Gå til innhold

Dere barnehageansatte som irriterer dere..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Over at vi bare ser vårt eget barn og ifølge dere tror vårt barn er det enestei barnehagen...hvorfor i all verden skulle vi snakke om andre barn ? for oss er vårt barn i fokus det betyr ikke at vi ikke forstår at det er flere der..syns dere skal komme med konkrete eksempler på hva dere mener med bare ser sitt eget barn ol helt idioti og irritere seg over..... jaja hva så om noen spør dere om noe spesielt til sitt eget barn som feks å smøre litt ekstra ol så forstår jeg ikke problemet med bare å ta til seg info og få det gjort...forklar!! og ikke begynn med at da tar det så lang tid for jeg nekter å tro at hver dag spør alle foreldre dere om å gjøre noe spesielt for sitt barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo selvsakt skal du som mor til ditt barn tenke på ditt barn, men de ansatte i barnehagen er kanskje 3 voksne på 15-18 unger og KAN ikke klare å følge med på ALT barnet gjør i løpet av dagen. Det er nok det som er saken her. I barnehagen der mine unger går skriver de beskjeder fra foreldre ned i en bok, slik at ikke noe blir glemt, dette fungerer på en utmerket måte. Men det har også sakt at de ikke klarer å følge med på alle bevegelser som hvert enkelt barn gjør i løpet av en dag. Dette beror på nedsjæringer av budsjett i barnehagen og ofte er det kun en voksen på avd som tar i mot barna den første halve timen før ansatt nr to begynner sin dag, dette gjelder også på ettermiddagen, da er det også en ansatt som passer barna den siste halve timen. Kanskje ikke slik i din barnehage, men jeg som mor har forståelse for at jeg ikke alltid kan få fullt referat fra dagen til barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet flere år i barnehage før jeg ble mamma.... fortsatte å jobbe der etterpå.... og jammen er jeg glad jeg har den erfaringen fra begge sidene!! Tror mange foreldre kunne trengt seg en dag eller to i barnehage, for å jobbe der , for å se hvordan det faktisk er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha smørt litt ekstra, moren til Per vil at han skal holdes i skyggen midt på dagen, faren til Anne vil at vi skal dryppe øynene hennes, Påls mor har med ekstra plaster så vi kan bytte på såret hans, og Nina skal til helsestasjonen kl. 14, så hvis vi kan passe på at hun har ren bleie og de klærne som ligger i sekken til da... I tillegg er det 3 som skal ha astmamedisin, og en skal helst være inne. Hver for seg små ting, men til sammen blir det ganske mye. Og det er faktisk sånn, nesten hver dag. Hva får deg til å tro at ikke andre foreldre ønsker like mye "ekstraservice" som deg?

Nå er det ikke først og fremst det jeg tenker på når jeg snakker om foreldre som ser bare sitt barn. Det er mere de som mener at det burde gå greit at akkurat deres barn kommer i bhg selv om han er syk, uten tanke for smittefare ( jeg har opplevd foreldre som mener at vannkopper med plaster over ikke smitter), eller som svarer "nei, det går ikke" og legger på, når vi ringer og sier at poden har 39,5 og må hjem. Eller de som mener at vi bør gå på tur hver dag fordi deres barn er så glad i det. Jeg har møtt foreldre som mener at hele avdelingen bør være inne fordi ellers vil ikke deres lille hvile når hun hører lydene fra lekeplassen, eller at vi burde åpne en halvtime før - ikke for alle, men bare deres barn.

Disse foreldrene ser bare sitt eget barn, og tenker ikke på at i barnehagen så er det barnet bare en liten del av en gruppe hvor ALLE har rett på like mye tid, oppmerksomhet, få dekket sine behov og få gjøre noe de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overdriver så til de grader. jeg har selv jobbet på sfo og det vet at det er ikke slik du sier at per skal holdes i skyggen og nina må ha ren bleie da og da ..forbanna tull. det er kanskje snakk om en unge om dagen hvor man får en slik, beskjed. Dere har 3 primær barn og om man ikke klarer følge enkle ting små ting i hverdagen på 3 stk da bør man finne noe annet å gjøre. Slutt og overdriv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - merkelige erfaringer enkelte har!

Ja - jeg ble irritert da de for andre gang på rad klarte å glemme sovebleie så jeg måtte vaske voksiposen.

Jeg har spurt pent om at de tar støvlene ut av dressen når de har vært ute fordi hun som regel er klam på beina

Jeg har bedt om at de ikke lar henne slurve med språket selv om de andre barna ikke snakker rent.

Jeg har mast om at de må være ute selv når været ikke er på topp.

Alt sammen har blitt tatt pent imot. Det siste lå langt inne, men nå er de faktisk mer ute (selv om det selvsagt er "enkelere" nå somd et er lite klær)

Det er selvsagt ting jeg kan irritere meg over, men jeg vet de gjør så godt de kan og datteren min har det åpenbart fint i barnehagen, så da er det greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke 17:08 overdriver i det hele tatt. Slik føler jeg dagene går hos oss også. Det er mye å holde orden på når foreldre har særskilte krav. I tillegg til det 17:08 ramser opp er det gjerne en mor som ønsker å la barnet gå uten bleie hele dagen og vi må ha dofokus i hodet i tillegg.

Sikkert laidback å jobbe på SFO.. Har selv hatt barn på SFO og de klarte å miste barnet. Barnet var borte i over 2 timer før jeg kom og slo alarm. Bærer ikke nag til SFO, de har tross alt ca 90 barn og ca 5 ansatte på den skolen. I tillegg brukte barnet sjelden regnklærne i regnvær. Dette skulle barnet selvsagt kunne selv, men alle er ikke like modne selv om de er ferdige med barnehagen.

Jadda, man har noen primærbarn, men det er så og si alltid en sykemelding og de voksne blir byttet rundt på avdelinger. Så det blir ikke gjennomført hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest de skal bruke litt mindre tid på å irritere seg over foreldrene.

Jeg har jobbet alle mulige steder, både i omsorgs jobber og i service yrker. Har aldri drevet å irritert meg over kunder, brukere, pasienter etc.

Synest det er svært lite sjarmerendne med ansatte som driver å irriterer seg. Bare det å ha en sånn tråd er skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage, men orket kun 1 år. Etter 3-års utdannelse som førskolelærer så ble drømmejobben min noe helt annet enn ped.leder.

Problemet er vel i utgangspunktet ikke alle foreldrenes krav, for egentlig synes jeg ikke de er så urimelige. Alle har et ønske om at akkurat deres barn skal få det lille ekstra. Og det hadde sikkert vært mulig å gjennomføre dersom personalet som skulle være på jobb hadde vært det. Men sånn var det jo aldri! Den ene sykemeldingen ble etterfulgt av den andre - var det ikke på vår avdeling så var det på en annen slik at vi måtte hjelpe til. Vi var så og si aldri de 4 voksne som skulle være på jobb. Dagene gikk til "brannslukking" for å dekke barnas primærbehov. Alt det pedagogiske opplegget, rammeplan, "se hvert enkelt barn og dets behov" osv var det aldri rom for.

Mulig jeg var maks uheldig, men har inntrykk av at det er slik mange ganger. Jeg følte aldri at vi noen gang strakk til slik vi egentlig ønsket.

Så etter min mening blir fokuset i debatten litt feil. Jeg kan være enig i at foreldre av og til kan ha krav som er umulig å leve opp til, men hadde det vært umulig å leve opp til mer om det var nok folk på jobb?

Jeg mener fokuset bør legges mer på de små rammene de ansatte i barnehagen har å jobbe innenfor. Det hadde vel ikke vært noe problem å smøre en ekstra gang, holde en i skyggen og bytte plaster dersom man kun hadde hatt de 3-4 primærbarna å ha ansvar for. Men i tillegg så får man ansvar for de 4 primærbarna til Olga som er sykemeldt og primærbarna til Berit som er sykemeldt på den andre avdelingen. Da får man ikke dekket disse behovene.

Og når Olga endelig er tilbake etter sin sykemelding og man ser frem til å starte obeservasjoner før en foreldresamtale, så blir Lise sykemeldt fordi hun er helt utslitt etter at Olga var borte.

Hvordan skal man kunne etterleve foreldrenes ekstra krav oppi dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage og jeg synes ikke de små beskjedene fra foreldre er noe problem. Dersom det er problematisk å følge med på slike beskjeder burde det kanskje gjøres noe med systemet for interne meldinger slik at alle ansatte lett kan få tak i slik info. I vår barnehage henger det en bok på et sted alle ansatte ofte er der alle slike småbeskjeder noteres. På den måten er det lett å holde oversikt.

Alle forstår at ting kan glemmes eller beskjeder kan glippe, men når Per helst bør holdes i skyggen er det klart foreldrene reagerer når han har solforbrenninger over hele kroppen og er preget av å sitte i solsteka hele utetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Det jeg tror er det egentlige problemet er at det er for LITE FOLK PÅ JOBB. Ser hvor sårbart det er om en ringer seg syk virker det som hele dagen kollapser..da kan ikke turer igjennomfører ol. Så jeg forstår dere som jobber i barnehage.Men hva med å kjempe mer på kravene? kjemp for at dere er nok folk. ikke finn dere i alt hele tiden men ikke la det gå ut over foreldre som bare har små bagateller som ønske for sitt barn som ikke tar lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som snakker så kjekt om at vi har 3 primærbarn og at det ikke burde være noe problem å holde øye med de: Det har du helt rett i, om det enda hadde vært sant!

Vi er 12 barn og 4 personale på avdelingen vår. Fra 7.30 - 8. 30 er det én person på jobb, og opptil 10 barn etterhvert.

Kl. 8. 30 og 9.00 kommer de to neste.

Kl. 10 kommer sistemann. Da er det morgenmøte som en må gå på, og det er tre igjen til å kle på/ smøre ungene før vi går ut.

10.15 til 10.45 er vi 4 ansatte som er ute. 10.45 må en inn for å lage til lunsj. Kjøkkenet i barnehagen er så lite, for det var kun beregnet or en kjøkkenassistent, men den ble kuttet for flere år siden, og deles av 4 avdelinger så barna kan ikke være med på det.

11.00 går vi inn, og 1 går til pause.

Da er vi 3 igjen i lunsjen. Når tidligvakta kommer tilbake fra pause, går de to mellomvaktene. Da er det en igjen med våkenbarna mens sistemann er med de som skal sove. Når alle sover går sistemann til lunsj.

Fra ca. 12.45 - 13.00 er vi 4 på avdelingen. 5 dager i uken er det møte fra 13-14, da er det enten vi som har møte, ped.lederne er på møte eller vi passer en annen avdeling mens de har møte.

14.00 går tidligvakta hjem.

15. 30 og 16 går mellomvaktene og seinvakta er aleine fra 16-17.

Alt i alt er det i underkant av en time i løpet av dagen som vi er 4 stykker der samtidig. Og da har jeg ikke regnet inn andre møter enn de faste, sykefravær osv. Derfor kan man ikke BARE holde øye med sine 3 primærbarn. Det er nemlig ikke slik at vi er 4 på jobb fra 7.30 - 17.00...

Jeg hører at noen sier vi skal sloss for å øke bemanningen i barnehagene. Det gjør vi, hvert eneste år! Dvs, de fleste årene er det en innbitt kamp for å beholde den bemanningen vi har i dag, for noen politikere tenker som dere "Hm, fire på jobb på 12 barn høres litt mye ut...la oss kutte en stilling og spare litt penger!" I den kommunen jeg er er det konstante budsjettkutt, innkjøpsstopp, ansettelsesstopp osv. Vi har knapt nok penger til strøm og vann. Hver avdeling har et budsjett på 3000,- kroner til interiør og leker så hvis vi kjøper en ny Tripp Trapp så har vi brukt opp 2/3 av årets budsjett.

Vi gjør så godt vi kan, innenfor de rammene vi har, vi prøver hver eneste dag å gi alle barna det de trenger og ønsker, vi har systemer, beskjedbøker og alt slikt fungerer, men ikke alle foreldrenes ønsker lar seg gjennomføre. Hvordan holder man en vilter 2-åring i skyggen uten å sette av en voksen til å tviholde på han, når alle klatrestativene står i sola? Hvordan kan man passe på at Per alltid har plaster på kneet når man av og til må se etter de andre 8-11 barna man er aleine med, og til og med må inn og skifte bleie?

Jeg synes foreldre absolutt skal fortsette med ønsker, krav og forventninger til barnehagen, men ikke kjeft om det glipper en dag. Og om dere synes at det er for lite personale i barnehagene: Kjemp med oss! Dere er brukerne, betalerne, kundene, og dere har mere makt i forhold til de som eier barnehagene en oss som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som sykepleier og kan love at vi har en hel rekke detaljer rundt hver eneste pasient vi må holde styr på . Vi har dessuten rapportsystem, både skriftlig og muntlig slik at viktige opplysninger ikke skal forsvinne, og overføres ved vaktskifte. Kanskje en ide til barnehagene? Virker ikke som det er noe sånt system i vår barnehage ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...