*Zena* Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Tok glukosebelastningstest idag og hadde 5,4 i fastende blodsukker og 8,4 etter to timer. Legen sier jeg ligger helt på grensen og skulle gi meg endelig tilbakemelding imorgen når han får svar på blodprøven min fra sykehuset. Leser på nettet at over 7,8 i blodsukker etter en slik test indikerer svangerskapsdiabetes.....pokker ( Hvordan forholder man seg til dette? Kutte ut alt av søtsaker regner jeg med, men hvordan spiser dere ellers? Hva bør man holde seg unna av mat/frukt/grønnsaker? Og må dere måle blodsukkeret flere ganger iløpet av dagen?
Umulius11 Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Hei. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 28. Da hadde jeg 10,8 etter glukosebelastningen. Har fått kjempefin oppfølging fra Ahus med jordmorskontroll, legesamtale, diabetessykepleier og UL hver andre uke (er i uke 34 nå), og fra uke 36 blir det hver uke. Fikk utdelt et blodsukkerapparat og måtte måle 8 ganger om dagen den første uka. Nå må jeg "bare" måle 5 ganger om dagen;) Babyen vokser litt fort fikk jeg vite i dag, så blir mest sansynlig satt i gang før termin. Det positive med svangerskapsdiabetes er at man må bli bevisst på hva man putter i seg og hvor ofte;) Har vel aldri vondt av det. Sukkerinntaket er det første du bør passe på fordi kroppen din har vansker for å produsere insulin. Da går sukkeret over til den lille og h*n legger fortere på seg. Spis 4-5 måltider om dagen, maks 2 frukt (begrens inntaket av banan, druer og mango = mye sukker) om dagen og hold deg til grove/fullkorns produkter når du først spiser det. Hold deg unna fine hveteprodukter (boller, loff, pølsebrød o.l.), kjeks, kaker, brus (sukkerfri er ok) og juice, og godis generellt. Grønnsaker kan du spise så mye du vil av;) Er lov å kose seg iblandt, men halver det du ellers ville tatt;) Håper dette ga deg litt svar. Lykke til videre!
Ellois Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Jeg tok en glukosebelastningstest for litt siden og slo ut med 9. