Gå til innhold

Lettbrus gir ?ølmage?

Anbefalte innlegg

Nylig ble en stor diabeteskongress avhold i San Diego og spennende resultater ble presentert. En av studiene bekrefter jeg (med mange) lenge har trodd: Lettbrus gir overvekt med økt livvidde (bukomfang), et mål ofte forbundet med økning i såkalt organfett/indre fett/visceralfett.

I denne studien fulgte man 474 deltakere i gjennomsnittlig 3,6 år. Inntaket av lettbrus med kunstige søtningsstoffer ble kartlagt og sammenlignet med endring i bukomfang. Resultatet ble korrigert for kjønn, livvidde ved studiestart, etnisk opprinnelse, utdanning, bosted, fysisk aktivitetsnivå, diabetes og røyking.

Etter 3,6 år hadde de som ikke drakk lettbrus gått opp 0,76 cm i livvidde, mens de som drakk mer enn to lettbrus per dag hadde økt med 4,74 cm rundt buken. Studien er ikke designet for å se på årsakssammenheng og flere detaljer kommer når den fullstendige publikasjonen foreligger,- dette var bare en presentasjon av et såkalt abstract, dvs hovedresultatet.

Sammenfattet gir stort forbruk av lettbrus med kunstige søtningsmidler økt livvidde over tid og musestudier antyder videre en kobling mellom det kunstige søtningsmiddelet aspartam og diabetes, med høyt fastende blodsukker og etterhvert sviktende insulinproduksjon.

http://espenrostrup.com/2011/06/30/lettbrus-gir-olmage/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143369333-lettbrus-gir-%C3%B8lmage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at jeg som drikker 3-4 liter lettbrus for dagen, ikke fikk ølmage før jeg virkelig begynte å drikke ØL da ;) Kan ta meg et par 6-pakninger i uken, og det viser på livviden.

Før det hadde jeg flat mage, selv med 3-4 liter brus for dagen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...