Gå til innhold

Hvor vanlig er det at man bruker penger fra barnas sparekonto til ferie o.l.?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste i en tråd vedr overformynderi, at en mor brukte penger fra barnets sparekonto til ferie, sportsutstyr o.l. for det "kan man forvente at barnet dekker selv"!

 

Det er da vel vår oppgave som foreldre å betale alt barnet har behov for? Eller er det vanlig at man lar barnet betale sin del av f.eks. ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker selvsagt ikke barnets penger på ting som er å forvente at vi som foreldre dekker. Ferie, sportsutstyr, mat, bolig, klær og fritidsaktiviteter osv. er en selvfølge at foreldre tar ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå erdet jo mange som lager en sparekonto til barnet nettopp for å kunne betale slike større utgifter til barnet.

Hvis mine barn får penger til fødselsdag eller jul av sine besteforeldre er det fordi de ikke fant noe å kjøpe. Å bruke pengene på sportsutstyr ol er jo da midt i blinken.

 

Jeg vil også si at om et barn som for eksempel har mistet faren og arvet en million så vil det være naturlig å bruke i hvertfal noen av disse pengene i oppveksten. Alternativet hadde ofte vært barnebidrag.

 

Om barnet begår herverk eller liknende vil det også være naturlig å betale med barnas penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spørs jo litt på hvor pengene kommer fra også. Vi for vår del har ikke gjort det slik men jeg ser jo at vi kunne satt inn langt mer penger på barnas konto dersom vi hadde tatt penger derfra for å betale for sportsutstyr og reiser og slikt.

 

Så kanskje det er noen som velger å spare hele barnetrygden hver måned f.eks. og så bruke litt av de pengene når de drar på ferie. Er dette nødvendigvis mer galt enn å bare spare deler av/ ikke noe av barnetrygden, men bruke pengene på klær og mat og slikt gjennom året?

 

Til syvende og sist handler det jo om den enkelte familiens måte å løse ting på, og deres økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter inn barnetrygden hver måned på en konto som er øremerket ting som barnet kan komme til å trenge (tenker da på litt dyrere ting som ski, sykkel, bunad, moped etc.). Penger som barnet sparer selv, bursdagspenger og penger i gave fra andre går inn på en annen sparekonto og den bruker jeg aldri av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er den moren du sikter til HI. Det har seg slik at barnet har inntekt på mange hundre tusen i året i renter! Kapitalen blir aldri rørt(kapitalen=formuen). Om jeg som verge da søker om 10000-20000 i året til ferie for barnet og annet utstyr er det positivt for barnet også. Det frigir jo mer midler til familien som barnet også har nytte av. Desuten er det også en forsørgertapserstatning inne i bildet. Dvs at siden barnet har mistet pappaen sin så er jeg alene om forsøreransvaret. Det er meningen at de pengene skal brukes til ting barnet trenger! Det sa advokaten. De skulle ikke bare stå å der.

 

Barnet har også en sparekonto som overformynderiet ikke har hånd ommen som jeg rår over. Her setter barnet inn bursdagspenger og annet det sparer selv. Disse pengene blir selvsagt ikke brukt til klær, ferie osv.

 

Jeg syns du er direkte frekk som antyder at jeg er en dårlig forelder som søker om penger på vegne av min datter til tingt det er ment det skal gjøres!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting HI. I loven står det at foreldre har forsørgeransvar til barnet er 18 så lenge barnet ikke har inntekt selv. Så om barnet har større inntekt en foreldrene i året i bare renter så skulle det vel bare mangle at barnet ikke kunne birdra selv til sitt livsopphold.

 

Så svaret på spørsmålet ditt om det er foreldrenes ansvar å dekke slike ting er: Det kommer an på situasjonen til både foreldre og barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest den andre tråden, men selvfølgelig er det meningen atr du skal bruke av de pengene.

Mine tantebarn mistet også sin pappa for noen år tilbake. Moren bruker de pengene akuratt som du gjør.

 

Det er deg og barna vell unt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle, der barna har en "formue" pga "arv" fra far, då vil det være naturlig å bruke av barnas penger...

 

Men jeg hadde ikke tatt av podens sparepenger = penger som han har fått som gave i en eller annen anledning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Jeg antyder ingenting, men vet at det finnes noen som bruker av barnas sparepenger og undret meg bare om hvor vanlig dette er...

 

Hvis barnets formue er arv fra avdød foreldre, er det selvsagt naturlig at det blir brukt av disse pengene til ting barnet trenger. Det kommer jo under "foreldreansvar", selv om den ene forelderen dessverre ikke er mer.

 

At dette var situasjonen i akkurat ditt tilfelle, kom ikke frem i innlegget ditt (Sitat:Det vi søker om er fritidsaktiviteter, feriereise for barnet(det betaler sin del av reisen), endel vinterklær og annet utstyr som koster som f.eks ski og sykkel. Dette er slik som "alle" har krav på at barnet kan dekke selv.") Jeg reagerte mest på siste setning, da mine barn aldri må dekke noe av sitt forbruk selv.

 

Hver familie finner sin måte å ordne økonomien på, men det må da være lov å sette spørsmålstegn ved enkeltes prioriteringer. Siden vi nå er her inne og bryr oss med alt og alle:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...