Gå til innhold

AUAUAUA! hemoroider, hard i magen og vonde sting :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, regner med at det er flere som har det sånn her, men må bare klage litt, kanskje noen har tips også??

Under fødselen presset jeg på meg hemoroider :( har ikke merket de spesielt før nå, heldigvis (14 dager siden fødsel). I tillegg er jeg veldig hard i magen pga at jeg må spise jerntabletter. Æsj, får jo aldrig gått skikkelig på do, for det gjør så vondt :( I tillegg er jeg fremdeles sår etter fødselen og stingene holder fremdeles på å gro. Det er rett og slett ubehagelig å sitte på do lenge pga nedpress og såre sting.

Føler jeg har prøvd alt.. biola, melkesyretabletter, mye fiber i kosten og masse vann, men synes det bare blir værre. :(

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot treg mage anbefaler jeg: Biola med knuste linfrø. Og svisker eller tørkede aprikoser. Laktulose kan du også prøve, fås kjøpt på apotek. Det stod fremme på barselavd på sykehuset der jeg fødte; )

Spør på apoteket om gode råd mot hemoroider, det finnes flere salver som lindrer og letter plagene.

Mot såre sting anbefales grønnsåpevask et par ggr om dagen. Ta et fat m lunkent vann og bland i 10 ml grøn såpe. Sitt i fatet noen min, skyll eller dusj godt m rent vann etterpå. Dette hjalp meg masse mot såre sting, virker også forebyggende mot infeksjon i rifter.

Lykke til og god bedring, det går bedre om noen få uker, jeg lover!

Skrevet

Lakris(båter) hjalp meg veldig nå etter siste fødsel.

Hadde dårlig erfaring etter første fødsel. Jeg måtte også ta jern da, og dum som jeg var tok jeg Duphalac for magen. Men jeg tåler ikke laktose, så det ble bare vondt verre. Jeg måtte tilslutt ty til miniklyster for å få gått på do.

Denne gang tenkte jeg å prøve lakris, og spiste ca 1/3 pose lakrisbåter for dag fra dagen etter fødsel, og magen holdt seg helt fin. Ingen problem i forhold til hemoroidene(som absolutt var der) i det hele tatt. De trakk seg tilbake av seg selv etter noen uker.

Skrevet

Jeg syns svisker fungerer godt for å få igang magen. Ta en dose på 6-10 stk i 18-tiden, og en ny dose ca 23-tida. Da starter det som oftest neste morgen. Har regulert det med 5 stk morgen og kveld etter fødselen (+ yogurt, grovbrød og sånt).

Håper du finner noe som hjelper deg!

Skrevet

Jeg sier bare: en kiwi om dagen gjør godt i magen. Sunt er det også. Og godt!! Trøst deg med at det blir bedre når stingene har grodd.

Skrevet

Vet hva du snakker om. Jeg fikk også hemoroider etter fødselen og hard mage. Jeg prøvde laktulose og drakk masse vann. Hjalp en del. Prøvde også med svisker ol.

Når det gjelder stingene anbefaler jeg grønnsåpe bad. Sett deg ned i en balje i 5-10 min 2 ganger daglig. Gjorde virkelig susen. Det renser og det gror fortere. Syntes også dette hjalp på hemoroidene.

Skrevet

Anbefaler alcosanal mot hemoroider. Har du skikkelig vondt lindrer det med isposer. God bedring:))

Skrevet

Jeg var veldig plaget med det samme etter første fødsel så denne gangen stilte jeg bedre forberedt. Drakk Duphalac (laktulose) fra dagen etter fødselen samt drakk Biola hver dag, dette holdt magen i gang. Ble litt plaget med hemoroider denne gangen også, men bare i en ukes tid, jeg smurte med Sheriproct reseptfri salve flere ganger om dagen etter anbefaling fra legen min, kan hende det var det som hjalp. Grønnsåpebad er også bra, både mot vonde sting og hemoroider.

Hold ut, det går over! Forrige gang hadde jeg meget smertefulle og blødende hemoroider til seks uker etter fødsel og ble henvist til sykehuset for operasjon, men selv da gikk det over av seg selv før det kom så langt. Prøvde forresten akupunktur da, og dagen etter begynte bedringen.

Det var alle mine råd. Lykke til!

Skrevet

Høres ut som meg for en uke eller to siden;-). Jeg tok da is omslag i stumpen og lå med det i ca 20 min og forsøkte så å dytte hemoroidene inn (etter gro nylander sin oppskrift:-). Pluss brukte litt alcos anal, og nå er de borte! Lactulose er også greit å ta, husk på å ta nok så avføringen blir bløt nok.

Tok også grønnsåpebad og skylte ofte (men nå har jeg fått sopp i stedet:-( sikkert fordi det ble så fuktig der). Så husk og få det tørt også.

Skrevet

Hei:)

Jeg har fått en fantastiskt oppskrift på hjemmelaget frokostblanding som har fått god fart på systemet mitt; med masse frø, havregryn, tørket frukt, eplemos og masse snask. Deler gjerne ved behov og ønske - en skål med naturell yoghurt og bær eller biola og denne blandingen hver mrgen har gjort underverker for meg. Og den er god i tillegg:)

Når det gjelder nedpress når du sitter på do har jeg funnet ut at riktig sittestilling kan gjøre stor forskjell. Dette blir litt teknisk, men hvis du prøver å ikke "strekke" så mye på bakenden når du sitter ned, reduseres både nedpress og eventuell vonde dragninger i sting. Hvis du setter deg ned som vanlig, men så prøver d å få mer av baken og lårene inni ringen, slik at du ikke strekker og presser så mye, da slapper du også mer av og tingene kommer av seg selv. Jeg har funnet ut at alt går så mye bedre hvis jeg bare klarer å slappe av, pressing gjør meg anspent og gjør også vondt, men hvis hele muskulaturen får slappe godt av kommer det etterhvert av seg selv. Prøv å sett av litt god tid, ha med en god bok og tenk på andre ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...