Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Del Skrevet 30. juni 2011 Er det noen bakdeler/risikofaktorer? Har tenkt å bli organdonor og tenkte å høre om dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei, det finnes ingen bakdeler. Risiko ikke heller da du er hjernedød. Jeg har likevel bestemt meg MOT organdonasjon, for min del betyr hjernedød ikke at jeg er død, men døende, en liten forskjell men forskjell for det. Jeg liker ikke tanken at mitt hjerte blir holdt i gang, og så blir jeg kuttet åpen mens det fremdeles slår og jeg faktisk dør fysisk fordi mine organer blir tatt ut fra min kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #3 Del Skrevet 30. juni 2011 En smule selvmotsigelse.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #4 Del Skrevet 30. juni 2011 Har du tenkt å donere en nyre, benmarg? Eller tenker du organdonasjon etter at du er erklært hjernedød? I såfall skjønner jeg ikke helt hva du mener med bakdeler... Når du er erklært hjernedød, så er det stopp i blodsirkulasjonen til hjernen din. Det er flere undersøkelser som vil bekrefte det, blant angiografi, en røntgenundersøkelse av årene. Hjertet vil slå som følge av primitive reflekser, men det er bare et lite tidsspørsmål før alle organer vil svikte en etter en, inkl hjertet. Det er virkelig ingen vei tilbake. Det blir skrevet en dødsattest i det øyeblikket det er bekreftet hjernedød. Det er pårørende som til syvende og sist bestemmer om du skal bli donor, derfor viktig at man har lagt fram ønsket sitt overfor pårørende. Bakdelen du spør etter, kan ligge i at pårørende er nødt til å ta stilling til dette samtidig som de kanskje er i sjokk over å ha mistet sine kjære. Men de som velger dette, forsoner seg med at en del av den de er glad i vil leve videre, samtidig som de vet de har reddet livet til opptil flere mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #5 Del Skrevet 30. juni 2011 Er det noen bakdeler? Lurer du på å donere rompa? Fra spøk til alvor, gale organhøstere kan vi alle bli utsatt for enten vi har skrevet under i et donor-register eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #6 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg kommer ikke på noen bakdeler ... Forstår at det er et vanskelig valg å ta , men utrolig viktig . håper flest mulig sier ja til organdonasjon (men jeg er vel innhabil , jeg står i "kø" og venter på nytt organ ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #7 Del Skrevet 30. juni 2011 Ehhh..... snakker du da om seriemordere, eller helsevesentet i den tredje verden? Sorry, men vi bor da i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #8 Del Skrevet 30. juni 2011 Vi bor da i Norge.. i samme land som den psykopatiske helikopterlegen som også jobbet på et sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Del Skrevet 30. juni 2011 Du tror ikke det ville blitt lagt mere til om en gal kirurg hadde gått i gang med å fjerne organene dine? Du skjønner at det er et helt arsenal av kompetente mennesker som ligger bak hele prosessen?? Der er indremedisinere, kirurger, transplantasjonskoordinatorer, sykepleiere, operasjonssykepleiere, anestesipersonell, ja you name it! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #10 Del Skrevet 30. juni 2011 Melder du deg som organdonor, så gjelder det ETTER du er død. Hva er da risiko og bakdel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #11 Del Skrevet 30. juni 2011 Det går også an å transportere et hjerte til andre steder: http://www.youtube.com/watch?v=zj2tuynrQ00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #12 Del Skrevet 30. juni 2011 jeg går med donorkort!! jeg min mormor som jeg har verdens beste og sterkeste forhold til hadde ikke vært i live i dag om hun ikke hadde fått en nyre for 10 år siden! bare synd at den nå begynner og takke for seg.. så da blir det sikkert 4 nye år på venteliste.. hun er jo ikke mer enn 60 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #13 Del Skrevet 1. juli 2011 http://organdonasjon.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #14 Del Skrevet 1. juli 2011 Man kan da være organdonor før man er død også.. Hallo??? Nyrer feks.. beinmarg.. Bakdeler? Det er vel at du må gjennom en operasjon og trenger "recovery"tid du også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #15 Del Skrevet 1. juli 2011 Tror HI tenker på sånn donorkort? Skal du donere bort en nyre til et familiemedlem, så fyller du ikke ut samme skjema. Risiko ved å være nyredonor: Samme kompikasjoner som ved andre inngrep i mage-tarmregionen. Største risikoen er vel blødninger. Bakdeler kan være at dersom den nyren du har igjen, skulle svikte, så har du ikke en nyre nr 2 til å ta over funksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #16 Del Skrevet 1. juli 2011 Bare fordeler! Du er død uansett og har lite bruk for dine organer! (og om du hadde kjent noen i donorkøen, så hadde du ikke tvilt! - tenk deg at det er en av dine kjære som trenger et nytt organ!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bIomstre Skrevet 1. juli 2011 #17 Del Skrevet 1. juli 2011 Nå spør jeg litt uvitende her... Men, var ikke Wenche Foss organdonor? Men fordi hennes pårørende ville ha unna begravelsen så ble ikke orgene hennes brukt? Eller har jeg drømt... Så det kan vel være en ulempe for de pårørende da kanksje? Vet ikke åssen dette fungerer, men de har vel uansett siste ordet uansett om man har donorkort eller ei? Og er det slik at det tar lenger tid før de "frigir" den døde hvis den døde er donor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #18 Del Skrevet 1. juli 2011 Hun ville gi sitt legeme til forskning, dette sa hun flere ganger. Men samtidig snakket hun om sin begravelse, og begge deler er ikke mulig. Så da måtte ordførersønnen ta valget om å donere legemet til forskning eller arrangere den flotte begravelsen som Norge og Wenche fortjente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bIomstre Skrevet 1. juli 2011 #19 Del Skrevet 1. juli 2011 Ah, til forskning var det ja. Det er vel ganske annerledes så da forstår jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #20 Del Skrevet 1. juli 2011 Jeg går med donorkort på tiende året og føler meg helt komfortabel med det. Regner med at ingen vil ta organene mine før de er forsvarlige å fjerne (rent bortsett fra hvis familiemedlemmer trenger hjelp da). Heier på dette da vi på nært hold så hvor viktig det kan være da pappa'n til min bestevenninne fikk nytt hjerte. Helt fantastisk, men også veldig trist. Noen måtte jo dø for at han skulle leve videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #21 Del Skrevet 1. juli 2011 Tenker at det er en gave nesten, å få gi bort organer, om man nå skulle være så uheldig å dø en tidlig og brå død.. Å gi organer til 4-5 alvorlig syke mennesker som står i donorkø og som får et nytt liv etterpå er en fin tanke, synes jeg.. Da lever man litt videre likevel, gjennom andres takknemlighet og glede over et friskere liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #22 Del Skrevet 1. juli 2011 Om w. Foss hadde ønsket å være donor så hadde hun ikke fått være det i hennes tilfelle. Der er en rekke kriterier. Du skal være frisk, dvs organet ditt skal være friskt. I mange tilfelle vet man jo ikke om alle organer kan brukes før man har tittet på dem. Det er som oftes akutte hjerneskader (blødninger, traumer) som forverrer seg raskt og fører til at hjernen dør, som avgjør at en pasient blir vurdert som donor. Jo kortere sykeleie pasienten har hatt, jo bedre er oddsene for at organene kan brukes. Pasienter som dør av eksempelvis kreft, hjertesvikt, alderdom blir ikke donor. Likeledes blir ikke pasienter med langtkommen kreft, som plutselig får en hjerneblødning heller gode kandidater. Er det en pasient med langt alkoholmisbruk bak seg, så må man i første omgang se fysisk på leveren, men oddsene er dårlige for at leveren hans kan brukes. Derimot kan man få nytte av nyrene, evt hjertet og lungene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille-Pernille Skrevet 1. juli 2011 #23 Del Skrevet 1. juli 2011 Jeg synes dette er kjempevanskelig. Samtidig som jeg ser behovet og beundrer hvordan enkelte familier i en forferdelig vanskelig situasjon klarer å ta slike valg så er jeg ikke blandt de. Jeg er skeptisk, og det har jeg sagt ved tidligere debatter om organdonasjon. Så lenge man velger å gi full anestesi, så er jeg ikke overbevist. (nei, jeg tenker ikke på regulering av bt / opprettholde sirkulasjonen) Når et menneske ikke har hjerneaktivitet kan det per definisjon heller ikke føle smerte. Så lenge man velger å gi full smertelindring, mener jeg at man faktisk ikke vet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #24 Del Skrevet 1. juli 2011 Det heter ulempe, ikke bakdel. Bakdel=rumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2011 #25 Del Skrevet 1. juli 2011 Hahah,.. og jeg leste "organdonasjon og badekar?" hahahah... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå