Gå til innhold

Hvorfor kan ikke vg fortelle oss forbrukere hvilke matvarer som går opp i pris i morgen??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp det skal den og det sies at vi barnefamilier vil merke dette:(

http://e24.no/naeringsliv/i-morgen-gaar-matprisene-opp/20074830

Men regner med svenskehandelen går enda høyere opp nå som matvarene øker i pris, dumme politikere må jeg bare si!

Tja, det er vel strengt tatt ikke VG sin jobb å holde forbrukerne orienterte om slike viktige ting. Burde komme fra departementhold, og det burde informeres i god tid. Og DET burde det ha gjort.

I stedet "sniker" de inn prisøkninger og håper at folk skal holde kjeft og betale, slik de alltid gjør. For i dette landet er det ingen ting som heter forbrukeropprør.

Annonse

Varene går opp noen få prosent. En eller annen var bekymret for at leverandørene presset opp priser på brus !! Uff, det var fælt...

Det var en stor prisoppgang i februar var det noen som sa. Hvor mange merket noe til den?

Vi nordmenn bruker så liten del av lønna vår på mat at de aller fleste ikke vil merke noen ting.

Neppe, men noen kroner kan faktisk bli litt likevel når man er en storfamilie.

Ta f.eks melk og brød. Melk som nå koster 13 kr literen, og brød man betaler 23 kr stykk for. Så øker de melken til 16 kr literen og brødet til 26 kr. For oss, med den mengden brød og melk vi konsumerer på en måned, så utgjør faktisk dette ca 230 kr ekstra pr måned. For kun noen kroner ekstra på melk og brød. Så en jo plusse på ting som egg, pålegg osv. Blir fort en tusenlapp ekstra da, og DET merker man!

Jeg må si at jeg har merket prisoppgangen i februar godt. Fra å ha en handlekurv på 3-400 kroner må jeg oftere over 500 kroner nå.

Og jo, det er SYKT at prisene økte i februar, for så å øke igjen i juli. Lønningen hos oss har ikke økt på de månedene!

Dessuten er jeg 99% sikker på at matvarekjedene nytter høvet til å øke andre varer også.

De kunne økt prisen på godterier, brus og chips. Men å øke prisen på brød og melk og egg og frukt og grønsaker IGJEN? Nei det mener jeg er latterlig.

Men det er vell han bonden som får 1 million i subsidier som skal ha sitt tenker jeg.....

Ja, det er vi bønder som skor oss må du vite. Med en intekt langt under en industriarbeider er det virkelig noe å satse på om man vil bli rik.

Jeg får foresten omtrent 104.000,- i tilskudd i året. Samtidig betaler jeg for eksempel ca 40.000,- i matproduksjonsavgift og 20.000,- i forskningsavgift. Arbeidsgiveravgiften koster meg over 200.000,- i året osv.

Neida, men man merker det jo gjerne likevel. Tviler forresten på at jeg har 3% lønnvekst. Mener den er på 2,5%. Vi er også så heldige at vi ikke sliter økonomisk, men jeg forstå at noen kan grue seg til en prisøkning. De som er avhengig av trygd og andre ytelser (gjerne ufrivillig) får jo ikke samme "lønnshoppet" heller, og om man er vandt til å snu på hver krone, så hjelper ikke en 2% prisøkning på.

Annonse

Jeg? Siden jeg nevnte 1000 kr. Neida, vi sliter ikke med 1000 kr ekstra i mnd, men klart det merkes likevel. Og vi har pr nå svært lite lån faktisk, derimot en sykt dyr husleie :-/ Mye lån er dog noe jeg håper å pådra meg snarest mulig ved å snart forhåpentligvis få lov å starte på husbyggingen vår.

Jeg trodde det var absolutt alt av jordbruksrelaterte varer jeg? Melk, egg, kjøtt, og alle andre jordbruksprodukter skal gå opp i pris slik jeg har forstått det. Nå igjen.

Og forresten HI: Det hjelper vel ikke så veldig å handle akkurat i dag for å unngå prisøkningen, så lenge prisene ikke er høyere bare i morgen, men for resten av ditt handlende liv? ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...