Det letter i hvertfall tilværelsen din litt.

Når det gjelder alt dette andre... det første jeg tenkte var om eksen din snakker sant?

Hvorfor var bv inne i bildet i første omgang?

18:53, er du virkelig nødt til å skremme livet av HI?

Barnevernet kommer ikke bare og tar barn fordi de ikke har noe bedre å gjøre på!

Langt de fleste barna som er i kontakt med barnevernet, får forskjellige typer for hjelpetiltak, bare et lite fåtall barn er "tatt" fra foreldrene.

Men det er viktig å huske på en ting: Barnevernet er der for barna, ikke foreldrene!!! Dersom det virkelig er best for barna å komme i fosterhjem en periode, er det faktisk ikke så viktig hva foreldrene måtte føle angående det. Det er BARNAS beste som betyr noe, og det er ikke alltid foreldrene vet hva det er!

HI; ikke erklær "krig" mot barnevernet, anbefaler deg absolutt å spille på lag med de. For din egen og din datters skyld!!

Det var et godt råd,men jeg trenger ikke det. Jeg trenger lekse hjelp til dem f eks 2 dager i uka. Kanksje eldtsejenta mi kunne få støtte kontakt 2 dager i uka.Hun har 3 timer hver 14 dag..

Jeg trenger ikke at dem blir borte fra meg. Når andre er narkomane å har sine barn,så syntes jeg det er dårlig gjørt at dem ska ta fra meg jenta mi bare fordi vi har utfordringer.. Jeg mistenker at dem har snakka med mora til min eks,for hun fortalte at dem sku kom å snakke med dem.Dette er vel 2-3 uker siden. Hm,merkelig at dette sku komme opp nå...

HI

Ta i mot råd her, men se bort i fra barneverns propaganda! Som å si, skaff advokat, ikke stol på de osv.. (hun har sikkert mistet retten på barna med grunn, vanskelig for en mor å se)

Jeg har en venninne som får hjelp av barnevernet, de hjelper henne til å bli en bedre mamma, de betaler barnehage for henne, og har nå hjulpet med å skaffe avlastning en helg i mnd fordi mor ønsket det. Hun har hatt barnevernet til å hjelpe i 5 år. Aldri vært snakk om å bli fratatt barna selv om hun ikke er verdens beste mamma.

Ta imot hjelp, stol på dine egne avgjørelser, ikke gå imot de å bli trassig. Og det er kun 5% av alle barnevernssaker som ender opp med miste foreldreomsorgen.

og barnevernet har ikke lov til å si til din eks at de har tenkt å ta fra deg barnet, de har taushetsplikt! LYkke til

Barnevernet foretrekker å umyndiggjøre foreldrene. Det er typisk at du ønsker å bytte skole for barna, mens Barnevernet ikke ønsker det. Og du tør ikke protestere.

Men når de sier at hjelpetiltakene uansett ikke fungerer, hvilken rolle spiller det da om du saboterer hjelpetiltakene ved å ikke følge rådene?

Du er da ikke umyndiggjort selv om Bv liker å tro det.

Det virker helt feil at du skal få skylden for at barna dine ikke fungerer så godt sosialt på skolen.

Jeg trodde man kunne få leksehjelp gjennom skolen, uten å gå gjennom Barnevernet.

Hvis det ikke er ledige leksehjelper kan du avertere i avisen, eller avertere etter "reserve-besteforeldre" som trolig vil hjelpe til gratis med lekser.

Er lei av den tankegangen at alt må gå gjennom Bv, og at du ikke skal ta noe initiativ selv. Men nå har du jo alt skrevet under på deres tiltaksplan, og det betyr at de har litt makt over deg.

Har ikke mistet noe barn 19:03

Vet om flere foreldre som har mistet barna sine etter hjelpetiltak fra bv,

hvor lenge tror du din venninne har igjen før hun mister barna sine?

Selv om barneverne har taushetplikt så bryter de den uansett.

Dine 5% er feil det er 95%

Prøv å følg med.

Annonse

Jeg vil anbefale advokat hjelp. For å forhindre omsorgsovertakelse må du ha lover og regler på din side, og dette er noe en advokat kan hjelpe deg med.

Jeg vet om tilfeller der mor har bedt om hjelp og barnevernet har tatt alle barna deres, så ikke ta alt for lett på barnevernet. Still spørsmål om det meste de kommer med, får du hjelp til det du ber om er det jo bra. Kommer de med noe nytt de skal ha igjennom, still spørsmål, krev dokumentasjon osv. For det har du rett og krav på.

Hilsen

Nesten fosterhjembarn pga heksejakt av en barnevernsansatt som mistet jobben.

Takk for gode råd. Har dem ikke lov å si det til han?? De hadde sagt til han,at de hadde hinta til meg at dem kunne tenke seg å ta over elste jenta mi. Dem som alltid ha sagt til meg,at j er så lett å samarbeide med ,og at dem sa ting rett ut til meg,sia jeg ville ha det slik.. Men syntes ikke dem har gjørt det nå.. Dem spurte han om dattra vår kunen få bo til han.men han sa at han heller ville dem sku hjelpe meg slik at jeg beholdt henne. Hva slags tiltak kan dem sette inn?? Dem sa til dem at de tiltaket dem har satt inn ikke hjalp. Har støtte kontakt til 2 av mine barn, ene har 2 timer,hu andre 3 timer hver 14 dag-- Dem sa til han.at dem har hinta til meg men at jeg ikke har forståt alvorlighets graden av det.Min eks gav meg råd,om å høre på hva dem sa,og forandre på det osv... Jeg har kose stund med barna alene 1 gang i uka,da spiller vi spill,går oss tur,ser en film,tar maske osv,fisketur osv.. Alle unga mine har alene tid med meg 1 gang i uka. Minstebarnet leser jeg for hver kveld,og spiller med han ,så jeg bruker jo all min tid på barna mine.Jeg tar med meg unga på fam turer osv.. Blir så lei meg, vet ikke hva jeg ska gjøre... Ønsker gode råd...

hi

19:00

barneverne har aldri vert for barna, men for makten

sannheten skremmer ingen.

Hadde bv vert for barna så hadde ikke barn vokst opp i vold,pedofile,narko og alkoholikker.

Bv tar barn og plassere til og med barn hos fosterforeldre som er pedofile,narko og alkoholikker.

Barnevernets tiltaksplaner er ofte for lite konkrete. Leste om en kommune som fikk påtale fordi tiltaksplanene deres ikke inneholdt konkrete mål. Hvis planen ikke inneholder konkrete mål, er det umulig å evaluere den, og Barnevernet kan når som helst komme og si at de mener det ikke har gått så bra med hjelpetiltakene som de trodde.

Så det er ikke noen trygg tilværelse å ha gått med på hjelpetiltak, selv om Barnevernet er fornøyde akkurat i det øyeblikket man skriver under på planen. Det skremmende er at de kan komme tilbake senere og være misfornøyde.

BV PÅ DET BESTE.....

http://www.dagbladet.no/2011/06/25/nyheter/overgrep/innenriks/pedofili/17066550/

En mann er i Inntrøndelag tingrett dømt til to års fengsel for en rekke tilfeller av seksuelle overgrep mot sitt eget barnebarn.

Mannen og hans samboer var en periode utnevnt til fosterforeldre for jenta, skriver Adresseavisens nettutgave. Ifølge Trønder-Avisa erkjente mannen seg skyldig etter tiltalen da rettssaken startet.

De straffbare handlingene foregikk over en periode på tre år, fra 2006 til 2010. Jenta var bare ti år da overgrepene startet.

I tillegg til fengselsstraffen må mannen betale erstatning til overgrepsofferet på 75.000 kroner.

"Barnevernet har snakke med eks mannen min,å sagt at de vurderer å ta fra meg elste barnet mitt-Dette har aldri jeg fått besjed om"

Enten lyver du, eller så lyver eksen din.

Før du girer deg opp over en slik påstand, bør du med andre ord snakke med saksbehandleren deres og høre hvorvidt det er noe som helst i det. Det er det antagelig ikke.

Advokat slakter barnevernet

- Autoritært, hjerteløst, nedlatende, lite kompetent og lite opptatt av barnet. Foreldre og barns rettssikkerhet er en illusjon. Advokat Venil Thiis går til frontalangrep på norsk barnevern.

