Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gode tips...? Han hyler som en stukken gris når vi skal skifte på han. Er ganske liten, da. Prøver å ta det etter mat når han er blid og fornøyd.

Har forsøkt å legge han til riktig når jeg ammer, og sett på videoer og fått tips. Men blir så innmari sår på brystvortene! Den ene står det en slags knopp utenpå knoppen når jeg har ammet. Må av og til koble han fra før han er mett fordi det er så utrolig vondt. Bruker stort sett vuggestilling, og bruker skjold (begynte på sykehuset og får ikke vent han/meg av med det:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei og gratulerer med baby :)

De fleste nyfødte liker ikke å bli skiftet på, de liker ikke å være avkledd etc. Min hylte også som en stukken gris og pappan lurte nesten på om jeg torturerte han der inne på badet :) Men det går seg til etterhvert som alt annet :)

har du vært inne på ammehjelpen sine sider? www.ammehjelpen.no

Jeg ble også sår i starten, ikke så sår at jeg blødde, men sår og øm. Smurte på purelan og det hjalp+luftet puppene en del :D

Skrevet

Har du spebarnsboken? Jeg fikk den gratis på sykehuset. Der står det en 1-2-3 oppskrift for hvordan du legger til babyen + en liste over hva du ikke skulle gjøre. Hett hadde akkurat samme problemet, og ble kvitt skolene på en dag etter å ha fulgt oppskriften der. Kan anbefales!

Skrevet

Gratulere med baby!

-Førstemann hylte som en gris når vi skiftet på han! Det hele var løst med å skru opp varmen på bade med 5grader (føltes som en bastue når vi hadde dusjet!).

Amming, om du mener han tar riktig tak (filmene på ammehjelpen.no er gode), -er du sikker på at du holder han tett nok inntil kroppen?

Skrevet

Fikk ikke spedbarnsboken, de hadde visst ikke den her i min bydel i Oslo:-(. Hmmm.. kanskje vi skal skru opp temp på badet, da. Om natta prøver vi å gjøre det i "mørket" så da blir det kjapt oppe i senga. Ser de anbefaler at man venter med tissebleier, men føler guttungen har veldig mye ubehag om bleia er klissklass. I går hylte han som han ikke holdt ut, i dag har mannen min vært hjemme og skifteet på han. Og akkurat samme hyling! Heldigvis ikke bare meg;-). Har gått inn på ammehjelpen og sett. Tror problemet er at jeg ikke får han til å gape høyt nok, at han tar kun "knoppen". Tips for å få til gaping? Synes også det er vanskelig å få til liggende amming, selv om det er mest praktisk på natta. Da er det lettere å sovne igjen, også.

Skrevet

Vi fikk først til liggende amming når jenta var 6 mnd og holdt seg litt opp selv. Helt håpløst før. Jeg hadde store gode puter i ryggen i senga slik at jeg kunne ligge litt bakover mens jeg ammet. Byttet pære i nattbordslampa til en som var farget i begynnelsen, skrudde på lampa så jeg så vidt så om hun hadde riktig tak og skrudde av igjen. For å få henne til å gape kilte jeg på leppene hennes med brystvorta helt til hun gapte høyt, og når hun gjorde det skyndte jeg meg å legge henne til :)

Skrevet

Sikt på nese og gane med knoppen, ikke mot munnen. Da vil spebarn vanligvis bøye hodet fint bakover og gape godt. Hva synes du er vanskelig med liggende amming? Kan det hjelpe med mer puter etc, gjerne mellom knærne dine?

Ang bleieskift så støtter jeg rådene om å ha det lunt og varmt. Kle av minst mulig, ha gjerne et mykt teppe over. Om du får til å ha han i fanget ditt når du skifter så kan det hende han føler seg tryggere da, anbefales dog bare på tissebleier. Generelt kan det hende det hjelper å bære han mye og nært, gjerne i bæresjal. Da kan det hende han roer seg ned de korte studene han må ned på stellebordet også. Husk at han har ligget i 9 mnd og hørt hjerteslagene dine nå, og så skal han plutselig ligge helt alene flere desimeter fra deg! :)

IKEA har forresten små oppladbare lamper som gir dust lys, heter Spöka tror jeg. Vi hadde sånn på badet, og nå på barnerommet. Gav nok lys til å skifte bleie.

Skrevet

Gutten min likte heller ikke å bli skiftet på eller ligge på stellebordet i det ele tatt i starten... Løsningen ble hårføner :) de første 6-7ukene måtte hårføneren stå på mens vi skiftet på gutten, da ble han fornøyd.

Ellers kan amming være et forferdelig styr! Hadde også såre brystvorter og prøvde skjold som ble redningen for ammekarrieren her. Har brukt det i snart 9mnd og det funker bra for meg. Selvfølgelig er jo det beste å prøve og venne det av, men fortvil ikke hvis det ikke går :)

Gratulerer med baby

Skrevet

Vi hang opp uro og leker over Over stellebordet. Det hjalp litt. Og så hadde vi stelle-sanger, hun har alltid likt å høre oss synge. Når det gjelder såre pupper, husk å sjekke at baby ikke "henger" i brystet, jeg blir sår med en gang hvis hun drar bare det minste i vorta. Kan være så lite at man ikke merker det før man blir sår!

Lykke til!

Skrevet

Jeg bruker også ammeskjold, sikkert derfor det er vanskelig med liggende amming. Når han skal suge i brystet, tar han bare og suger av skjoldet:-). Grunnen til at jeg ammer liggende er at jeg ikke skal "våkne helt" på natta, at jeg bare skal kunne legge meg å sove igjen. Derfor jeg ikke styrer med puter etc. (det gjør jeg om dagen, og det er litt styrete). Tror muligens jeg har sopp på brystvortene, så forsøker med behandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...