Gå til innhold

Nå venter jeg bare på duotesten

Gjest

Anbefalte innlegg

Var på UL igjen i går og alt så fint ut. Er nå 9 + 4. Venter nå bare på inkalling på Ullevål til duotest. Forsøkte å ringe dit for å få vite når jeg fikk time og om det var mulig å få før ferien men da fikk jeg et surt svar om at jeg måtte vente på brev i posten. Til dere som har tatt duotest på Ullevål hvor lang tid etter blodprøven fikk dere time til UL?

Fortsetter under...

Hei!

Fikk innkalling til genetisk veiledning fra Ullevål litt over 1 uke etter henvisningen var sendt.

Jeg var uke 10+0 når veiledningen ble utført.

Blodprøvene til Duo-testen ble tatt rett etter veiledningen (disse blir analysert i Danmark og det tar ca 2 uker før prøvesvaret foreligger).

Hvis Ullevål skal utføre UL, kan genetisk veileder sjekke timeplanen og booke time til denne (UL vil ikke bli utført samme dag).

Da jeg "sogner" til Rikshospitalet, ble henvisning tilsendt per post.

Genetisk veiledning var på mandag, henvisining til UL mottatt fredag samme uke.

Jeg var satt opp på UL påfølgende fredag (noe som er i morgen = veldig spent!!!!!!!!!! Jeg er da 11+4).

Lykke til begge to.

Håper dere får innkallingen før ferien.

Det var min genetiske veileder som sa hun ville sette meg opp på UL på Ullevål, men etter å ha undersøkt informerte om at jeg ville motta innkalling fra Rikshopitalet.

Denne veilederen var ny så kan hende hun ikke er / var helt inne i rutinene enda og at UL alltid gjøres på Rikshopitalet?

Ikke vet jeg :-)

Gikk i hvertfall bra på UL i går, så jeg er veldig glad.

Jeg fikk veiledning og ultralyd på Ullevål. Det er viktig at ultralyd blir tatt rundt uke 12 fordi det er da de ser nakkefold best. Du får ultralyden til riktig tid og det er viktig at du får veiledning og blodprøver ca to uker før ultralyd. Hvis du ikke har fått innkalling tre uker før må du kontakte Ullevål for å høre om den er på vei.

:-)

Annonse

Hei! Du må ofre ferien om du er på reise i uke 12, fordi det er da ultralyd gjennomføres. Denne testen kan ikke ta hensyn til din ferie fordi uke 12 er det avgjørende for testen, nakkefold, neseben og lårbein. Det er i denne uken fostre er lik, det er nå de ser avvik.

• 2 uker senere...

Jeg var på genetisk veiledning på Ullevål fredag 8.juli. Da var jeg 10+4. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta duotesten (altså blodprøve. Ultralyd er ikke duotest) der og da om jeg ville det. Men siden jeg valgte fostervannsprøve, var det ikke aktuelt.

Skal ta fostervannsprøve på Rikshospitalet 16. august. Synes Ullevål så temmelig shabby ut, men det er jo et gammelt sykehus. Heldigivs skal jeg føde på Rikshospitalet.

Duotest er KUN blodprøve. Utrolig hvor mange som ikke vet dette. Er legene dårlige med å veilede?

Ofte kombinerer man duotesten med ultralyd.

"Duo" eller "dobbeltest" heter det fordi man måler konsentrasjonen av to hormoner i blodet.

http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/dobbeltest-25598.html

"•Dobbeltest i kombinasjon med ultralydundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud til alle gravide som vil være over 38 år ved termin."

"•Ved dobbeltest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide"

I tillegg kommer selvfølgelig morens alder inn som en faktor.

Ja rett skal være rett:-)

Jeg mente å svare på hva jeg gikk igjennom på min Duotest "pakke" og det var blodprøve (har ikke satt meg inn i det korrekte navnet) og en ultralyd som sammen med alder gir et resultat:-)

Jeg er egentlig ikke så opptatt av hva det heter osv, mest å forstå hva jeg går igjennom:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...