chicka_85. Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 baby har begynt å drikke over 1 liter med MME den siste uka. Er ikke fornøyd i det hele tatt, gråter mye og sluker nesten flaska ved mating. Får mat hver 2-3 time. Har vurdert å gi tynn tynn risgrøt for 4 mnd.. men når jeg googler dette så virker det som om det er mye negativt med å gi så tidlig.. Baby sover hele natten, så ingen problemer med det. Noen innspill??
Mummy79 Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Gutten min på 3,5 fikk grønt lys for velling av HS, han begynte å spise nesten hver 1,5-2 timer hele dagen, inkludert natten! Får tynn velling til natten og sover nå mye bedre, får bare mme på dagen, magen hans har tålt det fint med litt malt i flaskene. Kanskje du kan prøve med velling enkelte måltider?
bIomstre Skrevet 1. juli 2011 #3 Skrevet 1. juli 2011 Hei Helsedirektoratet har gått bort i fra denne 1-liters regelen. Tidligere sa de at man skulle holde seg under 1-liter da det kunne belaste nyrene. Men det var da mme var mer proteinrik enn morsmelk. Proteininnholdet i mme er nå redusert (mindre enn vanlig kumelk), og det skal ikke lenger være noen fare. Helsedirektoratet opprettholder at man bør konsultere helsestasjonen når literen passeres, men mest for å følge med på om det er snakk om overvekt. Så de som får mme skal altså også selvregulere. Men nå spiser din tass veldig ofte ser jeg, så jeg ville også tolket det som han var klar for noe mer mettende. Jeg vil ikke tro at en grense på 4 mnd er så eksakt at du ikke kan starte en uke før (så lenge han ikke var prematur), så jeg ville prøvd meg med litt 4mnd grøt jeg. Du kan jo forhøre deg med hs hvis du er usikker.
Gjest Madolyn Skrevet 1. juli 2011 #4 Skrevet 1. juli 2011 Jeg ille også ha prøvd med litt velling da det er tydelig at babyen din trenger mer solid kost for å være blir og harmonisk. Du kan jo høre med HS for sikkerhets skyld Men det er ikke så mange år siden det var vanlig med grøt fra 3 mnds alder så nå som din baby er hele 15 uker tror jeg ikke det er noe problem. PS: om du sliter med å få i ham vellingen med skje så kan du klippe til større hull i tåteflaska og gi ham velling på den måten
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. juli 2011 #5 Skrevet 1. juli 2011 Men hvis baby sover hele natta er det vel ikke sikkert at det er pga sult at han virker misfornøyd på dagen vel..? Sultne babyer pleier jo som regel å våkne hyppig om natta for mat, og hvis han i tillegg har god vektoppgang ville jeg ikke tatt det som et tegn på at han trenger fast føde allerede.. 4 mnd er vel den anbefalte oppstartstiden for fast føde hos flaskebarn, og det er sant som blomstre sier over her at 1 liters regelen ikke gjelder lenger; http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/skal_spedbarn_kun_ha_1_liter_morsmelkerstatning_i_dognet
MammaMø med to små Skrevet 2. juli 2011 #6 Skrevet 2. juli 2011 15 uker.. da er det jo bare 1 uke til h*n er 4mnd! Du kan nok fint starte med velling nå! Lillemann fikk tynne smaksprøver på grøt fra han var 3,5mnd, gikk helt fint det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå