Gå til innhold

Golden retriver: Hannhund eller tispe?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe oss ny hund etter at vi måtte avlive schæferen våres for et par år siden. Vi har 2 små barn på 5 og 3 år, og ønsker denne gangen en litt roligere hund. Vi har pratet med en del oppdrettere og flere nevner at hannhundene er mer stabile da man slipper det hormonelle som en tispe vil bringe, og derfor er hannhundene bedre egnet til småbarnsfamilier. De sier at Golden Retrivere i utgangspunktet er så rolige at hannhunden ikke vil bli særlig mer krevende.

Jeg er litt skeptisk da jeg i utgangspunktet ønsket en tispe.

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har golden retriver hannhund. Han er 1,5 år og verdens snilleste. Vil absolutt anbefale hannhund, slipper løpetid og slikt. Vil anbefale deg å være kritisk til oppdretter. Mange useriøse oppdrettere rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne har sikkert rett i at hannhundene er rolige til hannhunder å være, men jeg ville gått for tispe likevel. Kjenner golden-tisper og har aldri hørt om eller lagt merke til noen 'hormonelle' problemer. De er i tillegg veldig avvæpnende hvis du treffer på andre, litt aggressive hunder.

Går for tispe, du, spesielt hvis det er det du egentlig har lyst på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :-)

Er det noen liste over seriøse oppdrettere da? Vi ønsker ikke en hund for utstilling, men en vanlig familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du så på hundehviskeren i dag, så var det en Retriever hannhund som var aggressiv pga manglende mulighet til parring. De ville ikke bruke han i avl, så han fikk utløp for den seksuelle frustrasjonen gjennom aggressivitet. Så en kan ikke bare gå etter rase.

Men dersom dere kastrerer han tidlig(når det er mulig å gjøre) om dere ikke skal bruke hunden i avl, så vil jeg nok anbefale en hann uansett rase. De er som regel enklere enn hoer på alle måter. Dette gjelder mange dyr.

En rase få ser ut til å tenke på, er Berner Senner. En stor kosebamse som er perfekt i en familie :) Jeg har det ikke selv, men sett en som var vokst opp sammen med barna i familien. De dro i pelsen, så ryggpelsen kom på siden av hunden, og den brydde seg ikke i hele tatt. Bare snill. Og dette er visst kjennetegn for den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger generelt til hannhunder, og kastrering!

Jeg har ikke golden retriver, men etter at jeg kastrerte hunden min, fikk jeg en HELT ny hund!

0 markerings behov og stress pga. tisper og løpetid!

Jeg er absolutt for kastrering, og hunden har ikke vondt av å leve uten testiklene sine. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!!!!! :-)

Hanhunder går ofte dårligere med andre hanhunder. Hvordan er dette hvis de er kastrert`? Altså at vår evt hanhund er kastrert men ikke den hanhunden vi møter på tur? Da vi hadde schæfertispe så elsket jeg å dra i parken og hunden kunne løpe rundt og leke med andre hunder. Vil nødig at vår fremtidige hund kun kan leke og hilse ¨på tisper..

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kastrert hann trenger ikke markere seg på noen måte, for behovet er borte :)

Jeg har bare en katt og en kanin som er kastrert, men vet at de fleste kjæledyr har samme regelen. Hoer er ofte mer humørsyke, mens hanner som er kastrerte bare er der, liksom ;) De har ingen kjønnsdrift, så de tenker ikke på maker og revir :)

En hadde i gamle dager det som het evnukker i harem rundt om i verden. Grunnen var at de var kastrerte(ja, ballene ble fjernet). De kunne se etter haremet, men hadde ikke kjønnsdriften til å ville bestige eller "eie" et harem, eller "krangle" med den som var MANN. Dette var da mennesker, så det gjelder alle raser.

Hormoner påvirker mye mer enn kjønnsorgan, og det er derfor en velger det. Roligere dyr er resultatet. Men en bør gjøre det så tidlig en kan, for best mulig resultat ang oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en dyrlege kastrere en hannhund som ikke er aggresiv etc? Bare for å "skape en rolig hund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt både Golden tispe og hannhund. Tispa var mye biskere enn hannhunden, men fordelen med henne var at hun trengte man ikke ha i bånd- verken på tur eller hjemme. Hun stakk ikke noen steder.

Hannhunden var snill som dagen var lang, men som hannhunder flest så stakk han av om han fikk sjansen.Altså, vi kunne ha han løs hjemme, men da måtte vi hele tiden passe på at han ikke så sitt stikk til å stikke av. Og han var en veldig rolig hann. Ikke noe veldig behov for å markere eller lignende.

Og jeg tror faktisk tispa slåss flere ganger enn hannhunden. ;)

Vi bodde i et nabolag med mye hunder og veldig mange av de sprang løse. Så slåsskampene var når andre hunder kom hjem til oss. Hannhunden trengte som regel bare si ifra og så stakk de fremmede hundene.

Jeg tror jeg nok hadde valgt en hannhund så hadde jeg ikke trengt tenke på løpetiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en eier kastrere, så får eieren det. Skal den ikke brukes i avl, så er det bare å kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Handler også om at ikke alle hunder burde formere seg.

Synes at alle som ikke skal avle på dyra sine, burde kastrere/sterilisere de, enten det er hunder, katter, kaniner, osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt tispe, rett og slett fordi den har løpetid to ganger i året, mens hanner har "løpetid" hver gang en i nærheten har det...

Men helt ærlig, ville jeg nok ikke kjøpt Golden rett og slett fordi det er så utrolig mye dårlig avl på de at det skal godt gjøres å få et med godt gemytt. Som følge av populariteten er det vanskelig å finne en oppdretter med de beste hensikter og gode kull kan ha lang ventetid. Kanskje dere skal vurdere en annen rase? Kooikerhund, Irsk ulvehund osv er ganske barnevennlige, ikke-krevende raser som virkelig er undervurderte!

Beklager at jeg sporet helt av, forresten! Vet dere ikke har spurt om råd på dette, men jeg kjenner flere som har endt opp med hunderedde barn og avliving som følge av det dårlige gemyttet eller arvelige sykdommer...

Canis.no har en fin rasevelger forresten! Under "litt av hvert" tror jeg man finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrivere er fine hunder. Hvis valget står mellom hannhund og tispe ville jeg valgt tispe. Anbefaler deg å gå gjennom norsk retriverklub eller norsk kenelklubb. For og se på kull listene derres der er det bare seriøse oppdrettere. Greit du sier du ikke vil avle på din hund, men da er du sikkret at hundene som er brukt i avlen av din hund ikke har uønskede egenskaper. Dette gjelder bådde gemytt og sykdommer.

Ser noen nevner at det har vært mye rart i retriver avlen og dette stemmer bådde for flat og golden som var ekstremt populært på 70 og 80 tallet. Derfor ville jeg ikke kjøpt en hund fra et kull som ikke var godkjent i norsk kenelklubb eller retriverklubben. Ser du nevner at oppdreterne annbefaler hannhund. Kan være de er ærlige, men kan også være verdt å nevne at når min mor skulle kjøpe seg flat tispe i fjor så sto hun på venteliste på fire forskjellige kull før det var noen som hadde en ledig tispe mens hannhund kunne hun fått kjøpt fra første kull så er mulig oppdretteren bare sier hannhund fordi det er mindre salg av dem og de ønsker å bli kvitt dem og.

Vi har bare hatt tisper og snille har de vært og. Hannhunder er sikkert snille, men fy som de rømmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...