Gå til innhold

Barn med Cøliaki.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har barn med Cøliaki? Hvordan påvirker dette hverdagen deres, og hvordan var barnet før dere fant uta det, eller hva er symptomene?

Sønnen min på 14mnd har kanske cøliaki. Kan jo nesten ikke noe om det, og syns egentlig at det er ganske "skummelt", blir jo en slags omveltning for hele familien.

Men jeg syns egentlig at det er litt rart, for han har fått grøt og brød siden han var 4mnd. (Brød fra 6mnd) Aldri reagert noe nevneverdig på det, men etter at han begynte på melk ved 1år så har han daglig diare, bæsjen ble bedre når eg kuttet litt ned på melkemengden. Men han legger ikke på seg, derfor tror legene at det er Cøliaki. Han skal ta tester osv imorgen, og jeg må si at jeg gruer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en gutt som fikk diagnosen da han var på din sin alder. Merket det pga masse og ofte oppkast, samt vektnedgang, men symptomene en kan ha er mange.

Cøliakien kan slå ut når som helst, alt fra med en gang de begynner med gluten til den dagen de dør. Så at han har spist gluten uten plager i flere mnd har ingenting å si. Aller vanligst er det å bli synlig syk når man er mellom 30 og 60 år.

Nedgang/stagnering i vekt er en av da vanligste symptomene.

Skal prøve å forklare hvordan kroppen virker i forhold til cøliaki og melk.

Når en med cøliaki spiser gluten blir tarmtottene i tynntarmen skadet. Ytterst på disse tarmtottene sitter enzymet som også bryter ned melken. Derfor er det vanlig at en reagerer på melk når en cøliakiker ikke spiser glutenfritt. Denne reaksjonen forsvinner derimot kort tid etter at glutenfritt er innført og tarmtottene heles igjen.

Siden plagene av melken kan være sterkere enn plagene av gluten er det mange som tar cøliaki for å være melkeallergi. Det er derfor det er viktig å ikke bare teste ut selv, men la en kyndig teste først.

Å få diagnosen cøliaki føles som verden undergang med en gang. Det er jo så mye som skal læres og redselen for at barnet skal føle seg utenfor er overveldende. Men dette går seg raskt til.

I og med at barnet er så ungt når det oppdages vet de jo ikke om noe annet. De lærer seg også tidlig hva som er greit og hva som må unngås.

I tillegg fokuserer vi på at han for spesiell og dyr mat fordi han unik på sin måte. Vår synes dette er stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...