Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei. Igår fikk jeg en samtale som satte meg litt ut . Jeg skriver dette her fordi jeg lurer på om noen andre har vært I samme situasjon og kan fortelle om deres erfaring. Det var en dame som ringte og sa at politiet har sendt en bekymringsmelding til barneværnet ang at jeg nå er gravid I ca 3 mnd.grunnen til bekymringsmeldingen er at jeg tidligere oppigjennom har hatt det vanskelig og har gjort en del feil.har også hatt problemer med barneværnet ,og føler at jeg tydeligvis ikke har blitt kvitt dem.det er nå 2 år siden jeg har vært under dem.og ca like lenge siden jeg har hatt noe med politiet å gjøre. Det jeg er redd for er at de vil prøve å si at jeg Og min kjære ikke er egnet som foreldre og prøve å ta fra oss barnet.jeg og hele familien vet at jeg kommer til å bli en kjempe bra mamma og typen en bra papppa.jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå og føler at dette kommer til å gjøre med både deprimert og usikker.det siste jeg trenger er at de skal blande seg,analysere og ha en fot inni bildet med alt jeg gjør for å se til at jeg ikke gjør noe galt..noen som har vært borti det samme eller hørt noe lignende.trenger råd. Takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Del Skrevet 30. juni 2011 I å med du har hatt en del vansker tidligere, og som du skrev, probl med barnevernet (har du flere barn?) og politiet å må du nok regne med at de kommer til å ta en titt og se om ting har roet seg og om du er egnet til å ta vare på et barn. Selv om det er 2 år siden du har hatt noe med de å gjøre, så må de sjekke alikevel. Er ikke alle som kan klare å få livet på rett kjøl på 2 år. Er ikke alltid vi når vi er unge er fullstendig klar over at de valg vi tar i livet der og da evt vil påvirke vår fremtid og våre barn... ikke alltid... men når den tid kommer så må en bevise at en nå er blitt bedre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 duracellkanin <3 Skrevet 30. juni 2011 #3 Del Skrevet 30. juni 2011 hei! jeg var i samme situasjon! jeg har hatt div psykiske lidelser oppigjennom årene. var selv bv-barn. og ble faktisk gravid en tid hvor jeg var innlagt på en langtidsavd. psykiateren min "pliktet" derfor å melde fra.. men han sa han ikke var bekymret jeg fikk panikk og møtte den værste f**ta i bv skulle man tro men! fikk brev fra dem for noen uker siden om at saken er henlagt uten forslag til tiltak og jeg er t.o.m alene med gutten skal til HS nå men send meg gjerne en PM om du lurer på noe Klem!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #4 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei! Hvordan vet politiet at du er gravid? Uansett må du regne med å bli gått etter, og det er ikke for å være ekkel med deg men for å forsikre at babyen din har det bra i magen og får det bra når den kommer til verden. Hvis du ikke har noe å skjule, så har du heller ikke noe å frykte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #5 Del Skrevet 30. juni 2011 Politiet sender ikke melding til barnevernet uten at det er noe du har med politiet å gjøre nå på en negativ måte. Og spesielt ikke siden barnet ikke er født enda. Barnevernet kan ikke gjøre noe med en gravid kvinne, annet enn å vente til barnet er født....... Hvilken dame var det som ringte deg? Politet eller barnevernet? Og hvorfor er du redd barnevernet? Selv om du ikke syns de gjorde en god jobb da du var under dem, så kan det være at andre ser at de faktisk prøvde å hjelpe deg på rett vei. Jeg har selv et barn som er under barnevernet pga sin egen oppførsel og sine egne valg. Dette er et snart voksent barn. Ungen liker IKKE det barnevernet gjør, men vi voksne som står rundt ser jo at noe må gjøres og vi prøver alt vi har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #6 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei.takk for svar.nei har ingen barn fra før av. Helt enige I det dere sier.forstår jo at de på en eller annen måte må se til at jeg klarer dette. MEN jeg har sett Bv gjøre så mye ødeleggelse for mange,ja de gjør mye bra men nesten oftere gjør de feil.det har jeg av egen erfaring og igjennom nære lært.så derfor har jeg ikke mye tillitt til den undersøkelsen de helt sikkert vil sette igang med oss. Når det gjelder politiet aner jeg ikke hvordan de faktisk fikk beskjed om at jeg er gravid.har lurt på det selv.føler meg bare litt personlig angrepet.jeg vet barnevernet er veldig drøye på å kommee med anglagelser osv.vet også om ett annet parr I samme situasjon med dårlig fortid men som gjorde om livet sitt og fikk barn og det endte med at barnevernet tok ungen fra dem så de måtte sloss I ca 5 mndr før barnet var hjemme igjen. Men jeg har ingenting å skjule og vil være med på alt de ber om. Er bare redd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #7 Del Skrevet 30. juni 2011 mitt råd til deg er å sammarbeide! godta det de forventer av deg, å bevis at du har rett i din sak! de som nekter for å ha problemer, ikke sammarbeider prøver å skjule ting, hemmeligholde er de som får problemer! forstår du blir redd å lei deg når dette skjer, men er helt sikkerpå at om du har ditt på det rene å har tro på at dette skal du klare, så gjør du nokk det:) er ikke sikekrt at det trenger å være noe dumt heller, husk at om barneværnet mener du trenger hjelp, så gjør de ikke det for å "ta deg" men for barnets beste! der er ikke ute etter å ta barnet ditt heller med mindre de mener det er alvirlig omsorgssvikt! sammarbeid, ikke jobb imot så skal du se dety går din vei:) lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #8 Del Skrevet 30. juni 2011 Jo I dettee tilfellet har de sendt den meldingen selv om jeg IKKE har noe med politiet å gjøre som sagt.det er derfor det kom som ett sjokk for meg.vet at de ikke kan gjøre noe før barnet er født.det var min saksbehandler fra nav som ring,.det synes jeg også var merkelig.har ikke sagt at de har gjort en dårlig jobb når jeg var under dem. De gjorde helt rett med meg jeg var 15,16,17 og veldig utagerende.hadde ikke de gjort sitt så hadde nok ikke jeg sittet her rusfri og på rett vei osv idag. Men jeg har også sett dem analysere situasjoner HELT feil.nesten til å måpe av. Jeg har sett dem ta barn fra sitt hjem av helt absurde grunner.(innenfor familien min) listå er lengre også. Derfor er jeg redd bv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Del Skrevet 30. juni 2011 Om du drev med narkotika for 2 år siden syns jeg det er flott at bv kontakter deg. Kanskje må du fremlegge urinprøver under svangerskapet og i tiden etterpå og det er vel bare flott å få vist sin uskyld? Virker som mange i din familie har diverse problemer, og igjen- det er flott bv kommer på banen. Barn blir ikke fjernet fra foreldrene uten videre. Syns det er bekymringsverdig at flere i din familie er blitt fratatt barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #10 Del Skrevet 30. juni 2011 Det er ikke alt du vet om hva andre har som problemer, selv om de sier de forteller deg alt sammen. Du har jo ikke hørt barnevernets side så grundig som barnevernet vet, eller så har du valgt å ikke tro på den siden. Folk har en tendens til å glatte over sine negative sider, for det er jo ikke noe en vil skryte av. Ikke alle ser sine negative sider selv, heller. Barnevernet har et så strengt lovverk at de ofte er kneblet i alle ender når det kommer til å kunne hjelpe. De kan ikke bruke fri fantasi. Når det kommer til omsorgsovertakelser, så kan det skje på to måter(ufrivillig fra foreldrenes side, da). Enten er det så kritisk for barna der og da, at barna bare må hentes ut med en gang. Da tar en papirarbeidet i etterkant. Eller så blir saken avgjort først i nemnd, for så å evt ende med at barna blir hentet ut. I slike saker har foreldre rett på gratis bistandsadvokat til seg selv. Første bud til barnevernet er å være til hjelp for barn og familier, ikke å ødelegge noen. Tiltak i hjemmet SKAL være prøvd først. Dette kommer ikke noen utenom. Dersom de tiltakene ikke nytter, barnet har det fortsatt fælt, og foreldrene ikke i hele tatt evner å rette opp årsakene til dette... Ja, da kommer de først til å snakke om fosterhjem el l. Jeg har også mye erfaring privat om dette, og har et helt annet syn enn deg, HI. Jeg finnes ikke redd for barnevernet i den forstand du er. Det som faktisk skremmer meg, er det umulige lovverket som hindrer alle etater i å gjøre jobben godt nok. Det er det jeg er redd for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #11 Del Skrevet 30. juni 2011 Så bra at barnevernet involverer seg! Du kommer til å få hjelp hovedsaklig, informasjon om tiden som kommer osv. Deres mål er IKKE å ta fra deg barnet - det har de ikke fosterhjem eller instutisjoner for. De vil bare sikre at barnet vil få det fint hos deg. Og hvis de kommer fram til det, så har du det jo svart på hvitt at de tror du vil bli en god mor. Det kommer til å gå så bra, så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #12 Del Skrevet 30. juni 2011 Hadde vært fint om dere spørr før der kommer med konklusjoner om hva jeg vet og har opplevd.....uansett. Nei jeg hadde ikke rusproblemer for to år siden men når jeg var 15 for litt over 5 år siden. Jeg er fullt klar over hvordan bv tar over omsorg osv har vært igjennom alt det selv nemda og alt. Når det gjelder erfaringen min om andre i familien som har blitt fratatt barnet sitt så er det også fint å spørre først.siden det KAN faktisk hende at barnevernet tar helt feil.nei jeg har ikke stått på sidelinjen å fått høre en side.jeg har vært tilstede på alt og sett alt av brev osv.det blir også runde i retten for å få tilbake barnet.den moren har verken gjort noen som helst omsorgssvikt ,kriminelt eller noe som kan være skadelig for ett barn ,går ikke nermere inn på historien etttersom jeg ser hvor iherdige folk er til å komme med negativitet og tro de vet alt og at systemet er perfekt.hvertfall så stemmer ikke det og det er flere som vet det.systemet fungerer noen ganger og noen ganger ikke og selfølgelig er de kunn ute etter at barn og unge skal ha det bra.men ikke kom å si at de tar ikke feil de har ditt og datt.har selv sittet å hørt en bv saksbehandler si det samme som meg.skjønner jeg ikke skulle lagt ut om dette her.blir så fort missforståelser på ett forum.har masse jeg kunne sagt men skjønner det ikke er noe vits.jeg vil IKKE ha svar fra folk som skal skole meg i bv teknikker osv,takk men har gått den skolen personlig for å si det sånn. Jeg søker svar fra andre med erfaring om situasjonen om hva jeg kan vente meg og hvilken rettigheter jeg har som mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #13 Del Skrevet 30. juni 2011 "det er nå 2 år siden jeg har vært under dem.og ca like lenge siden jeg har hatt noe med politiet å gjøre." At du hadde problemer for 2 år siden trakk jeg av setningen din overfor. Hvorfor hadde du noe med politiet å gjøre for 2 år siden da? 5 år er heller ikke lang tid hva rusfrihet angår. Flott bv kommer på banen i slike tilfeller. Syns det er betryggende å høre. Du er ung, og antagelig med ressursvakt nettverk. Kan ihvertfall tyde på det ut fra både hvordan du ordlegger deg og hvordan familien din har så mye kjennskap med bv. Ta imot med takk de tiltak de byr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #14 Del Skrevet 30. juni 2011 Du skjønner jo tydeligvis alt du.så flott at du kan analysere meg.nettopp det jeg trengte.ja for litt mer enn 2 år siden hadde jeg enda kontakt med dem.det funker jo ikke sånn at så fort du er rusfri så sender de deg hjem og sier lykke til ring hvis du ruser deg igjen.nei jeg var plassert på tvang i 1 år som gikk overtil frivilig.jeg skjerpet meg jobbet.startet med min gammle hobby fikk kontakt med det gammle nettverket mitt som da er rusfritt foressten osv osv osv.men som de flesten tennåringer som nettopp har fylt 18 synes jeg det var veldig gøy å gå ut på byen.jobbet som danser(ikke den nakne typen nei,påkledd) så da når jeg var full var det en side av meg som ikke var så fin.jeg ble veldig aggressiv i fylle og det fikk sine konsenkvenser.men uansett så er de dagen over for lengst. Si meg hva er lenge nok i boka di når det gjelder å være rusfri? 5 år er ikke lenge? Neivel nei siden DU sier det så,jeg har foressten ikke vært borti tunge stoffer for de som sikkert har bestemt seg for at det var snakk om noe sånt.jeg røyket litt,som en STOR del av norges befolkning gjør tro det eller ei. Fortell meg om nettverket mitt? Siden du vet. Har har ikke noe svakt nettverk rundt meg uten resurser.jeg har min familie og typen sin som begge støtter oss og stiller opp hva det enn skal være.og hvordan har måten jeg ordlegger meg noe med saken å gjøre.jeg skriver ikke like bra som jeg utåler meg nei.grammatikk har alltid vært vanskelig for meg siden jeg var liten.urelevant.som sagt er jeg totalt uinterissert i de svarene jeg får fra deg ettersom du ikke har den erfaringen jeg er ute etter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #15 Del Skrevet 30. juni 2011 Du er kun gravid i 3. måned og opplever at ei NAV-dame ringer og forteller om at politiet har sendt bekymringsmelding? Det tyder på at det lekker opplysninger som en sil i din kommune. Eller det tyder på at du er en kjenning av både politiet og NAV som "alle" vet alt om. Eller har du kanskje sendt søknad til NAV i forbindelse med svangerskapet? I en undersøkelse bør du åpne hjemmet ditt til en viss grad, men skriv ikke under på noe. Det er foreldrenes underskrifter som gir Barnevernet makt og som sauser familien inn i en masse vanskeligheter. Sørg for å veie babyen ofte og vær åpen om babyens vekt, da det er sentralt å sjekke om nyfødte babyer går opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #16 Del Skrevet 30. juni 2011 Du har overhodet ikke peil på hviken erfaringer jeg sitter med. Så du er ikke stort bedre når det gjelder å dra konklusjoner. At jeg syns det er bra barnvernet kontakter deg står jeg for. Du har utrolig liten selvinnsikt. Og ja, 5 år er liten tid. Spesielt når du er så ung og står foran en omveldtning i livet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #17 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg må, som deg, bare gå ut fra det jeg vet når jeg svarer på noe. Som sagt - når en ikke vet alt, så kan en heller ikke vurdere noe. Men jeg må si at det er litt underlig at mange i din familie er i barnevernets søkelys. Ja, barnevernet kan nok ta helt feil, men det er med barnets beste som utgangspunkt. Hvem har da gjort feilen? De som ønsket å hjelpe barnet? Neppe alene. De gjør så godt de kan. De er mennesker, og vil da som oss andre at barn skal ha det bra(?). Tror du ikke? Og som sagt, så er lovene så strenge ang de som jobber innen barnevernet at da må det være noe som har vært grunnen. Jeg sitter her som en fortvilet mor selv, og får faktisk ikke den hjelpen vi trenger fra barnevernet, nettopp pga så strengt regelverk i hva de faktisk kan gjøre og ikke. De også er fortvilet fordi de ikke kan hjelpe bedre. Sier ikke det litt? Nemnda er fylkesmannen, så selv om barnevernet mener barn skal fjernes fra hjemmet, så er dette en selvstendig vurdering fra fylkesnemnda. Og da har alle parter advokater til å passe på. Norge er en rettsstat, og INGEN kan snike i rekkene. Det skal jammen meg mye til for at barnevernet går for omsorgsovertakelse. Jeg kan si såpass at jeg er alene med barn, røyker inne(jada, vet det ikke er bra), har hatt miljøterapeut her for hjelpe meg med å organisere rot i huset, har en far til barna som bare krangler og ikke gidder ha samvær. Tja, det meste sånn er vel galt, og likevel har det aldri vært snakk om noen omsorgsovertakelse. NÅ ønsker jeg det selv, for mitt eldste barn, men har enda ikke sagt dette til barnevernet. Jeg orker bare ikke å ha ansvaret for alt sammen mer, og vil ha hjelp. En hjelp det ser ut til å være omtrent umulig å få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #18 Del Skrevet 30. juni 2011 Takk for svar som faktisk gir mening i motsetning til andre svar her. Jeg er ingen