Busy_bee Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Lurer litt på dette med varmebehandling av mat til de små. Foreløpig får han jo kun enkle matvarer, som er skrellet, steamet, most og puttet i porsjonsbeger og så rett i kjøleskap eller fryseboks. Så langt har han fått eple, gulrot, gresskar o.l. Men, det jeg kom til å tenke på var om denne typen pureér må varmes til kokepunkt og så kjøles ned eller om det er ok å tine dem og varme dem i vannbad til spiselig temperatur? Jeg ser jo at dette er viktig når en introduserer kjøtt/fisk/fugl, men er det nødvendig når det er snakk om kun frukt og grønt? Finner i grunnen ikke noe lurt i disse barnemat bøkene mine heller om dette. Håper noen har gode svar her. :-)
pytten Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Når du tar opp ferdig tilberedt mat/purè fra fryseren er det bare å la det tine i kjøleskap og varme til spisetemperatur når babyen skal spise
littlefairy Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Dette lurer jeg også på! og et spørsmål til. hva er beste måten å tine opp maten, og skal man ikke blande f.eks grønnsaker og kjøttet før man fryser? må man fryse hver for seg? Og må man koke all frukt før de får det introdusert første gang? Det har ikke jeg gjort...(banan, mango) Sorry Busy_bee, håper det går greit at jeg slenger på noen spørsmål
pytten Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 beste måten å tine maten i forhold til bakterievekst er i kjøleskap. Kan f.eks ta opp fra fryseren og sette i kjøleskapet rett før du legger deg om kvelden. Ikke alt må kokes før det gis, men greit å gi bare litt første gangen og se hvordan babyen reagerer. Banan er ypperlig å mose med en gaffel bare... eneste man kan tenke på er at bananer som ikke er helt modne kan gi magevondt hos de små, så velg de som er godt modne Mango funker også å gi uten varmebehandling... avokado- og bananmos er en hit her! Kjøtt, fisk og egg skal selvfølgelig være gjennomkokt før babyen spiser det. Du kan fint mikse kjøtt og grønnsaker før det fryses. Noen velger å fryse ned grønnsaker og kjøtt hver for seg for da har man større frihet til å variere innholdet i maten fra dag til dag
Busy_bee Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2011 Ingen problem! :-) Jeg lurer sikkert på det samme om en måned eller to når det er på tide å begynne med det også, så like greit å få svar nå.
kinaputten Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 heisann, potet egner seg ikke så godt til å fryses alene, men sammen med andre ting er det greit.Det er lurt å ikke kjøre potet i stavmikser for da blir det bare en seig klisse, mos med potetpresse eller gaffel (bare et lite tips)
MillaLilla Skrevet 1. juli 2011 #7 Skrevet 1. juli 2011 Jeg bruker mye en bok som heter Top 100 Baby Purees ( http://www.amazon.com/Top-100-Baby-Purees-Healthy/dp/0743289579/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1309480905&sr=8-1 ) for oppskrifter og inspirasjon til maten til rusken og i foelge forfatter Annabel Karmel skal maten som har vaert frosset varmes opp til minst 68 grader eller rundt der foer de spises (foerst maa de naturligvis kjoeles ned til spiselig temperatur). Det har med bakterier og saann og gjoere, visstnok, og jeg foelger stort sett det raadet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå