Gå til innhold

noen som vet om noen bra gåstoler??? ja jeg VET at det ikke er anbefalt! så hvis dere bare skulle nevne det så gi opp..

Anbefalte innlegg

jeg vil i allefall at guttungen skal kunne leke litt i en sånn innimellom..

men jeg vil gjerne ha tak i en med litt lyder og sånn på lekebordet.

klart er det viktigest med hvordan setet er og hvordan han sitter, men det hadde vært fint om det var noen duppeditter man kan trykke på som lager lyd eller spiller musikk også..

noen som vet om noen bra? ikke altfor dyr?

Takk for svar.

Fortsetter under...

Betalte $ 50 for en slik på Target i USA. Den var helt enkel. Litt leker som man kunne ta bort også ble det et bord til spising. Barnet mitt lærte seg å stå i en slik en.

Skulle ikke vert lov å selge spør du meg. Er vel bare å spørre på de fleste butikker som selger barneutstyr vel?

Eller du kan legge han på et teppe...

kjøp heller et slikt lekebort han kan lære seg å stå ved selv.

Vi har hatt flere fysioterapauter til lille jenta vår og alle har sagt at gåstol burde ikke ha vært lovt å solgt. De får feil gå stilling og går på tå....dette påvirker rygg og nakke også, selv for bare en stund...

Annonse

Hvorfor i all verden vil du kjøpe noe til barnet ditt som du vet ikke er anbefalt?

Hadde du vært uvitende hadde det vært greit, men jeg stusser litt når du sier du vet. Bryr du deg virkelig ikke om at barnet kan få ryggplager? Eller problemer med å gå senere? Alt for at han skal få leke litt med en sånn en?

De leker utmerket godt uten!

Slutt å tull a!! Det er ikke bra å ha barn i gåstol for lenge, de fleste mødre med litt vett bruker par min av gangen.

Det er ikke for å lære barna å gå, men fordi det er morsomt for de. De spinner rundt i gåstolen fordi det er suuuupergøy å komme seg rundt!

En time i vippestol foran tv`n med drømmehagen er mye mindre sundt, men folk med vett i hodet lar de ikke se tv så lenge heller. Ei heller sitte så lenge!

Min datter lærte å gå i normal tid, ikke sent heller ikke spes tidlig, var vel 11 mnd. fra rundt 10 mnd fikk hun gå stol, den brukte hun av og til som hun gjorde med resten av lekene sine! Ikke noe galt i det!

Grunnen til at hun skriver ikke anbefalt, er fordi BIMPOLITIET maser om den gåstolen hele tiden.

En fysioterapaut har vel ingen grunn til å anbefale den, det er en leke. Ei heller fraråder de når barna er store nok, og i SMÅ omganger!!!

Min het forøvrig chicco eller noe, lagde morsomme lyder, og var veldig fin. gleder meg til baby`n i magen blir stor nok til å spinne rundt på den!!

Tulledamer, dere er så dramatiske....

som de skriver på klikk.no ang gåstoler:

ADVARER MOT GÅSTOL FOR BABY

Fordi:

Gåstoler holder ikke mål, de fleste foreldre undersøker tester og velger en stol som nettopp holder mål.

Farlig i trapper: hvem foreldre har ikke trappestengsel da, det er vel farlig med trapper fra barnet kommer seg fremover..

De fremhever også i repotasjen at gåstol er ett leketøy, alle vet vel det!!!!

Du bør heller kjøpe en sånn gammeldags stol, som går an å "brette" på midten for å lage stol og bord i ett. Vet ikke om de finnes på markedet lenger, men denne varianten var super. Jeg brukte den selv som liten, og begge mine barn har brukt den. Jeg tror det må være snart 15-20 barn i slekten som har brukt den.

