Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Del Skrevet 28. juni 2011 Hva kan deres 5-6åringer selv, som de ikke trenger hjelp til? Og hva forventer dere at de skal kunne gjøre selv? Jeg tenker da på hygiene som toalettbesøk og tørke seg selv, dusj,vask, tannpuss ol, og situasjoner som påkledning av forskjellige klær, både til inne- og utebruk, opprydding, spisesituasjoner, smøring av egne brødskiver og oppskjæring av middagen (på dems egen tallerkern). Grunnen til at jeg spør er fordi jeg syns sambo er for slapp med sitt 5 1/2 år gamle barn. Sambo dusjer, smører brødskiver, hjelper til med av- og påkledning, rydder og gjør alt for barnet sitt. Jeg føler han gjør det fordi han ikke "gidder" å bruke tid på å lære det bort, og ikke har tålmodighet til at det kan ta tid, og det kan bli feil, og søl osv... Hva syns dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. juni 2011 #2 Del Skrevet 28. juni 2011 Min gutt på 6 år er veldig selvstendig, og har vært det lenge. Med unntak av tannpuss der man faktisk skal hjelpe til de er minst 10 år, så gjør han alt du nevner selv. Mye av det har han gjort selv siden han var 3-4 år. Jeg oppdrar barna mine til å bli veldig selvstendige fordi jeg på sikt synes det er enklere, men også litt fordi jeg har "mange" barn og derfor nok er mer avhengig av at de klarer selv enn om en har et enebarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Del Skrevet 28. juni 2011 Min 5.5 åring (gutt): Tørker seg selv Pusser tenner selv (men jeg pusser etterpå) Kler på og av seg selv (bestemmer selv hva han vil gå med) Vasker fjeset selv Smører brødskive Deler opp middagen Rydder opp rotet sitt Må tilføye at sønnen min er i tillegg vurdert som "umoden" av fagpersonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #4 Del Skrevet 28. juni 2011 Når mine barn har vært i den alderen (har en 6 åring nå) så har de gjort det meste selv. Eneste jeg hjelper med er å vaske håret og pusse tennene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2011 #5 Del Skrevet 28. juni 2011 Vi har en 4 åring en 3 åring en 1 åring også kommer det en liten om noen uker. Siden alle barna kommer på 4 år har det blitt slik at de lærer av hverandre og må vente på tur om de trenger hjelp. Da blir det ofte til at de starter å gjøre tingene selv:-) Nå er jo våre barn mindre enn enn 5-6 åring. Men her kler de to største på seg selv alt av klær, også ytterklær. De tar på seg sko, strikk under støvler osv. De heller drikke i egen kopp ved bordet, deler rundstykker i to, smører på og spiser med kniv og gaffel. Påsmøring o.l blir jo ikke perfekt, det ligger gjerne mye mer smør på ene siden av brødet enn på andre siden. Men de synes det er helt greit og om vi synes det ser litt voldsomt ut fikser vi jo på det:-) Begge ble bleiefrie da de akkurat var fyllt 2 år, men hjelp med tørking har vi ikke introdusert de for. Men de lukker lokket, vasker hender og tørker hender. Vi hjelper til med bad og dusj. Tannpuss gjør de selv om morgene, på kvelden gjør vi det. Selvfølgelig er det ofte vi hjelper til med å smøre på brødskiver, kle på de osvosv. men de kan det og gjør det selv om vi holder på med noen av de andre barna eller kle på oss selv osvosv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #6 Del Skrevet 29. juni 2011 Hi her. Takk for svar dere. Ja, tannpussen må man hjelpe til med, det er jeg helt enig i med både dere og ekspertene Men jeg syns det er synd at alt annet skal gjøres for en på den alderen. Barnet lærer jo ikke å bli selvstendig i det hele tatt... Syns jeg ihvertfall... Hvordan kan jeg på best måte ta opp dette med samboer? Jeg vil ikke virke frekk og at jeg blander meg borti hans barn, men vi skal ha barn sammen selv, og det er jo mitt stebarn, så jeg føler jo at det er litt mitt ansvar også. Jeg vil liksom ikke trampe over og bestemme heller, bare få han til å se det selv at barnet faktisk må få prøve selv, ellers vil det jo aldri lære. Og en annen ting... Når en på 5 1/2 ikke har fått prøve å gjøre noe selv, hvilket "tempo" skal barnet da få lære alt, og hva er viktigst å starte med først? Takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #7 Del Skrevet 29. juni 2011 Hun er akkurat fyllt 6 og - tørker seg selv (må jo være på plass før skolestart) - vasker hendene etterpå av seg selv - pusser selv om morgenen - kan vaske seg selv i dusjen, men får hjelp til hårvask (langt hår) - bestemmer selv hva hun skal ha på og kler på og av seg selv (stort sett fornuftig). Trenger bare hjelp til knapper på ryggen o.l. - kler på seg yttertøy, men må ha hjelp til glidelåser - Rydder rommet sitt, noen ganger på eget initiativ, andre ganger på orde - kan smøre mat selv Hun skjærer ikke opp middagsmat selv, men øver på det. Hun kan ikke knytte sko, men så har hun heller ingen sko med lisser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #8 Del Skrevet 29. juni 2011 Hm,begynner nesten å lure på om det er mitt barn du snakker om..Har en 5-åring som er hos far annenhver uke,og det er mye slik du beskriver.Når hun kommer hjem bruker jeg mye tid på å få henne til å klare seg selv.Som å tørke seg etter toalettbesøk,ordne mat og klær selv++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #9 Del Skrevet 29. juni 2011 11:31 da snakker vi nok ikke om samme barn. Barnet her bor fast hos oss, med en mor som sjelden dukker opp i barnets liv, desverre... Leit å høre at det er flere som sliter med det samme Lurer på hva som skjer med verden, ihvertfall ifht da jeg var barn. Vi var mye mer selvstendige på den tiden (jeg er snart 30). HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #10 Del Skrevet 29. juni 2011 Nå synes jeg ikke du skal sammenligne ditt stebarn med hvordan du selv tror du var på samme alder. Barn er forskjellige, og hvis hun ikke er en spesielt selvstendig sjel i utgangspunktet, lar hun sikkert far hjelpe henne så lenge hun kan. Jeg har nemlig en slik datter selv. Hun har hele tiden vært uinteressert i å lære ting selv, mens lillesøsteren vil gjøre ALT selv. Tror nok de blir preget av hvor i søskenflokken de er også. Jeg har blitt vant til å gjøre ting for datteren min hun egentlig burde gjøre selv, og når jeg nå har fått henne til f.eks å dusje selv klarer hun det med glans! Så det er jo ikke evnene det står på! Det er bare å begynne en plass og ta alt steg for steg, du trenger egentlig ikke involvere faren engang. Lær henne å tørke seg, så vil hun snart foretrekke å gjøre det selv. Samme med andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #11 Del Skrevet 29. juni 2011 Min 6-åring gjør dette selv: *Pusser tennene (hun en dag, og jeg dagen etter(annenhver)) *Finner frem klær og kler seg selv (alle klær) *Rydder rommet *Tørker seg selv og vasker hender *Vaske håret klarer hun, men jeg pleier å hjelpe henne. Hun klarer å dusje alene, men hun trives bedre i badekar så derfor pleier jeg å ta hårvasken HUn smører ikke sin egen skive eller deler opp middagen sin selv, men det er kanskje på tide å lære henne det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #12 Del Skrevet 29. juni 2011 Datteren min er 6. Hun kan dusje og vaske håret selv, men hun må minnes om å gjøre det. Hun pusser tennene selv først, men vi må gå over etterpå for å få det bra nok. Samme med å gre håret (langt hår) Hun kan kle seg selv, men liker å få hjelp til å vrenge ting og er elendig til å finne klærne sine. Hun rydder rommet sitt, men "rydding" vil stort sett si å stappe ting inn i tilfeldigeskuffer og skap. Hun får ikke til å skifte sengetøy, men å vaske eller støvsuge gulv går fint. Hun går ut med søpla når vi ber henne, men jeg er redd hun ville mistet for mye om hun skulle tatt inn posten. Hun kan smøre egen niste til barnehagen og smører som regel sine egne skiver når vi spiser, men for å få et brukbart tempo om morgenen smører som regel jeg eller mannen nisten. Hun får ikke skjære brødselv med brødkniven. Store kniver brukes under oppsikt avvoksen. Hun kan lage smothi selv, men trenger hjelp (mas) til å rydde opp etterpå. Toalettbesøk er det lenge siden vi blandet oss bort i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #13 Del Skrevet 29. juni 2011 Ble nysgjerrig på hva jeg kan forvente rundt den alderen, for jeg har snart en 4åring. Men hun gjør det meste av dette selv allerede. Utenom dusjing, pusse tennene og rydde. Hun rydder, men vi må sette henne igang, hun gjør det ikke av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå