Gå til innhold

Hva hadde du sagt om ei venninne som passet barnet ditt sa at hun hadde ammet barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

tja... dersom jeg hadde latt ei venninne passe barnet mitt mens jeg skulle noen ærend og feks blitt heftet slik at jeg ikke rakk tilbake før neste måltid så hadde jeg faktisk ikke hatt noe i mot det. men jeg hadde satt pris på om hun hadde ringt og spurt først. også er det jo en forutsetning at barnet var veldig sultent da. trenger jo ikke dra opp en sovende unge for å amme det bare fordi det egentlig er mattid. det må være alvorlig vræling innblandet;)

Hvis det var gjort i god tro og mening hadde jeg sikkert sagt takk. Forstår ikke hva dere tar på vei for, virker som om folk er sjalu på andres pupper og er redde for at babyene vil fortrekke disse.

En annen sak er at jeg ville foretrukket å bli spurt om det er greit først, men ikke alle tenker så langt. I så fall er det bare å gjøre som ønskelig neste gang.

Hadde ikke brydd meg dersom barna var ca like gamle, men det måtte vært en god venninne, ikke hvem som helst. Det er ikke bra dersom barnet til venninnen er mange mnd eldre enn mitt barn. Barnet mitt måtte også vært vandt med å få mm og ikke mme. Dersom jeg på forhånd hadde pumpet meg og sendt med egen mm hadde jeg synes det var merkelig, men hadde ikke brydd meg særlig.

Tror vi er veldig forskjellige der. Husker da jeg og to venninner fikk barn nesten samtidig, hun ene med tvillinger. Tvillingene fikk mme og var noen mnd gamle da de kom på barselbesøk til meg. Moren tok ikke med seg ekstramat fordi hun tenkte at jeg kunne amme hvis de ble urolige under det lille besøket. Jeg husker jeg ble litt sjokkert over forespørselen, og at jeg ikke var helt fortrolig med tanken. Ble litt sånn unnvikende og lo det litt bort, og sa at jeg kunne gjøre det etter at min lille nyfødte hadde forsynt seg først. Og da den ene tv begynte å jamre seg, så tenkte jeg, ja, hva pokker gjør det vel? Jeg hadde ikke noen fornuftige argumenter og komme med annet enn litt personlig motvilje, så jeg ammet den lille jenta. Hun sovnet som en stein:-)

Ikke lenge etterpå var jeg på besøk hos en annen venninne som hadde en gutt på 6 mnd som hun fremdeles ammet. Hadde med meg flaske hvis ammingenskulle gå i stå, fordi jeg hadde nokså lang reisevei tilbake. Med det samme vi var kommet så begynte han å gråte, jeg følte alt stoppet opp, han fikk mme og vann og jeg vet ikke hva, men han ville ikke roe seg. Da så venninne på meg" Vil du at jeg skal amme han?" Jeg sa ja, hvis du ikke har noe imot det?" (husket jo meg selv) og hun bare "Nei, herlighet, det gjør da vel ingenting. Kom hit med guttungen" Hun gjorde det som om det var det naturligste i verden. Og jeg har endret holdninger :-)

Annonse

Da hadde jeg spurt hvorfor hun ikke hadde gitt h*n av melka jeg hadde sendt med. Ikke komfortabel med at andre ammer min baby. Mulig det er ulogisk, men det er sånn jeg føler det.

For barnet sitt del hadde det vært sunt. Egentlig burde vi alle ammet litt for hverandre for å bygge opp immunforsvaret til babyene bedre. Alle damer har litt forskjellige antistoffer i melka, og jo flere babyen får i seg jo bedre. Premature babyer får melk fra "morsmelks banken" og da får de fra mange damer for å få i seg mest mulig antistoffer!

Men rent personlig hadde jeg stusset over å ikke bli spurt først og ville nok syntes det var litt rart...

Det er forskjell på følelser og fornuft!!

Alle som har mulighet til å gi ekstra melk burde gjøre det! Det kan redde livet til for tidlig fødte barn!!

Jeg hadde blitt overrasket. Har aldri tenkt tanken at jeg eller noen av vennene mine skulle amme de andre sine barn. Hadde nok blitt paff og ikke visst hva jeg skulle sagt, men når jeg sitter her i godstolen og får tenke litt på det så ser jeg ikke problemet.....

Da hadde jeg sagt: Supert! Takk!

Svigerinnen min og jeg har jevngamle barn og ved et par anledninger falt det seg sånn at vi ammet hverandres unger. Ved en annen anledning var min 1-åring veldig syk. Han hadde gått ned mye i vekt og var kraftløs og svak. Svigerinnen min hadde da en baby på et par uker. Hun spurte om det ville hjelpe noe om han fikk morsmelk av henne. Legen klappet nesten i hendene og sa at det ville være flott at han fikk i seg næring og antistoffer, så hun pumpet ut og vi blandet det i grøten.

Det som forundrer meg er de som synes at melk fra en annen dame er ekkelt, mens melk fra en ku ( som mme er) er helt ok...

Hvis det var en fornuftig grunn for det, som f.eks at jeg var forsinket og hun allerede hadde drukket opp den melka jeg hadde sendt med og var blitt kjempesulten, eller de hadde veltet flaska og sølt ut melken eller ungen hadde nektet å drikke melken fra flaska for eksempel så hadde jeg syntes at det var riktig gjort. Men hvis det var bare for "moro skyld" hadde jeg nok syntes at det var litt merkelig, men ingen krise da, babyen tar jo ikke skade av det.

Jeg hadde ikke likt det... ser at noen her har skrevet om å bli "salu på andres pupper", og det mener jeg er helt latterlig - og forhåpentligvis ment som en spøk?

Hadde det vært totalt krise, hadde jeg ikke brydd meg (at jeg ble heftet for å komme hjem når jeg skulle eller liknende) men er faktisk ikke en situasjon jeg hadde vært komfortabel med tror jeg, hverken at noen ammet mitt barn eller omvendt...

Sjalu på andres pupper?? Hahaha... Jeg ler meg ihjæl!! Det morsomste jeg har hørt på lenge =)

Jeg tror faktisk jeg hadde blitt sur. Ikke fordi jeg er redd for at babyen foretrekker hennes pupper, fordi din baby lukter og foretrekker DINE pupper,så det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Men rett og slett fordi jeg syns det er ekkelt og DIREKTE KVALMT at babyen min har suttet på en annen dames pupper..

I og med at ca. halvparten av ammende er bærere av et virus som ikke bør viderføres til andres barn hadde jeg ikke satt pris på det. Melk er ikke melk! Er nettopp derfor alle som skal være donerer blir testet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...