Gå til innhold

En tanke om alkohol hos barnets far før fødsel.

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er gjengs oppfatning at far bør holde seg edru de siste 2-4 ukene før fødsel, og også på overtid.

Jeg syns det er litt rart, og har tenkt litt over det. Selv fødte jeg henholdsvis 5 og 6 uker før termin med alle mine, men et alkohol"forbud" hos en voksen mann hadde vi aldri.

Jeg forstår at tanken på en riv ravende dritings mann under fødselen ikke er tiltalende eller ønskelig, men samtidig så syns jeg far bør få ta seg noen øl uansett hvor langt i svangerskapet kvinnen er kommet. Om han drikker seg dritings er det selvsagt veldig dumt, men hos mange tar fødselen litt tid, og far rekker å bli relativt edru på f.eks 10 timer.

Men la oss gå bort fra dette med å drikke seg full; jeg ser mange ikke ønsker at han engang skal ta seg EN øl, fordi han kan lukte alkohol under fødsel. Dette syns jeg er helt sinnssykt.

Hvis jeg tar mine egne fødselserfaringer med i betraktning kan jeg fortelle en ting; jeg var overhodet ikke opptatt av fars ånde under fødselen, ikke under riene, eller pressingen. Jeg var veldig glad han var der. Og nei, selvsagt, han var ikke beruset eller hadde drukket øl, jeg fødte på dagtid.

Jeg tenker at hvis vi alle gir mennene våre litt "slack" og slapper litt mer av så går ting mye lettere. En øl er ikke farlig, to-tre er heller ikke farlig. Hvis far vil ha seg en øl til maten og vannet ditt går ti minutter etter middagen; det går bra. Babyen merker det ikke, du merker det mest sannsynlig ikke heller.

Til slutt vil jeg bare si at dersom det er slik at dere må gi mennene deres forbud mot å drikke: dere er ikke mora hans - slutt og oppfør dere som det. Dersom mannen din skulle komme til å være så tankesløs å drikke seg kanon dritings mens du ligger på sykehuset og føder forstår jeg frustrasjonen, men la oss si at bestekompisen hans har bursdag; det blir noen øl, vannet går. Beklagelig situasjon, men vi styrer ikke hendelsene her i livet. Slutt og kontroller alt. Slapp litt av. Fødselen kommer til å gå bra uansett. DU er i fullt fokus under fødselen og far kommer nok til seg selv.

Klem S

Fortsetter under...

Har selv tre barn, og her i huset er vi voksne mennesker som ble ferdige med å fortalt hva vi skulle og måtte gjøre den dagen vi flyttet hjemmefra og for oss selv.

Jeg hadde aldri valgt å få barn med en mann som valgte å drikke seg dritings hverken før etter eller under svangerskapet, men det er forskjell på et par øl, og det å skal drikke seg dritings og da..

Min har helt av seg selv valgt å avstå fra å drikke på slutten, helt av seg selv.. Og ja jeg hadde kasta ut en guttunge av en mann som ikke hadde herja fra seg med drikking før det ble snakk om å sette barn til verden.

Er han full så får han ikke lov og komme inn på fødestuen av personalet. Så det er jo dumt at han velger og drikke seg snydens sammen med kompiser i stedenfor og være med kona på fødesuen og få oppleve at hans eget barn kommer til verden.

Å jada en kommer seg altid til sykehuset selv om mannen i huset ikke er kjørbar, men hvorfor skal en egentlig finne andre alternativer når en har en voksen mann ved sin side?

Når en mann er voksen og har en gravid partner så kan jeg ikke fatte at de skal være så himmla vanskelig og holde seg edru de siste ukene frem mot termin, han får da 1000 nye muligheter til og gå på fest.

Hovedinnlegger S her:

Dette handler jo ikke om å feste, det handler om at mange her inne er såpass "syke" at de må detaljstyre mannen. Jeg forstår at ingen vil ha en dritings far med på fødselen, men jeg syns ikke å ta seg to øl en dag selv om kvinnen har 4 uker til termin er å "herje" eller "feste".

Det handler ikke om å være voksen heller.

Jeg ser ofte dette i debatter om unge mødre og.. "Jeg var ferdig med å feste da jeg var 14-15.." som det betyr noe.. Alle mennesker liker vel å være sammen med venner? Ta en fest iblant? Jeg er 39 og jeg syns i alle fall det er koselig en sjelden gang å være på fest hos vennepar og ta noen glass vin, uten at jeg føler meg umoden eller "herjete" av den grunn.

Jeg har heldigvis ikke vært nødt til å ta standpunkt til dette i mitt eget forhold, da samboer på eget initiativ har valgt å vært rolig i de siste mnd av svangerskapet. Men jeg har selvfølgelig ikke likt at han har vært ravende full de siste ukene. Ikke pga at jeg vil dominere eller bestemme, men pga den enkle grunn at jeg er nervøs! Hadde fødselen startet hadde jeg fått panikk dersom min samboer ikke hadde vært tilstedet.

Jeg er tydeligvis en av de heldige som har en mann som forstår dette, og ikke setter sine kompiser først i en slik situasjon!

Vil også påpeke at noen øl i sosial sammenheng, eller hjemme, ikke har noe å si. Dette kan han nyte så mye han vil, men det som er viktig er tilgjengeligheten! Jeg hadde ikke likt å hatt en full mann som støtte, verken før eller vi har ankommet sykehuset.

Annonse

Jeg var avhengig av at han kunne kjøre bil siden jeg ikke hadde lappen. Han tok seg 1 øl et par, tre kvelder 2-3 uker før termin, men ellers fikk han forbud. Fristet ikke å ta taxi eller sykebil fordi mannen ikke var edru.

Og en ting til, de som legger inn totalforbud gjør nok det med god grunn.. kanskje ikke mannen klarer å ta seg "bare" en øl, eller har som vane å bli DRITINGS når de først drikker. Vet om flere med slike menn (ellers veldig ordentlige fyrer), og det hadde ikke jeg taklet å forholde meg til under en fødsel.

Hvis man har gangavstand til sykehuset, kvinnen føler hun kan gå dit selv med rier eller man har råd til en taxitur eller lignende situasjoner, skjønner jeg ikke hvorfor man skal nekte mannen en øl eller 3 noen uker før fødsel.

MEN, jeg kan beskrive situasjonen vår når vi fikk sønnen vår og når vi evt får nestemann.

Jeg nekta aldri mannen min å drikke under svangerskapet, men så helst at han holdt seg kjørbar de 2 siste ukene før fødsel. Selv om vi bare bodde 10 min unna sykehus da var jeg ikke interessert i å sitte med rier og vannavgang i en taxi. Jeg har heller ikke lappen, så å kjøre selv med rier fra helvette var uansett uaktuelt. Mannen så ingen problemer med å holde seg uten alkohol i noen uker, men kunne finne på å ta seg en øl hvis jeg ettertrykkelig sa ifra om at det ikke ble fødsel snart.

Disse øllene blir ukatuelle neste gang vi skal ha barn, og det vet han. Når vi kommer så langt, bor vi 2 timer kjøring + en ferge unna sykehuset. Jeg tviler på at jeg har fått lappen, og med tanke på at jeg som føstegangsfødende brukte i underkant av 6 timer på fødselen, må vi kjøre med en gang jeg kjenner at jeg har rier, hvis ikke er det ikke sikkert at vi rekker sykehuset i tide.

påenget er at det må være opp til hver enkelt å bedømme om mannen skal få 2 øl eller 1/2 flaske vin. Dere vet ikke HVORFOR kvinnen ikke vil mannen skal drikke. Jeg er heldig å har en mann som selv skjønner hvorfor han ikke bør drikke, men det er ikke alle som har det. "Alkoholnekt" kan være på grunn av inntaket til mannen, avstand til sykehus, risikosvangerskap osv.

Og se for deg situasjonen. Du har 2 storesøsken i baksetet, en mann i passasjersetet som ikke kan kjøre pga 2 ØL, du har rier og må kjøre storesøskene til barnevakten og selv og kjøre 2 + timer til sykehus!?

Tenk litt før du baksnakker de som setter mannen på "alkoholforbud".

Men herregud. Ingen som ber mannen drepe mora si eller noe, som det kan virke som her. Noen ønsker at mannen skal være edru og kjørbar siste ukene før fødsel. Gid hvilket offer. Tror dette er et større problem for dibdamene her inne enn det er for 99 % av alle kommende fedre. Av en eller annen merkelig grunn.

Annonse

Grunnen til at jeg nekter, ja NEKTER mannen min å drikke i ukene før fødsel er at han ikke klarer å holde seg til bare den ene ølen i festelig lag. Han er nemlig en sånn en som enten er edru eller drita, han merker ikke at ølen har virkning, før virkningen er så stor at han ikke klarer å stå på bena. Han fester absolutt ikke mye, men når han først er ute, så drikker han med begge hender og en fot. Vi bor to timer fra nærmeste sykehus, og det kommer ikke på tale at jeg bestiller taxi for å kjøre de to eldste til barnevakt før den kjører meg videre til sykehuset alene. Nei vettu hva.. Da får gubben søren meg holde seg edru den siste mnd før fødsel. Om det er så jævla vanskelig for noen av mennene deres, så syns jeg synd på dere. Ikke fordet dere må ta taxi og mannen lukter øl, men fordet han ikke tar hensyn til situasjonen og ikke minst deg, hans ødende kone eller samboer. Det får da være makan til krav fra disse mannfolka. det er VI som går gravide i 9 mnd, og ammer i sikkert 9-10 mnd etter det igjen. Også skal det liksom være synd på dem fordet de må holde seg edru i 4 uker. Stakkars menn..

Heldigvis, så skjønner mannen min alvåret, og holder seg edru. Men, jeg var faktisk nødt til å si det til han, at jeg ser helst at du ikke drikker den siste mnd før termin.

Hovedinnlegger her, tror jeg egentlig en gang for alle fikk bevist at folk her inne er mindre oppegående.

PS: Mannen min har ikke lappen pga epilepsi, så om han hadde tatt seg en øl og ikke vært kjørbar hadde det ikke hatt noe å si. Jeg har lappen og jeg kunne kjøre. Vannet mitt gikk alle gangene og jeg hadde ikke rier. Hadde jeg hatt det kunne vi tatt en taxi. Det er ikke som at vi gjør det ofte.

"Kvinnen avstår jo fra alkohol i 1 år eller mer". Det er her det ligger og ja.. Dere vil gjerne ta en øl selv, men dere kan ikke, så da må mannen være "gravid" og "forstå alvoret".....

Jaja. Ha en fin helg

til 11:04

hmmm... Jeg vet ikke hvem det er som er den minst oppegående her, jeg da..................... Du virker nesten litt schmekk, unnskyld at jeg sier det.. Tviler ikke et sekund på om du er den samme kvinnen som mente at vi som ikke lar andre damer amme barna våre, bare er sjalu på andres pupper.. Dette svaret var ihvertfall i samme kategori.. hehe

Har ikke mannen lappen så er det selvfølgelig ikke noe å gjøre med, og da innretter man seg etter det. Men er det ikke litt merkelig at en mann ikke klarer å holde seg edru og "stand by", eller selv Ønsker å være edru når hans eget barn skal bli født? Du sier det selv; "Det er ikke som at vi gjør det ofte." Nei nettopp!! Hvis mannen ser på det som et jævla offer å måtte holde seg edru noen uker, så er han enten veldig umoden eller har et alkoholproblem!

hva med å ta inn i betraktningen at far skal kjøre den fødende på sykehuset? med en øl innabords så kan han ikke det.taxi er ikke bestandig lett å få tak i(kommer helt an på hvor du bor) og det er ikke sikkert like lett å være drittnærvøs for å søle (vann og evt blod) i taxien.

jeg setter heller ikke ned forbud for mannen min,det har han heldigvis hjerne nok til selv pga han er sjåfør

og du HI må ta inn i betraktningen at folk er forskjellige.selv om du ikke synes det gjør noe at mannen din stinker alkohol så er det sikkert andre som gjør det.

det finnes manne umodne menn der inne som faktisk trenger at noen passer på de,synd men sant.

så slutt å tro at din sannhet er alles sannhet!

15:06

Jeg har også en samboer som ØNSKER selv å holde seg edru den siste tiden før fødsel. Jeg trenger heller ikke legge ned forbud. og godt er det :)

Godt å høre at det er fler som har fornuftige menn som kan tenke selv:)

faren her kjøpte seg en pølse da jeg lå med åpningsrier, og jeg skal love deg jeg sendte han ut på gangen! Det stinket, og jeg ble kvalm! Hadde det stinket øl av han så hadde han pent måttet sitte på gangen til lukta ble borte ;)

Jeg har født 4 ganger, og heldigvis har alkohol aldri vært en problemstilling her. Jeg har aldri trengt å være mora hans, eller legge ned noe forbud om noe som helst, han klarer heldigvis å bruke hodet og tenke selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...