Gå til innhold

Hva kan fastlegen gjøre ved spotting i svangerskapet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 10 uker på vei og har spottet litt i en uke, tiltagende i går og i dag. Har ringt lege og fått time i morgen. Men jeg skjønner ikke helt hva en lege kan gjøre, som ikke er gynekolog, eller har tilgang på UL-utstyr? Har en gang tidligere (forrige svangerskap) opplevd det samme, var også da til lege, fikk henvisning til UL, ellers gjorde han ikke noe. Henvisningen tok forresten 14 dager og innen den tid var klumpen i magen død. Nå er jeg jo redd det samme skjer på nytt, og at turen til legen bare er en ekstra belastning, siden legen der kun kan henvise meg og ikke undersøke noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok bare hennvisning vidre og ikke mye som kan gjøres. Spotting betyr ikke at det er noe galt, det kan bare være naturlige blødninger da slimhinnen er tynne under graviditeten.

 

Om det skulle gå galt er det heller ikkenoe du kan gjøre for å forhindre det. Mest sansynelig er det da noe galt med den lille og naturens måte å rydde opp. Det er ikke mye til trøst... min erfaring var at jeg ville vite om det var liv der eller ikke. Du kan jo prøve å ringe sykehuset ditt evt høre om det er noen private som kan ta UL så slipper du å vente så lange på et svar. Her i byen har vi bla en privat gynokolog med avtale med det offentlige som tar gratis UL av gravide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkert henvisning til UL, er vel derfor du skal dit. Kanskje ta en urinprøve for å se om du har blod i urinen, eller noe?

 

Du får bare kreve en hastetime når du bestiller UL?

 

Lykke til da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør ingenting annet enn å henvise, og de som utfører ul kan bare gi et svar om det er liv eller ei.

Jeg hadde nok fått meg en time til privat ultralyd for å slippe å vente. Heller reist langt og betalt dyrt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, privat UL frister, men jeg har andre barn å ta meg av, så å være borte hjemmefra i to dager for å dra på UL frister ikke, når vi faktisk har sykehus i byen her. Så må nok bare være tålmodig. Legen ringte meg opp nå og sa som dere sier, lite hun kan gjøre, men inn må jeg. Så får jeg bare håpe jeg kanskje får UL til uka da, og ikke får vondt i mellomtiden.

 

Skal jeg ta det helt med ro fremover, eller kan jeg leve som normalt? Jeg tenker at dersom det er noe galt og kroppen er i ferd med å rydde opp så kan jeg kanskje ikke påvirke det med sengeleie eller fjellturer uansett, eller?

 

Alt stresset som dette svangerskapet fremkaller kunne jeg fint klart meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg så hadde jeg ringt direkte til kvinneklinikken på sykehuset og sagt at jeg småblødde. Samt at sist du opplevde dette så aborterte du.

Si også at du er urolig og redd for at det samme skjer igjen.

 

Jeg har hatt 2 stk SA som har startet med blødninger, og har fått komme direkte inn på sykehuset til UL.

Legen får jo ikke gjort noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eller... dvs - Legen får ikke gjort annet enn å ta blodprøve med et par dagers mellomrom og se om HCG stiger eller synker...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke hcg flate ut på denne tiden uansett? Jeg kommer ikke til å gå med på å måle hcg, for om den snur mellom målingene blir det jo fullstendig galt, selv om det fortsatt er liv laga i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har du nok rett i når du er kommet såpass langt ja...

Da er vel Ultralyd eneste løsning, eventuelt en dopler. Men det er jo ikke alltid man kan høre hjerteslag så tidlig uansett, og da blir man jo bare skremt om man ikke finner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...