tessass Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Jeg har en liten gutt på 3mnd. Jeg har delammet pga for lite melk (stort sett fått flaske på kvelden og kanskje en i løpet av dagen). For en uke siden begynte han plutselig å nekte å ta flaske (uansett om det er mm eller mme)! Noen som har noen tips? Jeg har prøvd følgende: - andre flasketyper med forskjellige smokker - prøvd å dyppe smokken i sukkervann - sprøytet sukkervann med sprøyte i munnviken når flasken er i munnen(fungerte kun første gang) - flaske med kun sukkervann (nektet) Når vi rører flasken ved leppene, så får han et veldig misfornøyd utrykk og når han tar den inn i munnen (venter til han er klar), så begynner han å gråte. Jeg har heldigvis fått mer melk, men jeg blir jo ganske fanget når vi ikke kan ha barnevakt. Dessuten har leggingen blitt et mareritt for på kvelden har jeg absolutt ikke nok melk:(
Gjest Madolyn Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 Nei for et mareritt!! Ring HS i morgen, det hadde jeg gjort, og be om råd.. Siden gutten er 3 mnd er det kanskje mulig å starte med litt tynn, tynn velling til kvelds, mye bedre enn at han skal sulte hvertfall!! Er jo ikke så mange år siden babyer kunne få fast føde fra 3mnd alder (f eks fikk jeg og søstern grøt fra vi var 3 mnd, og vi overlevde som du ser, mamma kan heller ikke huske magesmerter eller diarè pga grøten). Sikker på at du har rett tut på flaskene, at dere ikke har forveksla nr 1 tut med nr 3 f eks? Jeg skyter i blinde her altså, men vil jo så gjerne hjelpe Går også an å få i gutten melk med skje (har lest om det i ammeboka man fikk på sykehuset); blir nok mye mer gris men... Evt gi MME med 20 eller 50 ml sprøyte; ha babyen trygt og godt i armkroken og sette sprøytetuppen i babyens munnvik, og trykke inn stempelet saakte... Nå trur jeg at jeg trykker "lagre" før fantasien tar helt overhånd her
tessass Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2011 Jeg snakket med HS, men der klarer de å bare råde meg til å fortsette å amme ofte osv osv for å øke produksjon. Akkurat som jeg ikke har prøvd det de siste 3mnd? Han er ikke slapp og er ved godt mot, men syntes han er blitt tynnere også.. Jeg skal på 3mnd kontroll på tirsdag, så skal spørre da om jeg kan gi en skje grøt på kvelden. Takk for tipset! Jeg har testet forskjellige tutter med mer hull også for å se om 1 tutt hadde for lite futt, men det funket heller ikke:( Vi har også prøvd å mate med sprøyte (like mye kaos), kopp og prøvde med skje, men der kom det meste ut igjen...
Håpefull77 Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 har du byttet mme type eller prøvd å bytte mme type? har du prøvd å gi mme når han ikke er så sulten, jeg har lånt meg boka flaskemelk og det var et av tipsene der. Det ser jo ellers ut som du har prøvd det meste. Be om time hos helsesøster. Synes det er utrolig dårlig at de ber deg om å gi mat oftere. Det kan jo være andre (medisinske) grunner til at du har for lite melk.... Hilsen ei som sliter med alt for lite melk og som gjerne skulle hatt mer.
Mummy79 Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Å dette høres akkurat ut som guttungen min, han nektet også plutselig ved 3 mndr å ta flaske, delammer jeg også. Prøvde å endre flasketut og flaske, dyppe i sukkervann...ingenting hjalp, jeg prøvde til slutt litt sukker i mme, og da fikk han interessen igjen, trappet så ned sukkeret ila en uke og så tok han flaska like greit igjen uten sukker, tror han rett og slett var litt matlei
^mini^ Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Prøv å ha lillefingeren din inni munnen samtidig som du gir sprøyte.. (slik at barnet suger på den, og sprøyta i munnviken) det gjorde vi på sykehuset husker jeg! Da får barnet i seg mat iallefall frem til det funker med flaske igjen!
Grateful mom Skrevet 1. juli 2011 #7 Skrevet 1. juli 2011 Begge mine jenter sluttet å ta flaske ved 2-3 mnd alder. Så da ble det pupp på begge fram til 8 mnd på nr 1 og 10 mnd på nr 2!! Ikke noe barnevakt eller noe fram til da men det er helt vanlig. Men, at du ikke har nok melk er jo et annet problem. Hjelper det ikke selvom du ammer mye da? Hva om du ammer "konstant" i et par dager, kanskje det hjelper? Vi er jo forskjellige da, noen har tom for mye Vet at man kan forsøke alternativ behandling for å øke melkeproduksjonen, det kan du jo evt undersøke Evt, se om han vil drikke fra tutekopp? Vi ga vann fra skje og eggeglass når det var tid for det. Kanskje du kan prøve med skje? Evt sprøyte, som noen nevner her? Rare unger vi har... Lykke til!!
tessass Skrevet 2. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 2. juli 2011 Fikk tak i hjelpebryst, så da fikk vi endelig i han litt mer mat:-) Men fremdeles litt upraktisk at han ikke tar flaske da! Kan jo ikke forlate han i mer enn 1-2 timer av gangen. Skal definitivt prøve med litt sukker i mme, vi bare bestemte oss for å ta en liten pause før vi prøver igjen i håp om at han bare plutselig vil ha igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå