Gå til innhold

Hjelp meg å komme ned i vekt!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å slanke meg litt men har så lite selvdisiplin.

Jeg trener ikke for jeg har en ganske så fysisk jobb til tider, så jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem. Bare tanken på å trene eller gå en tur gir meg angst. Ellers er jeg ikke en lat person på jobben og sitter sjelden. Jeg sykler å leverer i barnehagen istedenfor buss men det er ikke nok.

Jeg elsker grønt og sunn mat, men så er jeg også svak for gode sauser og tilbehør. Jeg spiser ikke noen mengder men svært uregelmessig. Frukost har jeg vanskelig for og tar en nutrilettshake til frukost. Så spiser jeg kanskje en posesalat eller en panini til sein lunsj og hiver i meg middag på kvelden når jeg kommer hjem. Og da kommer synderen....jeg er så sulten og sliten med lavt blodsukker at jeg hiver i meg alt. Godis, is, cola osv....

Før kunne jeg det men etter jeg fikk barn vil ikke kroppen gå med på dette så har kommet til en vekt på 90 kg.

Jeg jobber i en ganske "pen" bransje og føler meg som den stygge andungen.

Så har du noen virkelig gode råd å dele så bring them.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143371027-hjelp-meg-%C3%A5-komme-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke trener er du nesten nødt til å telle kalorier. Det kan du gjøre på vektklubben.no eller vektklubb.no.

Noe av det du spiser på kvelden bør flyttes til lunsj, for eksempel. Virker som du spiser for lite tidlig på dagen.

Fint at du sykler og leverer, fortsett med det..

Tror du kan gå mye ned i vekt bare med å spise mer regelmessig, og kutt ut søte drikker, saus og kaker og tilbehør i hverdagen.

Vips så er du - 10 kilo, og da har du kansje fått blod på tann og kan fortsette videre med mer trening..

Utfordrer deg til å prøve 1 mnd.. Så la oss høre da :))

Lykke til med å bli kvitt litt ekstra kilo!

jeg er i akkurat samme situasjon! fikk nok her om dagen og har siden da anstrengt meg for å komme meg ut av den onde sirkelen. sjokolade i stedet for mat er min største last....

jeg spiser nå frokost, lunsj, mellommål, middag og kvelds.

jeg tenker magrere, grønnere og grovere. jeg har ingen mulighet til å kjøre en voldsom slankekur og vil heller finne en middelvei som gjør at jeg kan spise godt, men sundt, resten av livet. det er vanskelig for jeg har ikke kommet inn i det enda i tllegg til arb.situasjonen min. jeg jobber veldig mye kvelder og jeg er flink til å sitte mye på rumpa på dagtid..... det er det neste på programmet!

brød er byttet ut med rugsprø, ris/pasta er byttet ut til fordel for fullkornsvarianter samt mindre posjon. potetmengden er også halvert. mer grønnsaker, mer salat. brus er byttet ut med vann.

jeg har tatt i bruk rockeringen min og jeg forsøker å ta barna ut på tur noen ganger i uka.

jeg merker allerede at magen er bedre. ikke mindre, men bedre;) det er en begynnelse. kiloene kommer etterhvert! hovedsaken er at kostholdet er sunnere enn på lenge, forbrenningen øker og energimengden er oppadgående. snart vil jeg begynne styrketrening og til slutt er det røyken som står for tur! jeg håper å ha mistet rundt 15kg og kuttet røyken frem til mai neste år. da er jeg 30!

Takk for gode råd, de motiverer!

Telle kalorier klarer jeg ikke, for jeg har rett og slett ikke tid alle dager. Når jeg er på jobb så kan vi starte grytidlig, og er fort ikke hjemme før klokken er 22. Andre dager jobber jeg hjemme og da fungerer det.

Men du sjokoladekvinnen - oppdater meg på hvordan det går. Klarer du å la sjokoladen ligge helt?

jeg har stort sett klart å holde meg unna sjokolade! jeg smakte på et par småsjokolader i går og jeg må ærlig innrømme at det smakte ikke all verdens. jeg var egentlig ikke lysten på sjokolade engang men bare tok litt av gammel vane. jeg tok ikke mer for å si det sånn!

jeg teller ikke kalorier selv. det klarer jeg ikke. det er kun snakk om å tenke grønnere, grovere og magrere. velger fullkornsvarianter av ris og pasta, spiser knekkebrød i stedet for brød og har grønnsaker/salat til all mat. på den måten halverer jeg i tillegg ris/pasta/potetmengde.

tips til hvordan spise riktig hele dagen:

smør niste dagen i forveien. ha med deg restemiddagen til lunsj. ha noen nutrilettbarer liggende på jobb til de dagene hvor nisten er glemt, man må jobbe litt over o.l. mye bedre å spise en slik bar i stedet for å ty til godterier for å dempe søthungeren/akutt sult. man har som regel ikke søthunger dersom man aldri er skikkelig sulten.

spis deg aldri stappmett. spis til du ikke er sulten lenger.

jeg føler meg mye lettere i magen nå. er ikke oppblåst lenger og det føles godt;)

Annonse

Grunnen til at du blir helt ulvesulten på kvelden er at du har for ujevnt blodsukker i løpet av dagen. Du må spise mer og oftere. Mer protein. Spis gjerne en neve nøtter (uten tørket frukt) som mellommåltid feks kl 10 og 14.

Og hvis du ikke må levere hver dag, prøv å gå på trening FØR jobb. I love it.

for meg hjalp det å kutte sukker og fett, men mest sukker. Dessuten hadde jeg ALLTID oppkuttede grønnsaker (mest sukkererter og minigulrøtter i poser far butikken) i veska og i kjøleskapet. Når sulten/desperasjonen kommer over meg, knasker jeg somen gal på disse.

Dessuten har jeg alltid wasa miniknekkebrød i veska og på jobb, de er og gode å ha hvis sulten rammer brått.

Ellers spiser jeg MINIMALT av karbo til middag, dette hjelper også veldig på vektnedgang.

Siden du sliter med å telle kalorier samt blodsukkersvingninger, så må jeg bare anbefale lavkarbo. I hvert fall gi det et forsøk. Jeg er selv helt ny på dette, bare holdt på i 1,5 uke. Jeg har vært veldig anti lavkarbo og tenkt at sånn kan jeg ikke leve. Men etter å ha telt kalorier i lang tid og konstant følt meg sulten, så tenkte jeg: hvorfor ikke prøve.

Foreløpig trives jeg veldig med det. Det er litt mye styr i starten til man kommer inn i det. Men jeg spiser masse god mat og det finnes massevis av gode oppskrifter. Blodsukkeret mitt er plutselig helt stabilt og jeg kan gå lenge mellom hvert måltid uten å bli sulten på den måten jeg ble tidligere. Jeg har nå gått ned 2,5 kg på 10 dager. Jeg har ikke gått og vært sulten, jeg har spist god mat og jeg har funnet en lavkarbosjokolade som er god og lovlig :) Så fra en som for noen uker siden var helt anti lavkarbo: les litt om det. Sjekk hva som finnes av erstatninger for det du selv synes er veldig godt. Jeg ble overrasket over hvor mange ting jeg kan erstatte med andre ting som også er godt.

Uavhengig av hva som skjer videre med vekta (jeg skal egentlig kun ned 4 kg til) så har jeg fått en helt annen hverdag med tanke på humør, blodsukker og mage.

Lykke til!

Mine tips:

Drikk mer vann

Spis heller et knekkebrød til frokost enn shake.

Spis så mye frukt, bær og grønnsaker du orker i løpet av en dag.

Bruk bare bittelitt saus på middagen.

Ikke spis etter kl.18.

Og ta krom! Du mister matlyst:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...