Da kan barnet sitte med fast bord foran seg, og kan ikke velte hverken stol eller bord. Ikke går det ut over føtter og bein, for en er ikke laget til å "gå" i for barn som enda ikke går selv. Men den er hjul på, den vi har hatt, i den "bordstillingen". Men den kan ikke brukes som gåstol, for barnet må sitte på rumpen i den :)

I har heller hatt Brio-trallen(den gule og røde, med hvitt håndtak) til å ha støtte når de begynner å bevege seg oppreist.

Nei, det finnes ikke bra gåstoler. I tillegg overstimulerer fort de med lyd og lys barnet.

Når du vet at det ikke er anbefalt, hvorfor vil du ha det da? Det blir jeg nysgjerrig på:)

Takk for svar!!!!

har ikke vært inne her på en stund så det er derfor jeg ikke har svart.

for å svare på hvorfor jeg vil ha det:

fordi unger synes det er morro å spinne rundt i de..

jeg og alle mine 8 søsken har hatt sånne og det er INGEN av oss som har problemer av noe slag! har faktisk ikke møtt en eneste person som har fått "senskader" av dette..

og jeg mener helt ærlig at folk nå i dag er overmåte hysteriske..

nei jeg har ikke tenkt å putte ungen oppi der flere timer.. men litt nå og da..

jeg skrev allerede i hi at de som kun var ute etter å fortelle meg hvor "farlig"det er bare kunne la være.. så derfor synes nå jeg det er hel idiotisk at det er sååå mange somhar svart nettopp dette..

merkelig at ungene som ble født for mer enn 4 år siden er oppegående i det heletatt om alt er så farlig som noen hysteriske kvinnfolk skal ha det til..

Annonse

For et latterlig og dumt og overdramatisk innlegg HI. Argumentasjonen din er like saklig som "moren min røkte da hun var gravid med meg og jeg er helt frisk".

Jeg brukte en gåstol til datteren min bitte litte grarann for hun hadde problemer med å stå og være oppreist. med gåstol kom hun seg litt opp. og hun hadde veldig godt av det fikk trent musker hun ikke klarte å bruke i værdagen. Nå har jo mitt barn en diagnose så det er jo kanskje noe anderledes.

Alle tre søsken hjemme brukte gåstol, og ingen av oss har "senskader".

Ikke hadde vi mykt underlag på lekeplassen heller, men merkelig nok så lever vi og er helt uten hodeskader.....

Trappegrind hadde vi hjemme.... holdt på å gå helt galt, da lillesøster klarte å trykke seg ut mellom sprinklene. Mor fanget henne i siste liten før hun datt på hodet ned den bratte trappa....

Tror den trappegrinda var det eneste sikkerhetsutstyret vi hadde hjemme. Tror ikke engang det var barnesikring på vinduene. Men vi lærte oss fort at det var forbudt å lene seg ut.....

Forstår ikke hvorfor alt skal være så hysterisk nå.

Som HI sier så har hun ikke tenkt å parkere ungen i gåstolen for dagen. Variasjon i muskelbruk kan aldri være feil, så jeg synes personlig det er en god ide.

Dessverre har jeg ikke oversikt over dagens gåstolmarked, som er det du ber om, men lykke til!

Grunnen til at "alt skal være så hysterisk nå" er at antall ulykker som involverer barn er redusert med 90% siden for 30 år siden. Dette er en drastisk nedgang. Selv om alle du kjenner har klart seg bra finnes det mange som ikke har det. De som dessverre omkom lever ikke i dag og kan dermed ikke fortelle om det.

Heldigvis går verden fremover. Vi har ingen å miste!

HI: Helt uten drama og drittslenging skal jeg fortelle om min erfaring med gåstoler. Min mor kjøpte en gåstol til oss barna, det var helt vanlige gåstoler.

Alle mine søsken er født med en liiiiiiiiten feil i hoftene, bare en øøøørtliten forskjell på gradene på venstre og høyre, eneste grunnen til at det ble oppdaget var fordi min mor er født med klumpfot, og da sjekker de ben og hofter ekstra. Denne øøøørlille forskjellen gjør ikke noe skade i seg selv, det er veldig vanlig, og de fleste har denne forskjellen mellom venstre og høyre hofte.

Men, etter at vi brukte slik gåstol, så har alle vi søstre slitt med dårlige hofter, vi har "klikkehofter" hvor ligamentene som ligger over øverste leddet i låret glir over og lager en knepplyd. Etterhvert blir dette smertefullt siden ligamentet blir irritert og betent. Vi har alle gått gravide, og alle har fått store problemer med bekken under graviditet, og har slitt med dette i ettertid også, på tross av fysio og disiplinert trening.

Vi er altså ødelagt i hofter, korsrygg og bekken pga denne gåstolbruken, og min mor har lutdårlig samvittighet. Vi brukte den ikke ofte, kanskje 5-10 min om dagen, men det var nok til at vi lærte å bruke rygg, hofter og bekken feil ved gange. Dermed var det gjort. Vi gikk feil uten gåstol også fordi vi hadde blitt vant med gange i feil stilling.

Jeg har hatt fysioterapaut på min sønn, og ortoped, og alle jeg har snakket med av leger, sykepleiere og helsepersonell har advart sterkt mor alle slike innretninger. Hoppehusker og gåstoler er fanden selv for fysioterapauter, ene sa noe slikt " Hadde det ikke vært for slike idiotiske innretninger som hoppehusker og gåstoler,hadde jeg hatt mye mindre å gjøre!"

Du får kjøpt gåstoler her og der, men tenk deg nøye om først! Du kan heller kjøpe en slik gåvogn beregnet for de aller minste, det er mye bedre for utviklingen, og like så moro!

ok. vel.. da har dere jo tydeligvis en arvelig ting i familien fra før.. det har ikke vi..

er ikke interesert i å diskutere det mer uansett.

jeg vet selv hva som funker best for oss..

er ingen besservisser, men regner med at fysioterapauten og hs ville frarådet meg dette når jeg nevnte det for dem om det virkelig var så farlig som noen skal ha det til..

dessuten så hadde de vært ulovlige om de virkelig var farlige..

hi

Det var EN person som hadde en slik gåstol i barselgruppen min. Hun mente også at det "bare var for gøy noen minutter for dag"

Den ene personen har den eneste ungen som lærte seg å gå på tå av ti stk - h*n går bedre nå ett halvt år etter, men fremdeles tripper liksom barnet rundt litt annerledes enn de andre. (Og det finnes ingen fysisk grunn til det.....)

En liten kusine av meg hadde også en slik stol for 15 år siden. I ett barneselskap med masse mennesker puttet noen ungen opp i. Noen andre gikk ned trappen uten å lukke den igjen (sikkert ett barn). Ett par minutter senere lå jenta i bunnen av trappa med gåstolen. Det gikk heldigvis bra! Ting skjer selv om man har trappegrind, og det skjer fort.

Kjøp heller noe annet morsomt leketøy er mitt råd. Jeg er ikke overhysterisk men jeg gjør ikke det motsatte av det som er anbefalt "fordi det er morsomt"

Lykke til!

Skal få kjøpe min for 200 ekskl. frakt. Kjøpte den i fjor høst. Jenta mi likte den godt, og der er mange knapper man kan trykke på som lager dyrelyder, og er i fin stand. Lyseblå og grønn:)

Kostet 500 ny.

Det var jo ett innlegg som var rettet til hun som hadde overlevd uten barnesikring på vinduene - fordi de lærte seg å ikke lene seg ut vinduene.

Jeg vet ikke om noen har dødd av å bruke gåstol, men å få problemer med rygg og hofter, ogg å bli invalid av å dette ned en trapp har nok skjedd en god del mennesker. Er ikke det ille nok???

Lær deg å lese.

Ikke 11:04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...