Gå til innhold

Kva er det man ikkje skal ete ved amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da eg gjekk gravid var det masse eg ikkje kunne ete og det gjekk greit. Men så var det nokon andre damer som sa " Berre vent, det blir enda meir du ikkje kan ete når du ammer". Eg lurere da på kva og finnes det ei liste. Nokon som veit ein link eller noko sånt der eg finn dette.

Tusen takk på førhand.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står råd om dette på matportalen slik som for gravide.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/

Det med at man bør holde seg unna visse ting når man ammer er de gått bortifra å anbefale. Det beste er å prøve seg fram og heller avstå hvis man merker reaksjon hos barnet.

Men de vanligste tingene som kan gi reaksjon er:

Kål

Erter

Løk

Jordbær

Skalldyr

Sitrus

Melk/Melkeholdige produkter

Koffein

Brus(kullsyre og evt koffein)

Så er det i tillegg en del ting som kan overføre bl a miljøgifter i melka. Det står det også om på Matportalen.

Skrevet

Jeg har ammet 6 barn, og eter alt:) Du kan jo begrense litt av det som gir mye luft i magen...

Skrevet

Jeg har også bare prøvd meg frem, og kommet frem til at det eneste snuppa mi reagerer på er kål, då får hun mye luf i magen. Men tror det varierer mye fra baby til baby. Var dette rådet jeg fikk på sykehuset også, prøv deg frem, og finn ut hva din baby tåler :-)

Skrevet

Det eneste jeg har merket at lillegull har reagert på er bakervarer.... Men det var verst den første tiden, og jeg har kunnet spise alt jeg vil ellers stort sett :)

Prøv deg frem

Skrevet

jeg kan ikke spise jordbær, druer og corn flakes - ble veldig mye luft i magen av det hos min sønn, ellers spiser jeg normalt av både spekemat og kaffe/melk osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...