Gå til innhold

Er 9 års fengsel nok?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2011/07/01/nyheter/innenriks/kriminalitet/utviklingshemmede/rettssak/17149411/

 

 

9 Års fengsel på "hovedmannen" og 5 år på to andre. Yngstemann fikk kun samfunnstjeneste (grunnet alder) og sistemann (psykisk utviklingshemmet dame på 25 som selv ble mishandlet av hovedmannen) fikk kun betinget fengsel...altså ingen straff i det hele tatt med mindre hun gjør noe kriminelt de neste 6 mnd.

 

Hva synes dere?

Er dette virkelig nok/riktig straff for å torture en person til døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg synes det er en simpel straff. Jeg synes generelt at Norge har lav straffeutmåling for alt. Men selv om et land har dødsstraff ser det ikke ut til at voldshandlinger blir i mindretall, dessverre. Så hva som skal virke avskrekkende vet jeg ikke. Men de i denne saken burde fått en mye strengere dom, om så i forvaring. De bør sikres fra samfunnet, og være i behandling etter å ha begått noe så grovt. Det er ikke alltid gjort på noen år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er detaljer over hva de enkelte torturerte han med:

 

Mann (27)

 

* Pisket Risvik gjentatte ganger med plastrør i ansiktet og på kroppen. Piskingen fant sted omtrent hver dag de siste to ukene før Risvik døde.

 

* Slått Risvik gjentatte ganger i ansiktet og kroppen med knyttet hånd, spaerket ham og tråkket på ham med fotballsko.

 

* Vridd føttene på Risvik slik at han fikk problemer med å gå.

 

* Skutt på Risvik med luftpistol (og det var han som skjøt Risvik i hodet).

 

* Brennmerket Risvik med sigaretter og lighter.

 

* Presset Risviks hånd mot en varm kokeplate.

 

* Helt varmt vann over Risviks overkropp.

 

* Slått Risvik i ansiktet med en manual på 5,5 kilo.

 

* Sprayet Risvik ober lang tid med isspray i ansiktet.

Mann (25)

 

* «Kneet» Risvik i ansiktet slik at nesen knakk, og i tillegg slått, sparket og tråkket gjentatte ganger i ansiktet og på kroppen til Risvik.

 

* Pisket Risvik med plastrør omtrent hver dag.

 

* Presset Risviks hånd mot en varm kokeplate.

 

* Helt varmt vann over Risviks overkropp.

Kvinne (18)

 

* Slått, sparket og tråkket Risvik i ansiktet og på kroppen gjentatte ganger - herunder med motorsykkelstøvler.

 

* Pisket Risvik med plastrøret gjentatte ganger.

 

* Brennmerket Risvik med sigaretter og lighter gjentatte ganger.

 

* Skutt Risvik med luftpistol gjentatte ganger.

 

* Sprayet ham med isspray over lengre tid.

 

* Helt varmt vann over isviks overkropp.

Jente (16)

 

* Slått, sparket og tråkket i ansiktet og på kroppen til Risvik gjentatte ganger - herunder også med motorsykkelstøvler.

 

* Slått Risvik i øret med en manual på cirka 5,5 kilo med den følge at øret sprakk.

 

* Slått Risvik gjentatte ganger i ansiktet med en tørkerullholder av hardplast.

 

* Pisket Risvik med plastrør omtrent hver dag.

 

* Brennmerket Risvik med sigaretter og lighter.

 

* Skutt på Risvik med luftpistol gjentatte ganger.

 

* Helt varmt vann over Risviks overkropp.

 

 

 

 

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Dette-gjorde-de-2831601.html

 

helt forferdelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt de samme behandling som avdøde, bare at de kanskje kunne overlevd og levd på institusjon resten av livet. Håper de brenner godt i helvete...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her inne som tenker som meg, at fengsel ikke er rette plassen for psykisk utviklingshemmede? De er ofte på nivå med barn, i nettopp denne saken var det snakk om at to av jentene var mentalt på 8-9 års alderen. Setter vi 9 åringer i fengsel? NEI

 

De siktede burde fått en straff i form av tvunget helsevern i instutisjon hvor de kunne fått hjelp, blitt skikkelig utredet og opptrent på flere områder. De burde vært umyndiggjorte mens de var på institusjon og fått utnevnt hjelpeverge.

 

Hva tror dere skjer når de slipper ut av fengsel om 3-4 år? (de som fikk 5 år fengsel slipper nok ut da). De er ikke blitt klokere, har ikke fått nye positiver erfaringer og fått utviklet seg på noen positiv måte eller annen støtte. De havner i samme situasjon som de var i nå.....og er fortsatt like ustabile i samfunnet....helt til noe lignende skjer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dødsstraff må være passende.

 

Er de strafferettslig tilregnelig, så er de ikke så "borte vekk" som 19.24 beskriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lave straffer, men det er nok også en belastning å ha vært med i det "teamet" som torturerte en mann til døde. Om ikke for samvittigheten, så sosialt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselsstraffene i Norge er alt for lave..

 

Personlig synes jeg hovedmannen burde få livstid, altså slippe han ut når han er klar for kiste og "nedslipp."

De andre burde få livsopphold på institusjon.

 

Det samme mener jeg de andre sadistene, psykopatene og overgriperne burde få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grusomt! Og straffen er latterlig..

Jeg bor bare ett steinkast unna der dette sjedde og jeg synes denne saken er noe av værste jeg har lest om fra her i byen....

Dama på 26år var også gravid mens hun gjorde dette...har forstått det slik at babyen er tatt fra henne etter fødselen..hvis ikke hadde det iallefall vært noe SYKT galt her i landet!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de ikke har lært til nå, vil de neppe lære seg i fengsel, sperr de inne på strengt bevoktet instistusjon for resten av livet, men ingen tilgang på frihet

Hva skal jorden med sånne mennesker, eller mennesker var vel litt feil , tror jeg velger å si sadistiske udyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er noen straff i Norge god nok da? Når det kommer til slike ting?

Sexuelle overgrep mot barn feks.. Det er jo helt latterlig.. 2 år???

 

Hipp hurra for det norske rettsystem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...