Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På norske sykehus , vertfall i hgsd er planene at de skal slippe inn en pasient i mnd. pluss de skal ha stengt hele juli mnd pga ferie.

På ventelisten må er det ca 27 stk. For ca 2 uker siden var det 19 stk... så den øker raskt...

Det vil si at den stakkar personen som er på plass nr 27 må vente i 29 mnd. for å komme inn....

Jeg fikk vite idag at vi må vente i 1-2 år for å slippe til... Det er jo grumsomt å gå å vente så lenge...

Jeg syns Norge burde begynt meg anonyme og IKKE anonyme donorer, slik at ventelistene kan gå ned, for de vil jo bare øke og øke.

Du har ført prøvd å få barn i et år, før du slipper til spesialist for å sjekke deg om noe er galt, for så å få vite noe er galt å du må vente i over 2 år før vi kan gjøre noe med det.

Ska noe skje før det må du reise ti DK.

NOEN SOM ER ENIGE MED MEG ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg ja... Men alternativet er som du sier DK og det er ikke så dyrt heller. Kanskje mindre sjans for halvsøsken i samme by osv også da ;)

Vi valgte i hvertfall å droppe Norge og heller reise til Maigaard, DK og bruke donor der. Slipper ventinga og fikk veldig god service :-)

Det kan anbefales :)

Skrevet

Ja jeg leste nettop det du hadde skreve i en annen debatt:) å vi ender nok på Dk vi også... :) vi ønsker oss så veeeldig barn :)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg,og jeg er like oppgitt og irritert som deg!

HÅPLØST at pottit Norge,skal ha sånne teite regler!!!!!!!!

Jeg er en av dem,som er avhengig av donorer,og her i Norge setter politikerne kjepper i hjulene for oss! Hadde de enda tatt til fornuft snart!

Barnløshet,er ikke noe vi kan noe for!

De lar køene bare øke,for til slutt,orker ikke folk å stå i kø lenger,og gir opp....virker som det er DET de vil!

Vi har vært i DK fem ganger...og må visst enda flere... Men vi legger det på hylla til nærmere vinteren.Så får vi se...må ha penger og da :-/

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Hei!

Lange ventelister er veldig kjedelig, synd at alt skal være så komplisert..! Men jeg lurer på hvilke steder i Norge du har sjekket ut, vet du om det er lang venteliste på ivf klinikken i Oslo også? vi holder på å sjekke ut ting, har ikke kommet lengre i prosessen. Men tar alt så lang tid, så er det vel kanskje bare å sette igang prosessen? Hører svært gjerne hva andre har erfart! Og ønsker dere lykke til:)

Skrevet

Jeg personlig synes det er veldig bra at Norge "opererer" med kun åpne donorer. Vi ønsker selv ikke frata vårt framtidige barn muligheten til å eventuelt bli kjent eller finne ut av sitt biologiske opphav, noe de faktisk har muligheten til med en åpen donor.

Jeg skjønner frustrasjonen ifht ventelister osv, men jeg føler ikke det kan gå på bekostning av å frata barnas rett på å se hvor de "kommer fra".Har du sjekket ut de private tilbudene i Norge? For alt jeg vet er det ikke ventelister på feks Medicus i Trondheim, blir noe dyrere, men hva betyr penger når et lite liv kan bli skapt.

Kan hende flere er uenige med meg her, men vi er for åpen donor og kommer aldri til å benytte oss av anonym donor. Dette pga vårt barns framtid, selvbilde og helse :)

Skrevet

Privat er det vel ikke sååå lange ventelister,men offentlige sykehus,er håpløst... :(

Der må man dessverre bare gi opp er jeg redd...

Ja prosessen må påbgynnes,skal en ikke bli for gammel ;P

Ønsker dere og lykke til :)

Skrevet

Offentlig sektor = ventelister sånn generelt synes jeg. Ser jo bare på folk som blir kreftsyke og må vente i 10 uker på behandling etter kreften blir påvist. Jeg synes generelt at det offentlige har alt for lav bemanning og for dårlig kapasitet, velstandsnorge liksom.

Jeg har igrunn alltid vært imot privatisering pga klasseskiller som vil oppstå, men i enkelte tilfeller, har jeg STOR forståelse for at folk velger privat sektor. Vi har jo selv valgt privat klinikk, men ikke kun pga ventelister da :)

Ønsker dere alle lykke til :)

Skrevet

Vi har benyttet oss kun av anonym donor...

Det er rett og slett fordi jeg har ingen grunn til å ville vite hvem donoren er!

For meg,er donor,en donor,og pappa,en pappa!

Samboeren min kan ikke få barn,og da må vi benytte oss av donor,og jeg trenger ikke vite hvem det er. Og jeg tror heller ikke barnet vårt (hvis vi får + en gang) har behov for det,når h*n vet hvem foreldrene dens er.

Det er en mann som har hjulpet oss og få denne engelen,og for all del,veldig snilt,men jeg vil ikke vite mer enn det.

Neida,penger betyr ikke så mye,men man må jo HA de,skal en kunne ta assistert befruktning. Og jeg syns personlig det er forferdelig at har man r... full av dem,har man en kjempemulighet,mens en "vanlig mann i gata" må stå på vent!

Vi kan ikke noe for barnløsheten,og ikke er vi uskikket på noen måte,så jeg syns det er dårlig gjort.

Er fælt syns jeg,at livet skal "stå på vent" fordi politikerne bestemmer....

Hvis Norge åpner opp,før vi rekker å komme oss til DK igjen,og de kun har åpen donor,MÅ vi ta det,men kan de tilby anonym,er jeg ikke sein om å velge det. Eller VI! :)

Og går ikke det,drar vi til DK igjen,og ber om anonym donor der.

Selvbilde? Barnet vet ikke noe annet enn oss...den har vel ikke noe å sammenlikne med allikevel? Og hva har det å si egentlig?

Uansett,jeg respekterer alle dere som vil bruke åpen,og som sagt,må jeg,så MÅ jeg! Men jeg vil helst ikke...

Ønsker dere alle lykke til,uansett sånn eller sånn ;P

Håper vi får det til...og strør derfor litt bebis støv rundtomkring her inne :)

Skrevet

Signerer Bare meg 123. Er så enig så enig.

"En donor er en donor, en pappa er en pappa!"

Dessuten er det ikke snakk om å bli kjent med eller finne ut av, en åpen donor forplikter seg kun til ett møte, eventuelt bare en telefonsamtale.

Da jeg er singel får jeg ikke assistert befruktning her i Norge, men grunnet regelen om kun åpne donorer hadde jeg uansett reist til Danmark.

Når det er sagt så er jeg enig i at noe burde gjøres med de lange ventelistene her i landet. Siden det er mange som ønsker anonym donor mener jeg det burde blitt tillatt. Jeg kan godt forstå menn vegrer seg for å bli donor når de er nødt å være åpne. Jeg tenker også at det å få betalt en liten sum med penger som de gjør i Danmark vil føre til flere donorer.

Skrevet

Det er skikkelig trist at man ikke har nok donorer i Norge!

Jeg er av den oppfatning at det er bra at donor er kjent og ikke anonym.

Jeg mener derimot at klinikkene ikke gjør nok for å skaffe donorer. Jeg kjenner mange godt etablerte i Oslo- området som ikke har hørt om at det er mangel, samt ikke vet hvordan de skal gå fram. Flere av de jeg har snakka med er intr i å "levere" selv om det er en åpen donasjon.. de trenger bare litt mer informasjon.

Venner og familie av meg har ennå ikke sett noe om dette, verken i media eller andre typer kommunikasjonskanaler... Så hvorfor ikke skrike litt høyere? Selv har jeg kun sett den artikkelen rett før jul om at Riksen sender tilbake alle søknader etter 01.01.11 pga mangel på donorer...

Personlig oppfordrer jeg alle familiefedre etc å melde seg for donasjon ;) Håper noen av dem har tatt meg på ordet!

Skrevet

Nå skal ikke jeg komme med så mange kommentarer egentlig, jeg er ganske flink til å tale kun min egen sak her ;) Dårlig på å se andre sider av saken.

Jeg skjønner at dere som kvinne og mann kanskje ser annerledes på saken, siden dere allerede er mamma og pappa, og deres barn vil ha en forelder av hvert kjønn. Men vi, som er to jenter, ønsker ikke frata vårt (forhåpentligvis) lille frø sjangs eller muligheten til denne ene telefonsamtalen og/eller møtet,om h*n ønsker det. Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen selv, om jeg hadde fått en sånn beskjed nå, og jeg tror nok jeg hadde blitt fortvilt om jeg aldri hadde fått denne muligheten. Men det noe jeg sier nå, uten å ha opplevd det selv, lett å si kanskje :P Selvbilde har nå igrunn mye å si når det kommer til identitet, om nå dette skulle bli et problem. Mye av dette blir idisier her, men vi ønsker ikke gamble på at det skal bli et problem for oss. Forresten får ALDRI vi som foreldre vite noe som helst om donoren, det er det kun barnet som får ved fylte 18 år :)

Vi kommer heller ALDRI til å tiltulere denne donoren som noe pappa, det er jo som du sier en mann som har hjulpet oss, and that's all.

Rumpa full av penger har vi heller ikke, men vi starta i offentlig sektor å fikk beskjed om at det ikke var noe vits å sende inn søknaden til riksen. Så da stod vi nå der da, å klokka tikker med lave eggreserver. Baby eller ikke baby... Så privat ble det....

Jeg strør også babystøv, ønsker at dere alle får det til, vårt frø er 9 uker, og 1 dag akkurat nå faktisk <3 Krysser fingrene for at det sitter fast der inne hos jenta mi....

Skrevet

Enig med deg :) Totalt ukjent for alt for mange!! Kjenner en som er donor jeg!

Skrevet

De gjør jo ingenting for at Norge skal få flere donorer...åpne/anonyme...

Dette er kopiert fra Riksen sine sider...

"I Norge er anonymiteten for sædgivere opphevet, og det er opprettet et register over givernes identitet. Det betyr at den som er født ved hjelp av din sæd ved fylte 18 år har rett til å få vite din identitet, dvs ditt navn og den adresse som er oppført i Folkeregisteret. Du kan med andre ord bli oppsøkt av inntil 8 personer etter at de er fylt 18 år. Du har imidlertid overhodet ingen rettigheter eller plikter overfor disse. Du kan ikke gis opplysninger om barnets eller dets foreldres identitet.

Det gis en økonomisk kompensasjon på kr 250,- for hver sæddonasjon. Dette er til dekning av reiseutgifter og tapt arbeidsfortjeneste. Utover dette kan dokumenterte reiseutgifter for rimeligste reiseform på inntil kr 500,- refunderes etter regning."

Jeg syns det hadde vært skremmende å måtte bli kontaktet av en/ei om atten år... Min mening da :-/

Uansett,det har vært om manglende donorer både på tv og avis. Men jeg vet,,flere som ikke har fått det med seg fordet.

Jeg liker heller ikke privatisering av sykehus og sånne ting,men hva skal en gjøre da? Vi har tatt et valg vi,og det blir CFC nærmere vinteren. MÅ det,ellers blir jeg hønn gammal FØR vi får begynt på noe som helst... :(

Ønsker allesammen masse til lykke med bebis prosjektet :)

Skrevet

lykke til 123, kunne ikke vente vi heller, men så satt jo frøet på første prøverørsforsøk, så vi var heldige <3

• 2 uker senere...
Skrevet

Man bør øke aldersgrensen for donorer fra 45 til 55år slik som det er i andre land som det er naturlig å sammenlikne seg med. Man bør også øke antall barn pr. donor til ca. 12. Man behøver muligens ikke å øke grensen for antall barn til et så høyt antall som i Danmark, der er grensene for høye!

Mulig man også burde åpne for private avtaler slik som i enkelte stater i USA og i Storbritannia. Da ville kvinner som ønsket seg barn kunne inngå en privat avtale med en egnet donor, en avtale som så kunne ”tinglyses” før forsøk starter.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vil bare si at jeg støtter kommentaren din om at forholdet til anonym/åpen donor muligens er annerledes for to jenter enn for mann og kvinne. Vi er to jenter og er av samme oppfatning som deg, om at vi ønsker ikke å frata våre barn muligheten til å få vite sitt opphav når den tid er inne. For mann og kvinne skjønner jeg absolutt at man kan se annerledes på det behovet og det valget.

Samtidig er de juridiske rettighetene i Norge (ved åpen donor) av vesentlig betydning, dersom noe i verste fall skulle skje med den som har født barnet, før adopsjonspapirene er gått igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...