Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #1 Del Skrevet 29. juni 2011 Jeg er andregangs og ganske så avslappet i forhold til dette med å formere seg. har vært på første kontroll hos lege, hvor hun ba meg innstendig om å få meg time hos jordmor, snart. Jeg er 10 uker på vei. Jeg kjenner at jeg har så mye annet jeg vil prioritere før jeg renner ned dørene hos leger og jordmødre, bare for å prate om alle plagene jeg ikke har og den store omveltningen det er å bli mor, igjen. Jeg har tenkt at jeg kan vente til over sommeren med å dra både til jordmor og lege vidre. Men legen ville ha meg inn flere ganger i sommer, sansynlig fordi jeg er overvektig (tror jeg). Og jeg kjenner at jeg ikke har lyst. Jeg ser ikke vitsen. Ikke føler jeg behov for det, og ikke har jeg lyst til å droppe alle ferieplaner fordi legen min virker usikker og vil gjøre alt "rett". Ligger det i kortene at så snart man blir gravid skal man ønske å tilbringe flere timer i uka på et legekontor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #2 Del Skrevet 29. juni 2011 Det er jo opp til deg selv om du vil gå til alle kontrollene eller ikke. Min situasjon var omvendt, og det var heller ikke så kjekt når man er førstegangs... Fikk lov å få første time hos legen i uke 11. Jordmor ville ikke ta meg inn før uke 24, altså etter ordinær ultralyd. Deretter var det uke 28, 32, 36, 38,40.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #3 Del Skrevet 29. juni 2011 det er ikke oftere man har kontroller enn det du beskriver.er man frisk og rask både mor og barn vil man ikke sløse med ressurser,og det forstår jeg veldig godt.bruk de på de som ikke har det like bra som oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #4 Del Skrevet 29. juni 2011 Det er da ikke såkalte kontroller man skal gå på, om det ikke er noe spesielt? Ta kontroll før og etter ferien, du skal vel ikke være så lenge på tur? Kontrollene med andremann er jo litt ulikei forhold til kontrollene med først, mindre prat om forventninger og følelser. Men det er jo greit å vite at sf målet øker som det skal, at blodtrykket er som det skal, at dette med sukker og proteiner i urinen er som det skal, og at fosterlyden er som den skal. Dette er viktige ting i forhold til din og barnets helse, og som kan avhjelpes om det er noe galt. Ting som du ikke så lett kan vite selv, uten at du går på kontrollene. Er jo naturlig å føde barn, men det kan være farlig for mor og barn. Disse kontrollene er der for å fange opp avvik på riktig tidspunkt, slik at rett tiltak blir iverksatt. Forstår meg ikke på de som mener det er like bra uten slik oppfølging. Men på meg ble det fanget opp avvik, og det ble tatt hastesnitt og jeg og barnet klarte oss fint. Noe jeg er evig taknemlig for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #5 Del Skrevet 29. juni 2011 nei det er jo dumt å skulle følge med på om babyen har det bra.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #6 Del Skrevet 29. juni 2011 Det er frivillig hvor ofte man vil gå til kontroll. Det gis visse anbefalinger, men det er helt opp til deg om du vil gå hver uke eller aldri. Jeg er også andregangs og veldig avslappet i forhold til kontroller. Har vært på 2 stk hos jordmor og 1 hos legen foreløpig og er nå i uke 33. Var også hos legen tidlige (uke 5-6 eller noe?). Etter dette var jeg ikke på kontroll før i uke 22-23. Gjør som du vil er mitt råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #7 Del Skrevet 29. juni 2011 det er normalt med færre kontroller hos 2. gangs fødende enn hos 1. gangs. Det "normale" for deg ville vært ultralyd i uke 18 og deretter neste kontroll i uke 22-24. men så lenge du er overvektig er det større fare for komplikasjoner. og du sier jo selv at det sannsynligvis er derfor legen vil ha deg til flere kontroller. Eller at det var ting ved forrige svangerskap som gjør at du bør ha flere kontroller. Ved overvekt er det jo f.eks større fare for høyt BT . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #8 Del Skrevet 29. juni 2011 Jadda, jeg er faktisk ikke dum, og jeg har risikosvangerskap, og fra uke 20 vil jeg få månedlige UL'er for å følge opp barnet. Men legen vil altså at jeg skal følge de ordinære kontrollene paralellt, samt gå ekstra til jordmor og lege nå frem til over ferien, ca annenhver uke. Og ja, vi hadde faktisk tenkt til å være borte i 5 uker (hos familie i Norge, ikke som fotturister i cambodja). Jeg trodde virkelig ikke at man trengte å gå så ofte til lege/jordmor i begynnelsen. Så vidt jeg husker var jeg hos lege èn gang før ordinær ultralyd sist, og jordmor like etter. Og da var jeg 18 uker på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #9 Del Skrevet 29. juni 2011 I mitt andre og tredje svangerskap har jeg bare gått til legen min. Jeg er også overvektig, men har ikke hatt noen mer oppfølging av den grunn. Ingen poeng i det så lenge alt er som det skal unntatt fettmengden på kroppen.Jeg har vært til 3 kontroller + ultralyd nå som jeg er i uke 31. Noe mer har det ikke vært behov for fysisk sett. Pjattet på jordmortimene føler jeg er å kaste bort tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #10 Del Skrevet 29. juni 2011 Når du først nå forteller at du tidligere her hatt et risikosvangerskap, så er det vel ikke så rart at de vil ha deg inn til kontroller oftere!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #11 Del Skrevet 29. juni 2011 Jo det er det. Jeg kan legge ut i det vide og breie om risikoen, men den har ingenting å si før det nærmer seg fødsel. Det er heller ingenting som kan forebygges tidligere, eller som en fastlege eller jordmor kan ha innvirkning på, hverken i forholdt til oppfølging, forebygging eller kontroll. Den risikoen er det spesialister på sykehuset som vurderer etter at barnet er levedyktig. Jeg ser fortsatt, virkelig ikke vitsen med å tilbringe annenhver uke hos lege/jordmor når jeg fortsatt (faktisk enda) kan ta frivillig abort om jeg ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #12 Del Skrevet 29. juni 2011 Før man er kommet et stykke på vei er det jo ikke noe som kan gjøres for å redde barnet så uansett, så da er ikke behovet for kontroller så stort, men om de trenger verdier og mål for å kartlegge utvikling, som verktøy for resten av svangerskapet er det jo litt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #13 Del Skrevet 29. juni 2011 Du avgjør da helt selv hvor mye du vil gå til kontroll. Jordmor er et tilbud, med ventetid flere steder. Om du ikke har behov for det, så la det være. Går ut fra du er så fornuftig å ta kontakt med lege dersom noe oppstår..? Hadde ikke brydd meg så mye om hva legen sa. Jeg var på kontroll i uke 8, så var det ikke noe før UL i uke 18. Dersom du ikke løper noen risiko før nærmere fødselen ser jeg ingen grunn til å løpe ned dørene hos allerede overbookede leger og jordmødre gjennom sommeren iallfall:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #14 Del Skrevet 29. juni 2011 Annenhver uke så tidlig? Jeg er i uke 38 og skal nå til jordmor for 4. gang dette svangerskapet. De siste ukene har jeg gått annenhver gang til lege/jordmor. Jeg er overvektig og har av diverse andre grunner et risikosvangerskap. Er evig takknemlig for den oppfølgingen jeg får, men så har jeg et reelt behov for det! Du kan jo feks levere en urinprøve og få tatt BT hos damene på legekontoret uten å ha time. Det er jo veldig enkelt og greit. Så får du jo time om noe av det ikke stemmer. Ønsker deg masse lykke til:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå