BIM-redaksjonen Skrevet 30. juni 2011 #1 Del Skrevet 30. juni 2011 Til våre nettsider Foreldreogbarn.no skal vi skrive en sak om hva barnehageansatte mener er irriterende med barnehageforeldre. Målet med saken er å gi foreldre mulighet til å forbedre seg i barnehagesammenheng. Til saken har vi behov for konkrete eksempler. Har du opplevd foreldre som er spesielt overbeskyttende, sentimentale, frekke eller rotete? Kanskje har du opplevd noen komiske situasjoner? Fortell oss om dine erfaringer med barnehageforeldre anonymt i dette forumet. Mvh. Foreldre & barn-redaksjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Del Skrevet 30. juni 2011 De som tror vi kun har deres barn å være sammen med i løpet av dagen syns nå jeg er mest ille. Vi har jo også de som ikke klarer å følge en beskjed når vi både har gitt den skriftlig og muntlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #3 Del Skrevet 30. juni 2011 Det samme som 11.47 + foreldre som aldri klarer å fylle opp skiftekurven eller mangler andre ting som man trenger i løpet av en dag. Veldig frustrerende å bruke tid på å lete etter låneklær som skal passe til barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #4 Del Skrevet 30. juni 2011 Jobber ikke i barnehage nå, men da jeg jobbet i barnehage kunne jeg irritere meg over: Det de to andre nevner her som foreldre som tror at deres barn er det eneste, eller det viktigste, barnet i barnehagen. Foreldre som aldri ringer når barnet kommer sent eller ikke kommer i det hele tatt. Foreldre som sender syke barn i barnehagen og foreldre som ikke henter sitt syke barn når man ringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #5 Del Skrevet 30. juni 2011 Foreldre som ikke respekterer barnehagens åpningstid... Kommer springende 15 min etter stengetid og skylder på at de måtte rekke å handle først: "Er jo så greit å gjøre det uten at barna er med". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #6 Del Skrevet 30. juni 2011 der det over skriver! - de som bare ser seg og sitt barn, ikke forstår vi har 15 barn som skal følges opp - de som aldri klarer å passe på at barnet har det den trenger av utstyr som skifteklær, bleier, yttertøy selv om b.hagen ber om at dette sjekkes jevnlig (hvor vanskelig kan det være, tar du hjem ett vått skift, ta med tilsvarende tilbake neste dag!?) de far somregal altid muntlig beskjed også! -selv om lapper sendes ut som div som f.eks turer, vi informerer muntlig osv så er det eltid 2-3 stk som ikke får det med seg -MERK KLÆRNE, å bli værtfall ikke sint på personalet når noe går i surr, vi kan ikke holde styr på hvem som eier hva :-) -sist å ikke minst, de som bare tar barna å går uten å g beskjed!! fy! heldigvis er det bare unntak dette gjelder, de fleste gjør jobben sin med glans:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #7 Del Skrevet 30. juni 2011 At mange foreldre er mer opptatt av hvilke sokker barnet har på, enn hvordan barnehagehverdagen til ungen har vært. Og foreldre som er irritert når klær blir lagt feil, selv om de ikke er merket. ( At vi har 100 ekstra hender som hjelper oss i påkledning tenker de overhodet ikke på!) Foreldre som ikke respekterer barnehagens åpningstid, og som ikke forstår at vi som jobber der har et liv utenom jobben vår, ergo de kan komme alt fra 10 min til en halvtime etter stengetid og hente, for husk at livet deres er viktigere enn alle andres. Foreldre som kommer med ungene en halvtime etter at frokosten er slutt og forventer at ungene skal få frokost i barnehagen likevel ( samme om vi er på tur ut eller ei) - Hvorfor ikke ta seg 10 min ekstra hjemme så barnet får litt mat før det drar? - har de tid til å sove utpå, har de vel tid til å ordne en kjapp frokost hjemme, slik at barnet får en bedre start hjemme før det kommer til barnehagen? Foreldre som bruker barnehagen for det den er verdt, og mener at vi som jobber der ikke skal klage på at barna er i barnehagen døgnet rundt, jul som påske, for de betaler jo for plassen.. Vi tenker jo på barnets beste hallo... Barna fortjener jo en ekstra fridag innimellom de også, som oss voksne.. Er jo faktisk slitsomt for en liten å være i en hektisk barnehage også, på samme måte som vi voksne synes det er greit med litt ekstra fri innimellom, gjør ungenen det. Foreldre som kommer med syke barn, og forventer at alle må ta hensyn til at deres barn er sykt og bør holde seg inne . Og foreldre som ikke holder barna lenge nok hjemme når de er syke, slik at det fort blir nye runder og pån igjen!! Lista er uendelig.. Og det er seriøst den mest utakknemmlige jobben man kan ha.. , hilsen en som nå vidreutdanner seg for å komme vekk fra barnehagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #8 Del Skrevet 30. juni 2011 Ser at jeg er en nokså flink barnehagemamma... men synder nok på det med skifteklær... er ikke så flink å ta med tilsvarende dagen etter, men sørger for å ha nok i kurven til at det kan tappes litt. Men jeg har fått beskjed om at nå er barnet fri for skiftetøy, og da har jeg sett poden løpende rundt i en rosa lånestrømpebukse. Det er jo flaut... Men nå som jeg leser dette, så skal jeg blir myyye flinkere. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Del Skrevet 30. juni 2011 Det mest irriterende er de som sender syke unger i barnehagen. Jeg kan bære over med de som synes barnet blir for lite sett, som mener vi har tatt på barnet feil skifteklær, som glemmer å ta med ny bleiepakke, osv. Dette er filleting i forhold. Men å sende et sykt barn i barnehagen har store konsekvenser for både de andre barna i barnehage og for personalet. Andre barn blir smittet og syke og personale blir smittet og syke. Nei, det er IKKE greit å sende barnet i barnehagen når det har hatt diaré hele natten (utsagn som at "H*n har sikkert skiti fra seg nå siden vi har skiftet minst 20 bleier i natt" sier LITT om innsikten til foreldrene). Det er IKKE greit å sende barnet i barnehagen når du måtte hente det pga oppkast dagen før. Det er IKKE greit å sende barnet i barnehagen med væskende vannkopper (selv om koppene skjules av t-skjorta). Det er IKKE greit å spørre om vi kan holde barnet inne hele dagen fordi det er snørrete. Det er IKKE greit å be oss holde barnet mer i ro fordi det hadde feber dagen før. Det er heller IKKE greit å sende sykt barn i barnehagen fordi DU (foreldrene) har et viktig møte, ikke har flere syke barn dager igjen, er alene om omsorgen, er syk selv eller alle andre mulige rare unnskyldninger! Er barnet sykt, så hold det hjemme. Både av hensyn til barnet selv og av hensyn til de andre barna og de ansatte. Er barnet ikke i form til å delta i de vanlige aktivitetene i barnehagen, så hold barnet hjemme (selv om det "bare" skyldes tannfremmbrudd, dårlig søvn om natta osv). Lurer du på om du KAN sende barnet i barnehagen, så spør oss først:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #10 Del Skrevet 30. juni 2011 Å få kjeft av foreldre for at klesplagg har "forsvunnet", og det viser seg at det hang hjemme eller lå i bilen. Har ikke tall på hvor mange ganger det har skjedd i min barnehage. Ellers er jeg ganske enig med det som er skrevet over her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #11 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg har jobbet i bhg. Ja, mange av disse tingene nevnt skjønner jeg godt man irriterer seg over, spesielt det med å sende syke barn i bhg og det å komme etter stengetid. Men det jeg irriterte meg aller mest over med det å jobbe i bhg var at de som jobbet der satt og snakket nedsettende om foreldrene! Det syntes jeg var ufint!! Og kritiserte foreldre for bl.a. å ikke ha klippet håret på ungen sin på en stund ...som om det er vår jobb å bedømme og å kritisere. De tenkte til og med å si fra til aktuelle mor - da sa jeg ifra at det ville jeg ikke anbefale siden vi ikke har noe med frisyrene til ungene å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #12 Del Skrevet 30. juni 2011 Det som irriterte meg mest var foreldre som ikke fulgte opp oppmodninger om at tøyet var for lite, eller ignorerte beskjeder om at regntøy er hullete/ lekk, eller ikke kommer med mere klær når vi forteller at barnet fryser når vi er ute. Er enig med mange av de tingene som er nevnt over... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #13 Del Skrevet 30. juni 2011 Er enig med en del over her. Må tillføye at det som er ekklest å gjennomføre, er kleskodene foreldra gir oss om morgonen. Dette barnet SKAL bruke hals ute i dag og når han sover.. Greit når det var 4 grader om morgonen, men når sola steiker og gradene har blitt 16-18 grader, så er problemet der: Skal vi ta av halsen så barnet får puste i vogenen og sleppe å gå sur og svett? Ellet ta imot skjenn når barnet blir hentet og forledra ser at ungen ikke bruker hals? Barna har kun sherrox i juni mnd. Bruke dress i vognen når de sover, selv om det er sol. Bruke ull, tynn ulldress, flecce jakke og bukse + dress med for, og gjerne to huer oppå hverandre.. Er dette sunt? som ansatt sier vi hva vi mener og ser om barnet trivses, men foreldra står på sitt, og klager gjerne om dette ikke blir gjort. Dette skjer ofte!! Helsing barnehage ansatt i 12 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #14 Del Skrevet 30. juni 2011 Det mest irriterende i alle de årene jeg jobbet i barnehage var å bli sett på som en "annenrangs" institusjon. De aller fleste foreldre satte pris på oss og jobben vi gjorde, men en del foreldre viste tydelig at alt som hadde med barnehagen å gjøre ikke var så nøye. Noen krøllet sammen månedsplaner og beskjedlapper og kastet dem i søplekassa på veien ut, for så å klage om vi hadde dratt på tur når de kom for å levere uka etter. Hver gang det var planleggingsdag var det noen som slang med leppa: " Ja, hva skal dere planlegge nå da damer? Hvilket kaffemerke dere skal bruke? *flire*" Andre mente at vi burde holde åpent for akkurat deres barn den dagen. Og, som mange av de andre sier, foreldre som ikke respekterer åpningstiden. Vi hadde ofte foreldre som sto og banket på dørene opptil en halvtime før vi åpnet, bare fordi de så det var noen der inne. En del av personalet likte å komme tidlig for å ta seg en kopp kaffe før arbeidsdagen, eller de kom med en tidlig buss. Da syntes en del foreldre at siden de var der så kunne de like godt åpne. Vi prøvde en periode å slippe barn og foreldre inn, mot at foreldrene måtte bli til vi åpnet, men opplevde da at foreldrene snek seg ut uten å si fra. Andre igjen hadde alltid møtt på en overraskende trafikk-kork på veien hjem ( Hvor mange uker i strekk kan kø på veien hjem være en overraskelse?), og rakk stengetiden med et nødskrik...for så å sette seg ned for å pusle med poden eller stille masse spørsmål til personalet som sto og trippet for å komme hjem. Det må også sies at nå som jeg ikke jobber i bhg lengre, så er det ikke irritasjonsmomentene som henger igjen. Det jeg savner mest er finurlige samtaler som dro meg inn i en verden sett fra barneperspektiv, søvnige bustehoder som akkurat har våknet og bare vil kose, 2- åringer rundt et bord som holder på å le seg ihjel av at noen kaller gulosten for leverpostei, og den fantastiske følelsen av å komme inn døra på jobb og få en åsgårdsrei av unger mot seg som er lykkelige bare fordi jeg kom i dag også! Hvilke andre arbeidsplasser kan skilte med sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #15 Del Skrevet 30. juni 2011 - Ikke rekke bhg før stengetid - Ikke følge med på beskjeder og div. som blir hengt opp på tavla, for så komme og klage om ditt og datt når det henger lapper om det. - Når man på fjerde dagen etter at det er hengt opp bleie lapp og det fortsatt ikke er nye bleier på plass kan det vært ganske frustrende. - Ikke ha med skiftetøy, eller ha alt for lite med skiftetøy. - Få kjeft for å ha satt på feil dress, for den ene dressen var faktisk levere og hente dress, kan vel ikke vi vite (?!), med mindre det er gitt beskjed. - De som tror at ÈN ansatt har vært med deres unge HELE dagen og hver minste lille bevegelse har blitt observert. - De som kjefter for at barnet ikke har på seg ditt og datt og det viser seg at det ligger hjemme, wups! - De foreldrene som kommer og henter og har så god tid at de gjerne kan prate i en halvtime og gjerne lenger! Jeg forteller gjerne om barnets dag, men jeg bryr meg katta om hvordan mor eller fra har hatt det på jobb! Vi har faktisk andre barn som ikke har blitt henta som vi fortsatt må passe på og observere! Ellers er jeg enig i mye av det som blir skrevet over i de andre innleggene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #16 Del Skrevet 30. juni 2011 Det verste jeg opplevde var da et barn kysset meg midt på truten da det skulle si hadet. (Jeg var nyansatt) Jeg kvapp nokk litt, og sa i en hyggelig tone til barnet at det nok er bedre å kysse på kinnet. Det liker jeg mye bedre. For så å få regelrett kjeft hos foreldrene, for jeg måtte da forstå at deres barn var vant til å kysse alle det var glad i på munnen, og at jeg måtte ta dette som en tillitserklæring. Å "irettesette" barnet (deres ord) var veldig pedagogisk feil, og jeg burde faktisk vite mye bedre som barnehageansatt. Enkelte har bare rett, uansett hva. Jeg praktiserte fremdeles kinnkyss med fremmede barn etter det, men det kom aldri opp igjen som samtaleemne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #17 Del Skrevet 30. juni 2011 Et foreldrepar som hadde 3 nye bukser hver dag, og vi skulle skifte buske etter været og hva barnet leket med: 1 bukse til måltid. ta av buksen for å bytte til en sove bukse, ta av sove buksa for å ta på en leke bukse. Noen var kjempe sure i 8 mnd fordi barnehagen hadde mistet et par viking sko. plutselig en morgen stod skoene under en benk i gangen. og dagen før var jo de som hentet barnet sitt nesten sist.. Hvordan kom skoene dit? -Foreldra vart glade og fornøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #18 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg synes det mest irriterende er foreldre som ikke sender med de rette klærne. De som aldri har regntøy på regnværsdager, ikke har med lue på de kaldeste vinterdagene og ikke tynne klær på varme sommerdager. Det er greit at det kan glippe innimellom, men det er desverre ofte de samme det gjelder hver gang. Litt trist for de barna som stadig må låne fra lånekassa fordi det ikke er riktige klær i skifteposen. Ellers har jeg nok ganske god tålmodighet med foreldre. Jeg er jo en selv, og vet at jeg ikke alltid er en eksemplarisk barnehagemamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå