Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Del Skrevet 28. juni 2011 Hva bruker deres skole eller deres barn? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #2 Del Skrevet 28. juni 2011 Leselyst- prosjektet. For alle trinn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Del Skrevet 28. juni 2011 ALT er lov, bare ungene leser Donald, Tom og Jerry og alt som er. Det er bare å lese, og dess mer de leser dess bedre blir de I starten har det ikke med å oppfatte alt av innholdet, men bare det er interessant nok til å ville lese mer for det barnet det gjelder. Vi har hatt diplomer for å ha lest så og så mange sider(barn og foreldre har rapportert til skolen). Diplomer for hva barnet faktisk har lest på skolen, og alt mulig. Men som forelder til barn med store språkvansker(og et barn som snakket alt for tidlig i følge malen), så vet jeg at det er det samme hva de leser, bare de leser noe. Om det så bare er reklameplakater, og de klarer det Det handler faktisk bare om å ville øve på alle bokstaver, og øve på å sette dem sammen. Første klasse bør bare fokusere på å leke med bokstaver og enkle ord, andre klasse.. Da bør en som lærer se litt ulikheter, og hvem som henger litt etter og kan trenge hjelp. Dysleksi i dybden burde virkelig være et kurs(eller inngå alvorlig i utdannelsen) til ALLE lærere. Det barnet mitt som snakket og kunne en del bokstaver tidligst, er den som har alvorlig dysleksi. Det barnet som snakket sent, og trengte hjelp til å lære dette, knakk lesekoden ved første leseleksen. En skulle tro de hadde omvendte problemer, men sånn er det ikke. Som lærer MÅ du for barna være utrolig obs på slike ting. Ikke alltid den du tror som har vansker. Og ikke vent. Meld heller fra til PPT med en gang, for da har en en sjanse dersom det er noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #4 Del Skrevet 28. juni 2011 Leseprosjekt over f.eks. 3 uker, så så mange timer... Lesing en og en og i grupper. Diverse leseøvelser. Minibibliotek på klasserommet med et stort utvalg bøker i f.eks. tre kategorier (lett, middels, "vanskelig"). Registrere bøkene de leser og antall sider. Målet er at de tilsammen skal lese f.eks. 30000 sider i løpet av perioden (alt etter størrelse på klassen), og klarer de det etter perioden, vanker det premie (tur til byen med forestillng/spising eller mat, film, overnatting etc. på skolen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #5 Del Skrevet 29. juni 2011 jeg har ikke noe ide for leseprosjekt men jeg ville bare spinne litt videre på forrige innleggers forslag om registrering av antall leste sider. da jeg var lita hadde vi "bokorm". ormen startet med er stort rundt hode med fjes og følehorn. for hver 100de side vi hadde lest fikk vi en utklippet runding til å feste på ormen. ormen gikk rundt hele klasserommet nesten 2 ganger til slutt. det var veldig spennende å kunne se med egne øyne hvor mye vi faktisk hadde lest og det ga oss driv til å fortsette lesingen. "for å se hvor lang ormen kunne bli!!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå