Gå til innhold

Når sluttet dere å gi barna (varm) melk på flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da de sluttet med mm/mme og begynte med vanlig kumelk, ca 1 år?

Da de sluttet å drikke av flaske og begynte med vanlig kopp, ca ? år ?

Annet?

Vi har ei lita tuste her på 15 mnd som fremdeles får ei flaske med oppvarmet melk (kumelk ja) både morgen og kveld. Både for at hun skal få i seg godt med væske iløpet av døgnet (hun er ikke sååå glad i hverken vann eller kald melk ennå at hun drikker så mye ellers), men også fordi hun tydeligvis koser seg så utrolig med den flaska. Ligger på fanget og koser seg selv i håret og lager koselyder...søta vår!!

Men...Er hun "for gammel" til dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Hun er ikke for gammel for varm melk, men flasken trenger hun da ikke.

Vi kuttet ut flasken ved ca10mnd når gutten ville ha kald kumelk.

Forstår at det er kos for henne, men hvorfor ikke gi i kopp?

Flaske skader henne ikke, men i mitt hodet blir det helt "feil". Finnes da mye annet å kose seg med. En bamse osv.

Skrevet

Det er ikke bra for tennene:)

Vi sluttet da de var rundt året. Når det sluttet med melk som mat sluttet vi også med flske. Gikk gradvis over til faste måltider. når melkemåltidet ble avløst av fastføde, sluttet vi også med oppvarmet melk.

Melk hører hjemme til måltidene, vann bør være drikke utenom måltidene.

Husk at det også er mye væske i maten de spiser. Hun trenger sannsynligvis ikke å få flaske med melk for å få i seg nok væske. ha heller en flaske/kopp med vann tilgjengelig for henne hele tiden!

Skrevet

Sluttet å varme melka da hun var 11 måneder. Kopp sliter vi enda litt med, hun er 14 måneder nå, men det kommer seg sakte, men sikkert og hun får nok dreis på det snart.

Skrevet

Gutten min er 2,5 år og får fortsatt en flaske med melk hver dag. Ser ingen grunn til å slutte med det. Så lenge hun klarer å drikke av vanlig kopp, så er vel den lille kosestunden med flaske bare positiv. Alle som jobber i barnehagen til gutten min mener det samme.

Skrevet

Gi varm melk i kopp, mener du!? Hun klarer ikke å drikke av kopp selv helt ennå, for hun "tilter" den for mye, så alt havner nedover magen. Hehe. Blir VELDIG vått og ekkelt om hun skal få masse varm melk da..?

Og at det er skadelig for tennene? Hvorfor det? Melk er vel ikke mer skadelig om den kommer i varm eller kald form? Og hun får jo dette i forbindelse med måltider (som supplement til frokost og kveldsmat), FØR tannpussen... kan vel umulig være noe problem da?

Når dere skriver kopp... mener dere sånn tutkopp til små barn, eller mener dere en helt vanlig kopp?

HI

Annonse

Skrevet

Tutekopp bruker hun nå, men vi øver på vanlig kopp. Øver til kveldsmaten for da gjør det ingenting at hun blir våt, i dusjen og ute når det er varmt.

09:23

(og nei, varm melk er ikke skadelig for tennene. hun trodde sikkert at du ga melken etter tannpuss;)

Skrevet

Ved varm drikke bruker man vel tutekopp for så små, men vanlig kopp ellers. Jeg har jobbet i bhg og det første vi lærte barna var å spise selv og drikke fra vanlig glass. En gang må jo barnet begynne å lære å drikke "vanlig".

Skrevet

09.24 her. Jeg mener vanlig kopp, men du trenger ikke stresse med det ennå. Tutkopp er veldig flott når hun er så liten. Men dere kan jo øve litt på vanlig kopp eller glass innimellom Gutten min begynte i barnehagen da han var 19 måneder og de forventet ikke at han kunne drikke av vanlig kopp/glass. Behold flasken dere. Den kosen er viktig!

Skrevet

Jo, å drikke masse melk utenom måltidene er skadelig for tennene!!

Det er melkesukker i melk som ikke er bra. derfor skal man drikke melk til måltidene og ikke utenom

Skrevet

Gutten min er 2 år og 4 måneder, og han får fortsatt en flaske med varm melk før han legger seg. Han får denne på rommet sitt mens han sitter på fanget mitt og koser. Dette er på en måte kosestunden vår, og for han en god mulighet til å roe seg ned før natta. Både han og jeg elsker denne stunden.

Men pusser selvfølgelig tennene hans ETTER flaska!

Skrevet

Mine har aldri fått oppvarmet kumelk. De gikk over fra mme til vanlig kald kumelk. Har vært veldig bevisst på at melk ikke er kos, så derfor har de heller aldri fått koseflaske. Melk er forbeholdt måltider, tørstedrikk er vann. Smaken av vann må tilvennes (er ikke søtt), men er de tørste så drikker de.

Skrevet

Aldri vært noe problem for mine barn å drikke vann mellom måltider (eller til måltider for den saks skyld) selv om de har fått koseflaske med melk på kvelden.

Annonse

Skrevet

Min eldste fikk det til hun var 3 år. Nå er hun 6 og vil fortsatt gjerne ha varm melk før hun legger seg, men nå i kopp. Jeg ser ikke noe problem med at de fortsetter lenge med det. Det er jo en god vane.

Skrevet

Det erjo ikke snakk om å gå å småsuge på flaska hele dagen og natta. Min får en flaske på kvelden før tannpuss. Den bruker hun ca 10 minutter på.

Skrevet

Her er mini 5 mnd, og to av mme måltidene sine får han allerede på tutkopp, mens fetteren hans fortsatt får en flaske med varm melk (ku melk) pr dag, og han er 16,5 mndr.

Skrevet

Jeg synes det er litt synd at det lages en fasit på at barn må slutte med flaske innen en viss alder. Hvis jenta di koser seg veldig med flaska og dere synes det er en grei vane, så la henne få fortsette.

Vi har nettopp kutta flaska til vår gutt på 1,5 år. Han har pleid å få en flaske om morgenen. Han spurte ikke etter flaska så han synes tydeligvis at det var helt greit!

Skrevet

Dattern min er 2,5 år og får fortsatt en flaske varm melk før leggetid og tannpuss. Dette er en koselig roe-ned stund før legging og gir også ekstra væske til en jente som er dårlig på å drikke nok iløpet av dagen. Tipper vi kommer til å slutte med dette iløpet av høsten, når hun nærmer seg 3 år.

• 6 år senere...
Skrevet
På 6/29/2011 den 9.30, Anonym bruker skrev:

09.24 her. Jeg mener vanlig kopp, men du trenger ikke stresse med det ennå. Tutkopp er veldig flott når hun er så liten. Men dere kan jo øve litt på vanlig kopp eller glass innimellom Gutten min begynte i barnehagen da han var 19 måneder og de forventet ikke at han kunne drikke av vanlig kopp/glass. Behold flasken dere. Den kosen er viktig!

Kosen er viktig for hvem? Mor ja

Anonymkode: 87894...553

Skrevet

Det har jeg aldri gitt. 

Anonymkode: 14a08...416

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kosen er viktig for hvem? Mor ja

Anonymkode: 87894...553

Hun har sikkert sluttet med den nå, siden tråden er 6 år gammel.

Hvordan kommer så gamle tråder opp når søkehistorikken ikke tillater det lenger?

Anonymkode: 2e04a...aaf

Skrevet

Det har de aldri fått, men jeg har ammet mine til 15 mnd, så det kan vel sies å være det samme. Så svaret blir vel da 15 mnd.

Anonymkode: 2d8c1...189

Skrevet

Har aldri gitt mine barn tåteflaske, de har fått pupp eller kopp. Og jeg synes tåteflasker og mat på senga og smokk er noe som tilhører babyer og man burde venne av når barnet passerer ett. 

Anonymkode: 08a8b...8e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...