Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lærer man en baby at han skal fortsette og sove etter første søvnfase på ca. 45 minutter?

Fikk noen "kjekke" nyhetsbrev fra både Pampers og Libero i dag, hvor begge tok opp dette. Så bra tenkte jeg, kanskje de har noen gode tips. Men den gang ei, der sto det i grunnen bare at dette må læres. Ok, men hvordan lærer man baby dette da? Noen som vet? Min lille kommer over "kneika" på dagtid dersom vi er ute og triller. Hvis ikke våkner han normalt etter 45 minutter presis. Noen dager hadde det jo vært kjekt om han kunne sovet 1,5 - 2 timer uten at moren må rugge vogna.

Alle gode tips mottas med stor takk. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er antageligvis søvnassosiasjon. Og ikke så godt å få gjort noe med. Et tips er vel å komme babyen i forkjøpet, altså at man er på plass noen minutter før man vet at den våkner, og når man ser at oppvåkningen skjer, vugger/bysser man på vogna slik at babyen sovner i stedet for å våkne opp.

Evt må man ta en runde på å lære babyen å sovne helt uten "hjelpemidler", men det er ingen enkel sak om den først er tilvent noe annet.

Du kan lese om søvnassosiasjon og mye annet ang søvn her: http://sovlillebaby.com/assosiasjon.htm

Skrevet

Et tips jeg fikk tidligere var å være klar når du visste at babyen snart våknet for så å "gjenskape situasjonen" babyen var i da den sovnet.

For eksempel pleide jeg å ligge på sengen å amme babyen for morgenluren sin. Før han våknet igjen la jeg meg ned på sengen og så snart han våknet fikk han litt mer pupp og han sovnet igjen.

Vet ikke om det fungerer for alle, men verdt et forsøk kanskje...? :)

Lykke til!

Skrevet

Oisann, mitt innlegg ble visst litt smør på flesk så jeg plutselig... ;)

Skrevet

Min varogså sånn fra han bikka 3 mnd. Da var det 30 minutt på slaget! Nå er han straks 6 mnd og det går mye bedre.

Enkelte dager er det sånn enda, men stortsett kommer han seg over den kneika.

Har bruker smokk og koseklut når han er trøtt og når han skal sove. Så jeg har begynt å ta det fra han når han ikke skal sove, og gi det til han når han skal sove sånn at han skiller litt på de to tingene.

Nå har han begynt å ville sove på siden, og da ble det straks enklere å legge han om kvelden også.

Har ikke så mye råd egentlig, men det blir bedre heldigvis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...