Da den nye barnevernloven og fylkesnemndene ble innført i 1992, skulle det styrke foreldre og barns rettssikkerhet. Ifølge advokat Venil Thiis, som i en årrekke har jobbet på vegne av foreldre i barnevernsaker, har ikke det skjedd. Hun er kraftig provosert over holdningen til de ansatte i barnevernet, og hun mener at hele ordningen med fylkesnemnder må opphøre. Sakene bør gå direkte til de ordinære domstolene, mener hun.

- Slik systemet fungerer er rettssikkerheten kun en illusjon. Forholdet mellom foreldrene og det offentlige er som David og Goliat. Løpet er ofte kjørt i favør av kommunen når en sak kommer opp i fylkesnemnda. Der brukes det lang tid på irrelevante ting som opplesing av ubetydelige journalnotater, og foreldrenes advokater kan ikke overkjøre prosessen på noen måte, sier advokat Thiis. Hun er også svært kritisk til de sakkyndige meddommernes rolle. Dette er psykologer og sosionomer, som også får oppdrag fra kommunen for å utrede andre saker før de kommer opp i nemnda. Ifølge Thiis gjør dette at de ikke er uhildet når de skal fungere som meddommere i en sak. De er en del av det offentlige maktapparatet i utgangspunktet.

- Barnet drukner i dokumenter. Det virker som folk i barnevernet er mer opptatt av å skrive notater på PC'en enn å bli kjent med barnet. De er mest opptatt av å være «important» der de kommer med dokumentkoffertene sine, og føler seg mer betydningsfulle jo flere papirer de har med seg, tordner Thiis.

- Nedlatende

- De ansatte i barnevernet mener det nettopp er krav til juridisk dokumentasjon som gjør at de må bruke mye tid på dette?

- Det er en myte de selv har skapt. Vi ber ikke om at de skal skrive ubetydelige referater fra telefonsamtaler. Vi vil vite hvordan barnet har det, men denne kunnskapen er ofte helt fraværende. De viser også en svært nedlatende holdning til foreldrene, og de snakker heller med eksperter enn med dem.

- Hvorfor er det slik?

- De er en del av det offentlige maktapparatet som gjør at de føler seg prektige og snille, at de jobber i «det godes tjeneste». Bare de får barna fra de slemme foreldrene og over i den offentlige herligheten, blir alt bra, tror de. Det er en illusjon, og de får barna til å føle at deres egen opprinnelse er mindreverdig, påpeker Venil Thiis.

Totalitære forhold

Hun er svært kritisk til måten barnevernet takler samværet mellom foreldre og barn på etter en omsorgsovertakelse. For det første er mengden av samvær svært begrenset, for det andre blir de få timene de har sammen «ødelagt» av barnevernets tilsynsperson.

- Her avbryter ufaglærte personer mor hvis hun sier noe «uheldig» til barnet sitt. Dette er rett og slett temmelig totalitære forhold. De kan til og med finne på å kritisere hva slags mat mor har servert under samværet. Og hvis barnet blir urolig etterpå, konkluderes det med at ungen ikke har godt av å møte moren. Selv om saken kanskje er den at ungen synes det er fælt å skilles fra mor, sier Thiis, som påpeker at hun også har møtt, om enn et fåtall, meget dyktige og positive barnevernsarbeidere.

En skam

- Blir det tatt for mange eller for få barn i norske barnevern?

- Jeg er stygt redd det ikke er de rette barna som blir tatt. Folk i barnevernet er redd for de faglige utfordringene ved å ta en sak til fylkesnemnda. Det fins barn som lever i forferdelige forhold, der barnevernet er klar over det, og likevel ikke griper inn. Men det fins også barn som ville fått det bedre sammen med foreldrene hvis de fikk den hjelp og støtte de har krav på, sier Venil Thiis, og legger til:

- Om 10-15 år kommer vi til å skamme oss like mye over dagens barnevernsaker, som vi gjør over behandlingen sigøynerne i sin tid fikk. Da vil det vrenge seg i flere mager enn i min. Dagens barnevern viser rett og slett en total mangel på respekt for mennesker som sliter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...