Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 10:30-11:00

bekymringsmelding?:-S

Anbefalte innlegg

En morsom juridisk detalj er at Barnevernet ikke kan åpne undersøkelse uten samtykke fra foreldrene, om de ikke har planer om å ta barna fra foreldrene.

Det foregår vel slik at Barnevernet sier de skal åpne undersøkelse, og så sier ikke foreldrene noenting til det. Noe som tolkes som et taust samtykke.

Før undersøkelsen starter kan man dermed si at man trekker tilbake sitt eventuelle samtykke. Dette bør man ikke si etter at undersøkelsen har begynt, for da kan Barnevernet utnytte situasjonen og utvide undersøkelsen til seks måneder.

Det var en som fikk vite av advokaten sin at Barnevernet måtte ha samtykke fra foreldrene, og da sa han at han trakk tilbake sitt eventuelle samtykke. Da ble Barnevernet provoserte, og de utvidet den pågående undersøkelsen til seks måneder.

Fortsetter under...

Tror nesten du ikke har lest mer enn noen settninger her jeg. Jeg er ingen motstander av barnevernet. Jeg prøver bare å få frem til noen tette skaller som nekter å tro at de kan gjøre feil,at sånt skjer.ikke alle med jobben gjør den perfekt. Poenget med tråden var at jeg skulle høre erfaring fra noen som har gått igjennom det samme.istedet blir jeg skoler om systemet osv og også tydeligvis analysert .dere som bare vil slenge med kjeften.fjern dere herfra.

Hvis dette stemmer så må de trekke seg tilbake da. Leste om dette på nettet, så du bør nok sjekke ekstra med en advokat før du prøver deg på denne.

Mange av Barnevernets undersøkelser er under paragraf 4.12, som er mulig omsorgsovertagelse. Paragraf 4.4 er noe mildere og er mulige hjelpetiltak.

MEN JEG SIER JO AT JEG HAR MED BARNEVERNET Å GJØRE PRIVAT!

Nå har jeg skreket, men du gidder hverken svare særlig eller lese det jeg skriver. Jeg har prøvd å forklare deg mye om virkeligheten, men du vil jo bare høre fra de som svartmaler barnevernet, du......

Se litt på deg selv. Det er meg du ber fjerne seg herfra, og jeg har mange års erfaring i tett samarbeid med barnevernet på privat basis.

Du virker som om du kan trenge at barnevernet ser på saken, om dette er din måte å opptre på når du blir motsagt eller mener noe som rett og slett er feil.

Husk det at du kjenner barnevernet fra et barns ståsted, ikke fra en ansvarlig voksens. Du er ung enda, og de erfaringene du har gjelder ikke dine barn.

Annonse

Hvorfor har da ikke barnevernet overtatt omsorgen for mitt barn? Når jeg omtrent gir det til dem? Dette skjer ikke, om foreldrene er oppegående og omsorgsfulle ETTER BARNS BEHOV. Det handler dessverre ikke om at foreldrene syns de er gode nok, men om hvordan barnet har det og hva barnet trenger.

Bruk trynefaktor i svarene deres så mye dere vil, men selv med utrolig ulik måte å gjøre det på(oppdra barn), så kan ikke barnevernet gjøre noe uten loven i hånd. Og da gjelder det virkelig ufullstendig foreldreskap, som er til skade for barnet ETTER LOVEN. Ikke etter den enkelte i barnevernet, men LOVEN. Og den må vi vel bare forholde oss til, eller trengs det ikke, det heller?

"§ 4-3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser.

Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barneverntjenesten snarest undersøke forholdet, jf. frister inntatt i § 6-9."

Tror "kammeraten" her oppe har hatt en advokat som ikke er så drilla i bv.loven. Undersøkelser åpnes ikke lenger ihht 4-12 eller 4-4, dette etter påtrykk fra fylkesmannen som mener at alle meldinger som skal undersøkes ikke skal låses opp mot en bestemmelse om omsorgsovertakelse eller hjelpetiltak. Undersøkelsen skal gjøres minst mulig inngripende, men i realiteten har barnevernet mulighet til å løse alle fra taushetsplikten uten at foreldrene kan motsette seg det.

Det har nok vært mange undersøkelser under 4-12 som ikke har resultert i omsorgsovertagelse?

Hvis tallene 4-12 automatisk betydde omsorgsovertagelse, kunne foreldrene bare kikke på skjemaene fra undersøkelsen og flykte fra landet. Men nå forteller noen her at undersøkelsene ikke foretas etter spesielle paragrafer lengre.

Annonse

Du er helt på tur du.jeg VET du har erfaring privat men IKKE noe som har med min situasjon å gjøre. Forstår du nå?jo jeg svarer alt jeg kan og leser alt du skriver imotsetning til deg.du har sagt masse som er det motsatte eller rett og slett noe jeg ikke har sagt i det hele tatt.blir veldig frustrert.du burde lese det jeg skriver nøie. Og nok en gang så vil jeg ikke ha svar fra noen som svartmaler jeg vil ha ERFARINGER OG RÅD FRA FOLK I LINGENDE SITUASJON.jeg vil ikke bli kritisert jeg vil få frem at jeg er redd og ber om info.kan du ikke bare unngå å trykke på det innlegget her.hva se på deg selv.jeg er ikke interressert i å diskutere med deg .nå kommer du med den kunnskapen om jeg var ung så det blir ikke det samme.jo jeg har lang erfaring med dem selv så ikke sett din erfaring høyere enn min takk.dette er min måte å reagere på når jeg er frustrert og bekymret og legger ut om dette for å få litt råd men ender opp med at en som deg skal analysere meg og fortelle meg om min selvinnsikt osv.har sagt dette før.

Jeg har ikke erfart at noen er i min lignende situasjon ang dette, og det opplever vel kanskje ikke du heller å komme i kontakt med her. For våre situasjoner er uvanlige. Sånn er det bare. Jeg bare sier at barnevernet har strenge regler, og har beskrevet disse for deg. For å berolige deg, tro det eller ei.

Barnevernet kommer ikke bare å henter ditt barn, samme hvordan du er som mor. Er du normalt oppegående og dekker DITT barns behov på en OK måte, så er der ingen som kan si noe som helst. Ikke perfekt, men OK, forstår du?

Det jeg ikke forstår, er den motstanden du har mot barnevernet. For som du selv sier, så hadde ikke du vært rusfri og alt sånt i dag uten dem. Hva andre da opplever skal du vel da drite i?

Hvorfor ikke få hjelp fra en etat som har ALT av kurs og tiltak, bare de knipser? For DET klarer de å få til fort ;) Så spørs det hva du trenger :)

Det du skriver er bare tøys, 17.53.

Barneverntjenesten kan (og SKAL) åpne undersøkelse dersom en melding gir grunn til å tro at det kan foreligge grunnlag for tiltak etter lov om barneverntjenesters kap 4. Dette omhandler alle tiltak barnevernet kan sette inn, fra sponsa barnehageplass til støttekontakt til foreldreveiledning til institusjonsplasseringer og fosterhjem.

Kort og enkelt. Vet om 2 tilfeller der mor har havnet under barnevernet mens de gikk gravide. Begge har hatt problemer tidligere og vært gjennom politietaten eller barnevernet selv. Før de ble gravide da. Hun ene har veldig tett oppfølging med flere etater og det er ingenting som tilsier at hun kommer til å miste barnet sitt. Men igjen hun andre kommer nok til å miste sitt barn ganske snart.

Så det er STOR forskjell på hva de forskjellige trenger. Det kommer ant på så voldsomt mye. Slipp de inn i livet ditt og vær ærlig. Vær åpen for tilbud som de kommer med og for all del ikke vær tenkt det verste. Alle har lov å slite litt med sitt så lenge det ikke går utover barnet

Det er ikke riktig.. Jeg jobber i barnevernet. En undersøkelse er ikke noe foreldre kan velge eller velge bort. Ledelsen avgjør om bekymringsmeldingene gir grunnlag for undersøkelse, og da kan ikke foreldre velge det bort. Når det utvides til 6 måneder er det ofte fordi foreldrene ikke samarbeider og da tar alt litt lenger tid.

Barnevernet har en undersøkelse på oss nå (ikke etter ny bekymringsmelding, men etter deres egen gjenopptagelse etter 6 mnd uten kontakt). Og de har flere ganger poengtert at jeg var orientert om at de kom til å starte en undersøkelse, både muntlig og skriftlig. Jeg tenkte da at det var viktig for dem å ha mitt samtykke.

Men jeg syns det er relativt teit at de later som om jeg har samtykket til undersøkelsen, for det har jeg ikke gjort. Det er bare ikke noen vits i å hoppe opp og ned mens jeg roper "Nei". Men er kanskje det jeg må gjøre for at de ikke skal tro at jeg samtykker?

Jeg vet ikke med din situasjon.men min er ikke SÅ uvanelig men heller ikke normal sikkert og det kan godt være noen her på bim som vet noe om det.jeg er fullt klar over at de har strenge regler.SOM SAGT.den meldingen du skrev nå var I det minste litt mer fornuftig enn forige,men du forstår enda ikke en dritt og du begynner å gå meg på nervene.som du selv sier så burde du lese det jeg sier ordentlig.jeg sier IKKE AT ALT DE GJØR ER FEIL OG DÅRLI OG AT JEG HATER DEM jeg sier at de er ikke perfekte og JEG HAR SELV ERFART DET DE GJØR FAKTISK FEIL DE OGSÅ enten papp huet ditt forstår det eller ikke.så har jeg sagt til trynet ditt at jeg bryr meg med hva andre opplever.sa jeg ikke meg selv,famile og NÆRE. Les ordentlig nå .har ingen motstand kunn frykt for hva de vil prøve seg på ettersom jeg har sett feilene dems.kan du ikke skjønne det? Jeg VET de har strenge regler jeg VET de ikke bare dukker opp å tar ett barn uten videre osv osv osv jeg er ikke imot hjelp som tilbys meg fremover jeg er bare bekymret.herregud når du skal kommentere ett innlegg foreslår jeg at du leser ting nøie og ikke bare konkluderer ting og prøver å leke analyserende psykolog

Jeg vet ikke med din situasjon.men min er ikke SÅ uvanelig men heller ikke normal sikkert og det kan godt være noen her på bim som vet noe om det.jeg er fullt klar over at de har strenge regler.SOM SAGT.den meldingen du skrev nå var I det minste litt mer fornuftig enn forige,men du forstår enda ikke en dritt og du begynner å gå meg på nervene.som du selv sier så burde du lese det jeg sier ordentlig.jeg sier IKKE AT ALT DE GJØR ER FEIL OG DÅRLI OG AT JEG HATER DEM jeg sier at de er ikke perfekte og JEG HAR SELV ERFART DET DE GJØR FAKTISK FEIL DE OGSÅ enten papp huet ditt forstår det eller ikke.så har jeg sagt til trynet ditt at jeg bryr meg med hva andre opplever.sa jeg ikke meg selv,famile og NÆRE. Les ordentlig nå .har ingen motstand kunn frykt for hva de vil prøve seg på ettersom jeg har sett feilene dems.kan du ikke skjønne det? Jeg VET de har strenge regler jeg VET de ikke bare dukker opp å tar ett barn uten videre osv osv osv jeg er ikke imot hjelp som tilbys meg fremover jeg er bare bekymret.herregud når du skal kommentere ett innlegg foreslår jeg at du leser ting nøie og ikke bare konkluderer ting og prøver å leke analyserende psykolog

Syns det er godt å høre at bv kommer inn i bildet her. Du høres utrolig vanskelig ut å ha med å gjøre og det kan bli ditt fall for å si det sånn. Skaff deg litt selvinnsikt og evne til å utrykke deg.

"du har ingenting å dele med meg som jeg trenger å høre.gå heller over til kranglesiden.eneste du har rett med er at jeg er ung ja det er jeg og det blir en stor omveltning ja"

Hvordan kan jeg ikke ha noe å dele med deg når du i neste setning sier jeg har rett? Er du riktig rett? Stakkars barn! Godt å se systemet virker.

bv trenger IKKE samtykke for å opprette undersøkelse!!

men barnet må da være født!

dersom barnet ikke er født så må de ha samtykke for å kunne innhente opplysninger.

har nettopp vært igjennom dette selv så dette har jeg satt meg godt inn i.

saken kan ikke opprettes før barnet er født men de kan begynne å hente inn opplysninger fra forskjellige instanser før barnet er født om mor samtykker. jeg samtykket til dette for å få saken raskere ut av verden.. for de ville jo uansett gjort det når barnet var født.

nå er de BORTE og jeg har min elskede sønn!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...