Gå til innhold

Større risiko for allergi hos barnet hvis vi legger vegg til vegg-teppe?


Mamma i lykkerus

Anbefalte innlegg

Vi overtar vår nye leilighet imorgen. Etter flere ti-talls visninger har vi sett mange flotte leiligheter der vi har fått ideer. Vi ble enige om at vi skulle legge vegg til vegg- teppe på soverommet vårt for å skape en rolig og avslappet atmosfære.

 

Nå har samboeren min ombestemt seg fordi moren hans sier at det kan fremkalle allergi hos barnet. Jeg er usikker på dette, og det er jo heller ikke på barnets soverom. Vi venter barn 1 oktober og han kommer jo til å ligge i krybbe inne hos oss den første tiden.

 

Jeg er selv oppvokst med vegg til vegg-teppe i stue og på soverom, og er allergisk mot gresspollen og støv hvis det kommer i store mengder. Ser ikke på dette som store plager. Men vil heller ikke at barnet skal få unødvendige allergier..

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke teppene er allergfgifremkallende lenger, slik som de var for noen år siden. Men sjekk for sikkerhetsskyld med teppeforhandleren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende man tenker det fordi det er vanskeligere å holde et teppe rent enn et glatt gulv som man kan vaske. Altså at man kan utvikle allergi hvis det er mye støv i soverommet. Men dette vet jeg ingenting om altså. Hør med astma og allergiforbundet, de har sikkert noen anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det har i en periode på ca. 15-20 år vært frarådet bruk av vegg til vegg tepper fordi det er vanskelig å rengjøre og fordi teppene gjerne inneholdt lite allergivennlige stoffer.

Men nå har de kommet fram til at ved vanlig støvsuging og hygiene vil moderne vegg til vegg tepper dempe svevestøvet i mye høyere grad enn ved et hardt gulv. Så støvet bindes til teppet til det støvsuges

 

 

Her står det noe lignende

 

http://www.klikk.no/bolig/rom123/article427801.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er allergisk for støv så ville ikke jeg hatt slike tepper.

Selv synes jeg det er ekstremt uhygenisk med slike tepper da jeg foretrekker å få vasket gulvene jevnlig.

Hva hvis man søler noe vått på gulvet f,eks, ser jo for meg at det kan komme mugg der hvis man ikke får opp alt.

 

jeg vet i alle fall om et barn som fikk påvist barneastma og støvallergi, og de ble anbefalt å fjerne alt av tepper.

 

Personlig synes jeg ikke vegg-vegg teppe er pent i det hele tatt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha lagt vegg til vegg-teppe, pga av risiko for å utvikle allergi og/eller astma. Jeg har selv astma og allergi (pollen, husstøv,midd og div annet), og jeg merker jeg blir dårligere når jeg kommer inn i hus hvor det er teppe golv.( så vi har ikke det i vårt hus). Datteren vår har også allergi og barneastma, og vi fikk beskjed fra barnelege/lungespesialisten at for barnet sin skyld skal man ikke ha vegg til vegg tepper, dersom allergi og astma plager ligger latent. Det samler seg så mye rart i tepper, selv om man støvsuger ofte og holder det rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...