Gå til innhold

Jenta på 16 mnd har begynt å våkne 3-4 timer etter hun har sovnet. Hver kveld! Hva gjør man da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Prøver å få hu til å sove mindre på dagen, kanskje det er derfor, men hun våkner allikevel og blir helt hysterisk. Det nytter ikke å la hun gråte og gå inn innimellom, hun roer seg ikke i det hele tatt. Så ender med at hun blir tatt opp så hun får roet seg også legger vi henne igjen etter en halvtimes tid, da pleier hun å sovne. Noen ganger kan hun holde det gående litt lenger også.

Hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun blir tørst i løpet av natten? Gutten min er begynt å våkne etter en 3-4 timer, gir han en flaske med vann å det roer han tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun begynner å gråte, ville jeg tatt med en flaske med vann, tatt jenta opp på fanget - men IKKE gått ut av rommet - gitt henne vann, kost litt, kanskje sunget en sang... og lagt henne ned igjen og sagt bestemt at NÅ er det natta.

 

Hun trenger å føle seg trygg, men du trenger å vise henne hvem som er sjefen. Ikke si nei først, for å så gi etter og la henne få vilja si. Men vis henne trygghet, at du er der å passer på henne slik at hun roer seg.

 

du kan også prøve å la henne være oppe en halvtime lenger, og gi henne litt ekstra mat før hun sovner. Kanskje hun er mer sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort minst mulig ut av det. Ikke ta henne opp, ikke gi henne vannflaske (been there, done that, er et helvete å avvenne). Gå gjerne inn og vis henne at du er der, stryk henne over hodet og si natta og gå deretter ut. Så får du heller gjenta dette til hun blir stille. Hvis hun nå er vant til å bli tatt opp, må dette avvennes, så da kan det jo ta noen dager før det sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge henne tidligere. Et typisk tegn på overtrøtte barn er at de våkner i løpet av kvelden.

Ellers så har begge våre gutter i den alderen der hatt perioder hvor de våkner i løpet av natta, og er helt hysteriske. Virker som de rett og slett har hatt mareritt. Dette er en alder hvor det skjer mye utvikling og dermed er det mange inntrykk som skal bearbeides. Dette gjør de i drømmene sine, og da blir det fort mareritt. Vi har faktisk gjort den store synd å ta de opp i senga vår når de våkner på den måten (altså hysteriske, ikke hvis de bare våkner litt sutrete). Vår førsteprioritet er at de er trygge, og så får man ta søvnrutinene når de er det. Tenk deg selv om du har mareritt og våkner, det eneste du da vil ha er trøst og kos.

Begge våre har roet seg i senga vår, og etter en liten periode med disse marerittene så sluttet de å våkne. Og dermed kommer de ikke inn i senga vår, de sover trygge gjennom hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjer me det og. Når minsten er sjuk, får tenner eller har vonde draumar tek me han inn i senga vår. Ungen får tryggleik og kos, og me slepp å styre på natta. Eg har og inntrykk av at det er mykje som skjer mentalt i den alderen, og at det kan ha vore vonde draumar som var årsak til at han vakna og skreik.

Om han er ille plaga av noko, hender det at han og me søv uroleg, men som oftast roar han seg raskt og søv vidare. No er minsten 2, og søv stort sett godt om natta. Det hender eg saknar kosen når det er lenge mellom "besøka"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...