kjenning av politiet osv som alle vet om.men nav visste at jeg var gravid.jeg får nok vite hvordan de fikk vite det imorgen.vi har absolutt tenkt til å samarbeide med alt og har ingenting å skjule.jeg tar gjerne imot hjelp og gleder meg til å vise dem at det er ingen grunn til bekymring.men takk for tips:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #19 Del Skrevet 30. juni 2011 Du har utrolig liten selvinnsikt. Vettu hva. Du har ingenting å bidra med uten om å dele hvor bitter du må være for ett eller annet ,så sitter du her å sprer "gleden" din og all "kunnskapen" din til meg som virkelig har bedt deg om å skole meg i ting jeg for all del "ikke" vet noe om. Jeg har virkelig ikke nevnt noe om kunnskapene dine kunne heller ikke brydd meg mindre.du vet tydeligvis heller ingenting om mine erfaringer i det hele tatt.du vet heller ingenting om nettverket mitt,selvinnsikten min eller hva det skal være,så gi deg du kaster bort tiden min .du har ingenting å dele med meg som jeg trenger å høre.gå heller over til kranglesiden.eneste du har rett med er at jeg er ung ja det er jeg og det blir en stor omveltning ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #20 Del Skrevet 30. juni 2011 Til dere som sier at alt foregår så rettferdig: Hvis Barnevernet er imot noen foreldre men ikke har nok beviser mot dem, kan de få sin psykolog til å erklære foreldrene som dårlige omsorgspersoner på lengre sikt. Mange foreldre går i fella og tror at utredningen vil være til deres beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #21 Del Skrevet 30. juni 2011 Du har ikke peiling, nn 17:33..... Du er en av de foreldre som sikkert trenger en oppstrammer eller 2. Hva faen skal barnevernet vinne på å ta flest mulig barn fra foreldrene??? fordi de har overflod av fosterforeldre som venter på "sitt" etterlengtede fosterbarn??? TEnk litt lenger enn nesa, VÆR SÅ SNILL!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #22 Del Skrevet 30. juni 2011 Tror nesten du HI kan melde deg inn i de grupper som er motstandere av barnevernet, siden det eneste svaret her du mener gir fornuft er fra en slik en..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #23 Del Skrevet 30. juni 2011 Ikke flere men bortsett fra meg er det en annen.ingen fler fra familien.mulig jeg har skrevet litt surrete i farta.og jo som sagt tidligere sitter jeg absolutt ikke å tenker at bv er ute etter å ødelegge eller noe annet en barnets beste.det vet jeg .men alle er forskjellige det finnes folk innenfor bv som aldri burde hatt en sånn jobb når de er helt på tur.folk er forskjellige fra saksbehandler til saksbehandler og bv kontor til bv kontor.jeg merker kjempe forskjell hvertfall.vet hvordan besluttningene tas. Det er en lang prosess det vet jeg .når det gjalt min situasjon tidligere så var det sånn(om det hjelper vet jeg ikke men) jeg var kjempe utagerende på div måter.konstant etterlyst og gikk igjennom både mst og familieteam som skulle endre situasjonen uten hell.moren min gjorde virkelig ALT hun kunne og var desperat etter hjelp.de kunne ikke gjøre noe annet enn å vente på at noe skulle skje sånn at de faktisk kunne sende meg bort.etter en stund fikk de nok på meg og akkutt plasserte meg,der og da var det det siste jeg ville og gjorde alt for å stikke.men her jeg sitter nå er jeg veldig takknemlig for den hjelpen jeg fikk.håper du også får den hjelpen du trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #24 Del Skrevet 30. juni 2011 Hvis Barnevernet mener at noen foreldre er veldig farlige for barna men ikke kan bevise det, er det da ikke rart om de bruker alle tillatte midler for å oppnå omsorgsovertagelse? Det å lønne en sakkyndig for å erklære foreldrene som dårlige omsorgspersoner er fullstendig lovlig, og det er effektivt i Fylkesnemnda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #25 Del Skrevet 30. juni 2011 Er du seriøs. 17:33 har helt rett.det HAR skjedd. Har selv sett det selv herregud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå