Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har termin 20.august og lurer på når enn kan reise til utlandet(feks. Hellas) med den lille. Noen som har noen ferie(syden)tips? Har sååå lyst til varmere strøk, men vet ikke hvor det er anbefalt å reise, eller hvor det faktisk er varmt på høsten/vinteren. Er det dessuten noen som vil anbefale å heller leie leiligheter eller å booke inn på hotell? Hvordan er det med flyreise og småbarn? Hadde selv problemer med ørene når jeg var barn selv, dette var mest fordi jeg var VELDIG plaget med øreverk/betennelse.

Jeg har veldig lyst til å reise nå (bor i Bergen, og for å si det sånn; i Bergen regner det MYE), men samboeren min liker ikke strålingen som er i fly. Var jordmoren som sa at gravide som oftest er redd for å ta bilder hos tannlegen pga stråling, men det var veldig få gravide som ikke tenkte på at det å fly er MYE mere stråling for babyen. Er jo selvsagt like mye stråling for babyen etter at han er født, men vil ikke risikere noe nå som han ligger i magen min.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143366217-ferietur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var nettopp på ferie, var ei uke i Tyrkia. Kom hjem når jeg var 34+5. Tenkte virkelig ikke på stråling og fikk legeerklæring og godkjenning fra jordmor om at d bare var å reise. Vi tenker på å reise ned igjen i slutten av september til Tyrkia, har leilighet der nede som vi kan bruke. Har termin 28.juli så da er lillesnuppa ca 2 mnd gammel når vi reiser. Tenker at vi må vente å se åssen ho er i form da storebroren var veldig plaget med magen frem til han var 12 uker gammel. Så får vente å se. Men så lenge d ikke er for varmt og du passer på hva du spiser så ville jeg ikke vært i tvil om å reise på ferie!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143366217-ferietur/#findComment-143366943
Del på andre sider

Strålingen ville jeg ikke bekymret meg for. Du skal jo bare oppholde deg på fly noen få timer til sammen. Reis og kos deg. :-)

Ellers er det vel ingen begrensning på når du kan ta med den lille på første ferie. Husk at det blir jo født barn i det landet du drar på ferie til også. ;-) Min erfaring er dessuten at det er veldig enkelt å dra på ferie med spedbarn. Du har maten innabords og trenger ikke tenke på hygiene i forhold til mat og baby (evt hvis du ikke ammer tar du bare med deg mme hjemmefra slik at babyen får det den er vant til). Babyer sover mye og sover seg gjerne gjennom flyturene også (gi mat når dere tar av og lander, det hjelper på å utligne trykket i ørene), og babyer har ingen formening om hva dere skal gjøre på ferie og følger i grunnen bare med dere hvor dere går og kan like gjerne sove i vogna mens dere spiser ute om kvelden som på rommet. Jeg synes både hotell og leilighet fungere bra med barn. Leilighet er jo ofte litt mer praktisk i forhold til at du har mer plass og gjerne også balkong som dere kan være på etter barnets leggetid. Selv foretrekker vi byferier og drar aldri på charterturer så vi har bodd mest på vanlig hotell med barn, og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143366217-ferietur/#findComment-143368183
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...