Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Del Skrevet 30. juni 2011 Hvordan går det med de? Hvordan er de sosialt? Har det vært sp.mål om de var lettere psyk utv. hemmet? Lurer på pga spes ped er så diffus. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143369223-noen-med-barn-som-sliter-med-det-fonetiske-ligger-1-%C3%A5r-etter-i-spr%C3%A5k-lurer-p%C3%A5-noe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Del Skrevet 30. juni 2011 Begge mine gutter begynte å snakke svært sent. Som småbarn ville bhg at vi sjekket hørsel, og vi fikk ekstra oppfølging av helsestasjonen. Men ingen tok det noe alvorlig. "De vil nok vokse det av seg" fikk vi alltid som svar. Min eldste gutt er 6år og han snakker i dag helt perfekt. En dag ble det helt slutt på feilene.For han snakket mye, men hadde problemer med mange lyder. Vil si at han snakket rent da han var 5,5år - ikke før. Han begynte å snakke rett før 3-årsdagen. Han kunne da si mamma, pappa og hadet. Og laget kanskje noen dyrelyder. 4-åringen min klarte ikke å si noe før 3-årsdagen. Vi har funnet ut at han har hatt et stramt tungebånd. Det skal nå klippes og vi håper på bedring. Begge mine gutter har vært en del utragerende og sinte, opprørte og lei pga vi ikke forsto dem så godt. De hadde alle ord i hodet, men fikk dem ikke ut. Først nå vil jeg påstå at 4-åringen sliter litt sosialt fordi andre barn gir han opp. De forstår ikke hva han mener. Min kommune har en logoped som ikke har tid til å møte oss - noe som er svært trist. Mine barn har ingen lettere skade. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143369223-noen-med-barn-som-sliter-med-det-fonetiske-ligger-1-%C3%A5r-etter-i-spr%C3%A5k-lurer-p%C3%A5-noe/#findComment-143369321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #3 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei Jeg har et barn som HADDE ekspressive språkvansker, i alvorlig grad(ett eneste ord var forståelig for andre enn meg da barnet var 3 år, og det var mamma). Trening og atter trening, fulltid i barnehage, daglig egentimer i barnehagen med spes.ped. som leder for treningen. 5 egentimer til språktrening og muskeltrening i munnen. Og etterhvert mer og mer sosial trening. Da barnet var 4 år, klarte jeg endelig å krangle meg til dren på begge ører. Og det løste mye her, så det var nok hørselen som var bakgrunnen for vanskene, selv om grunnen ofte ikke teller så mye:) Og det egentlig bare var ene øret som var vansken. Språkvansker går uheldigvis ut over det sosiale, spesielt for jenter. Dessverre. Vi testet for genetiske/kromosom-.feil. Som Trisomi 21 mosaik, fragilt X og noen til. Og vi var i Bergen på genetisk avd, og testet ALT i tillegg. Ingenting de kjenner til i dag, selv om det faktisk kan være noe med kromosonene. Ungen min har flere andre fysiske ting/problemer, som kanskje gjør at de lettere tenker kromosomer. Stemmer med mye forskjellig. I dag er ungen stor(skal til i 5. klasse:)), og følger klassens opplegg. Snakker som de andre, og klarer seg bedre og bedre for hver dag Smart, knakk lesekoden ved første leseleksen, og forstår mye. HELDIGVIS Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143369223-noen-med-barn-som-sliter-med-det-fonetiske-ligger-1-%C3%A5r-etter-i-spr%C3%A5k-lurer-p%C3%A5-noe/#findComment-143369356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #4 Del Skrevet 30. juni 2011 Her har de og mast på hørselen, men ifølge tester på Volvat er hørselen perfekt.. Har bare blitt gitt 4 t i uen med spes ped til trening, men det er ikke alltid egentimer, er ofte i grupper. Snakker fortsatt ikke rent, er 5,5 og ligger før 4 års alderen i språkforståelse og uttale. Spes ped er diffus og ikke mye til hjelp ang div ting om lille evt er lettere psyk utv. Vi synes lille er normal på alle andre måter enn språket..ligger f.eks lenger fremme enn de andre barna i andre div ting.. før iallefall, føler nå at det har stagnert litt. Jeg synes lille har for få timer, og for dårlig opplegg. Hvordan formulere meg og gå frem, hvem kontakte for å få igjennom at lille trenger mer hjelp til en kommune som har tatt drastiske kutt i nettop spes ped hjelp og div avdelingene? HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143369223-noen-med-barn-som-sliter-med-det-fonetiske-ligger-1-%C3%A5r-etter-i-spr%C3%A5k-lurer-p%C3%A5-noe/#findComment-143369474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #5 Del Skrevet 30. juni 2011 Har en datter som er født uten øreganger. Hun har snakket siden hun var ca 1,5 men ikke rent og i begynnelsen bare enkeltord, ikke hele setninger. Hun er nå snart fire og etter fulltid i barnehagen siden hun var 1,5 og spes ped det siste året så snakker hun mange ord i hver setning og viser stor fremgang. Det er så gøy! Nå er hun født uten øreganger, men det er øregang gjennom beinet men et er hud foran, så hun hører dårlig men er ikke døv, ikke tilnærmet en gang. Ingenting galt med hodet heldigvis. ( Okey, hjernen da... ) En av mine venners sønn snakket ikke før han var 4, det var ingenting galt med ungen psykisk eller fysisk, men de trodde det var fordi han kunne være "perfeksjonist"... Han ville ikke snakke før språket var rent fo da han endelig begynte å snakke så snakket han som en voksen. Altså det må ikke være noe galt selv om språket uteblir, men klart det er greit å få det sjekket. Bare push på kommunen og sykehusene så får dere sjekket det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143369223-noen-med-barn-som-sliter-med-det-fonetiske-ligger-1-%C3%A5r-etter-i-spr%C3%A5k-lurer-p%C3%A5-noe/#findComment-143369751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå