Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor amminga skal være et så stort problem på ettermiddagen og kvelden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 2 mnd og helt fra hun var 3 uker har hun kvaet seg opp på ettermiddagen og kveldene. Hun tar puppen helt greit på natta, morgenen og på formiddagen. Men så fort det blir ettermiddag og kveld blir hun et mareritt å legge til puppen. Jeg er nødt til å ta henne opp før hun våkner helt og legge henne ti, da går det helt fint. Hun er jo gjerne en del våken på kveldene, men når jeg da skal gi henne runde nr 2 kaver hun seg opp og begynner å skrike og blir ill sint. Hun får ikke tak i puppen og bare gaper over den. Kan prøve flere ganger, men når hun ser puppen igjen fyrer hun seg opp.

Har måttet pumpe meg gjennom dagen slik at hun får det på flaske. Av og til kaver hun seg også opp på dagtid. Det er nesten så jeg gruer meg til å dra noen plasser når hun ikke tar puppen skikkelig.

Av og til klarer jeg å roe henne ned med litt sukkervann og legge henne på rygg og da tar hun puppen etter litt mas, men det er ei vanvittig tung stilling.

Har dere tips å dele blir jeg glad. Har ikke lyst å gi opp amminga, men jeg frykter for at hun blir bare mer og mer gald i flaska.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om du har litt lite melk på ettermiddag og kveld, noe som forøvrig er helt vanlig. Evt er utdrivingen svakere, sånn at melken bruker lenger tid på å komme, og den sultne jenta di blir frustrert når ikke melken kommer så fort som hun forventer.

Jeg har tidvis det samme problemet selv. Men jeg har lite melk sånn generelt da, og må gi litt mme på kvelden.

Du kan jo prøve sånn nesespray som hjelper på utdrivingen. Den er på resept, så du må til lege.

Jeg vurderer å prøve den selv nå. Har ikke lyst å gi opp amming jeg heller, så prøver det som prøves kan.

Skrevet

har du lest inne på ammehjelpens sider www.ammehjelpen.no

Min pleide også å tulle med puppen om ettemiddagen/tidlig kveld. Kom frem til at det enten var luft i magen/rap eller melka kom for fort eller for sakte. Jo større han ble jo bedre ble det, heldigvis, og vi ammer fortsatt, han er 8 mnd nå.

Ellers så har jeg sett at mange sier at babyen kanskje har vondt i nakken feks og anbefaler en tur til manuellterapi som jo er gratis i norge :)

Skrevet

Hei kjære Carina ser du har fått gode råd over her, så jeg skal ikke liste opp samme råd og tips. Vil bare dele med deg at vi hadde store ammeproblemer i starten og ga mye flaske, men dette gikk seg fint til. Nå får han kun pupp, så prøv å ikke være redd for flaska, det går seg nok til skal du se. Lillegutt er nå 5 måneder :-) Stor klem J

Skrevet

Akkurat sånn var det her og. Det begynte på kvelden, men etter hvert ble det rot på dagtid også. Noe som resulterte i at jeg ikke turte å gå ut av huset, pga at om jeg måtte amme offentlig, så ble puppene veeeldig synlige når ungen slapp taket hele tiden, eller ikke ville ta tak. Eneste gangene det gikk greit var på natt og morgen.

Det som det endte opp med, var at det ble mer og mer flaske ettersom jeg ble helt utslitt av det, og følte meg låst hjemme. Så nå får hun bare flaske. Men, jeg har i ettertid funnet ut hvorfor hun holdt på sånn (tror jeg). For hun holder på akkurat slik med flaska også. Og da er den luft som må opp. Da tar hun flaska greit igjen (som regel) etterpå. Men, det som var problemet med puppen, var at om jeg måtte ta pause for å få opp en rap (noe som kan ta tid!), da måtte utdrivningsrefleksen starte på nytt, og det funket ikke.

Så for vår del var det luft som var problemet.

Skrevet

Takk for mange svar :)

Idag har hun ikke tatt flaska... men jeg prøvde å hand pumpe litt melk ut slik at hun fikk det i munn vikene og det funka... Hun skrek litt, men puppen den tok hun. Og hun slokna klokka 8 i kveld og har sovet siden. Bare vært våken for å få en runde med pupp. Har jo vært en hærlig fredags kveld. Så her tidlig har hun ikke lagt seg før. Klokka har bestandig vært 11-12 før hun har tatt kvelden. Men jeg har en følelse på at hun skal ha mer mat i natt enn hun pleier. Som regel når hun har fått det store måltidet sitt ved 22 tiden sover hun til klokken 5-6 på morgenen. Hun puppet 3 ganger mlm 18-20 og nå klokken 23.

Men så lenge hun tar puppen er jeg strålende fornøyd :)

Skrevet

Min jente får pupp om natten og morningen, og flaske 2 kanskje 3 ganger om dagen. Her er det nok av melk å få når som helst på døgnet, men hun gidder ikke. Samme som du skrev - hun begynner å gråte bare hun ser puppen min. Prøver i ca 5 sek også gidder hun ikke mer. Jeg vet at hun får det til hvis hun prøver, men det er rett og slett for kjedelig å ligge og spise..tilbyr henne puppen hele døgnet, men nei.

Har gitt henne flaske i en uke nå fordi det virket som at hun ikke var fornøyd i det hele tatt etter puppen. Hun kan spise 70-100 ml etter å ha sugd på puppen i 7 min.. Hvis jeg tilbyr puppen med engang hun våkner på ettermiddag/kveld, tar hun den med engang. Hun må være i svime for å gidde..

Uff, gleder meg til jeg blir ferdig med dette amme/flaske styret..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...