Gå til innhold

Hva irriterer deg mest når det gjelder skrivefeil?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da mener jeg ikke "skriveleifer" som kan skje den beste (hehe), men ting som konsekvent blir feilstavet.

Noen av mine eksempler:

AldriG

VenninDe

IgjenN

NysKjerrig

InNteressanG

SKjelden

For ikke snakke om manglende avsnitt, feil orddeling, punktum og stor bokstav etter punktum!

Men jeg er litt inkonsekvent også, for jeg irriterer meg grønn over alle som MÅ påpeke typiske "skriveleifer" - man skjønner jo som regel hva som menes:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orddelingsfeil er grusomt. Også irriterer jeg meg grønn over mannen min som "ikke husker" at egennavn skrives med stor bokstav. På facebook feks heter han "ola erik normann" selv om han både har bindestrek og stor bokstav i følge folkeregisteret. Og det har faktisk blitt en utfordring når han feks skal bestille noe på internett for datasystemene godtar ikke at ola erik normann er samme person som Ola-Erik Normann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag; orddelingsfeil (selv om orddelingsfeil kan være utrolig morsomt enkelte ganger: Ikke "Kongekrabbeklør", nei, nei...- "Konge krabbe klør").

Deretter bruken av hvem om objekt (Eksempelvis "hvem bil?" ). Jeg vet at dette er dialekt enkelte steder, blant annet her jeg bor, men det irriterer meg allikevel.

Ellers ubetydeligheter som du har nevnt i hovedinnlegget. Jeg gidder aldri å påpeke det hos andre, for man vet aldri hvem som er dyslektikere og hvem som bare skriver dårlig norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ord som får Æ der det egentlig er E.

VÆrste

KjÆrring

BarnevÆrn

Ellers slike som:

Restaurang

Prevangsjon

Andre er:

Hvisste

... og slike som HI ramser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk formulerer faste uttrykk feil, slik at de avslører at de ikke tenker over hva det de sier eller skriver egentlig betyr. F.eks:

"Det er nødvendigvis ikke den beste som vinner" (i stedet for "ikke nødvendigvis")

"Det kan ikke være tvil om annet" (i stedet for "det kan ikke være snakk om annet" eller "det kan det ikke være tvil om")

All slags håpløs bruk av "i forhold til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har hvert i byen" - jeg har en venninne som konsekvent skriver "hvert" der hun mener "vært". Samme gjelder omvendt: "Jeg kommer til byen etter vært".

Ellers irriterer jeg meg mest over merkelige, vanskelige setninger, særlig hvis det i tillegg er en eller annen skrivefeil i den. Da sliter jeg ofte med å forstå hva som faktisk står der.

Og enda irriterer jeg meg over "viss" der vi før brukte "hvis". Jeg klarer ikke å venne meg til at begge deler er tillatt (og jeg syns det er helt hull i hodet at det ER tillatt - men det er en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir jeg gal av at enkelte ikke forstår dette med at egennavn SKAL ha stor forbokstav, eller kanskje er de bare for late til å gidde å skrive riktig? En kompis av meg heter "Pål-jonas" på Facebook. Jeg blir sprø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får/for og å/og er det visst mange som sliter med, også. Med sånne feil blir det fryktelig vanskelig å lese en setning. Samme med et og ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk driver å lette etter skrive feilen og lage diskusjoner på et anonymt forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg når folk ikke greier å bruke riktig pronomen, ikke vet forskjell på subjektsform og objektsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil pronomen: "Jeg sa at dem ( de!) måtte flytte bilen dems (sin!)" og "Jeg sa til hun (henne) at vi skulle komme til hun (fortsatt henne...) etterpå:"

Folk som blander kj og skj/sk når de snakker, og enda verre, når de skriver: beskymra, forskjøla osv *grøss*

Jeg strever også veldig med å lese tekster der man har droppet komma, punktum og stor bokstav, samt avsnitt. Når man erstatter vanlige skilletegn med en bråte punktum eller utropstegn hele tiden så blir det også bare tull. Det er en spesiell her inne som hele tiden skriver slik: "jeg skulle snakke med naboen...så jeg gikk over...men glemte hva jeg skulle si....så da gikk jeg hjem...men...det var jo litt dumt da...." De innleggene har jeg gitt opp å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har irritert meg grønn på feil pronomen med hun/henne som NN over meg her! =) Det irriterer meg at folk snakker slik på tv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over evneveike feil som:

- deprisjon (Har man en diagnose kan man i hvertfall lære seg å skrive den riktig)

- psykriatisk og dektetiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å/og-feil.

Å fullstendig utelate ordet "og" ser forferdelig tafatt ut!

Eks: Jeg å mannen skulle ut å da gikk han å tok ungen å bar den ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og/å-feil er irriterende. Tekster uten avsnitt er nesten uleselige.

Ellers synes jeg faktisk det er en av fordelene med internett og debatt-fora som dette at også folk som ikke er verdens beste skribenter tør å uttrykke seg skriftelig.

Som regel forstår vi jo hva de mener, ikke sant?

Blir mer irritert når såkallte profesjonelle skribenter har tekster fulle av skrive- og gramatikkfeil. Og amerikanske orddelinger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...