Maisoo Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Hei, jeg har rett til foreldrepenger og er ute i mammapermisjon nå. Jeg mottok et vettak om foreldrepenger fra Nav. Og der står det om far ikke har hatt innteksgivende de 6 av 10 månedene eller ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger i den stønadsperioden starter, så kan fedrekvoten overføres til mor. Min mann jobber ikke, og studerer bare. Noen her som har erfaring på hvordan jeg skal gå frem for å søke å få overført fedrekvoten? Spesielt skjema jeg må bruke, eventuelt hvilke vedlegg som må dokumenteres?
bebebe Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Til meg sa de på Nav at det ble overført automatisk... men jeg skrev jo ingen plass at han ikke har rett til foreldrepenger.. men jeg søkte jo om 56 uker til meg selv så.. nå ble jeg usikker gitt... håper det er sånn at det skjer automatisk!
Maisoo Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2011 Hmm, det var merkelig. Nav hos meg mente at jeg må sende inn en egen søknad på å søke overføringen av fedrekvoten, og måtte legge ved dokumentasjon på at far ikke har jobb og eventuelt bekreftelse på at han studere på heltid.
sommerbebi Skrevet 7. juli 2011 #4 Skrevet 7. juli 2011 Jeg har søkt om å overta fedrekvoten i og med at far har vært syk de siste årene og fremdeles venter på en stor operasjon. Jeg hadde først flere telefoner til NAV, og fikk deretter beskjed om at jeg måtte søke om overføringen samtidig som jeg søkte om foreldrepenger. Jeg måtte skrive en egen personlig søknad, og legge ved en legeattest (skrevet spesielt omkring denne saken) og diverse papirer fra Riksen og lokale sykehus. Selv da virket det ikke som at dette var noe som skulle gå lett igjennom. 8 uker senere har jeg fremdeles ikke hørt noe fra Nav.. Nav har noen merkelige rutiner dersom man automatisk overtar fedrekvoten hvis far f.eks studerer, men dersom far er alvorlig syk må man igjennom et "papirhelvete".. Men det forundrer meg jo ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå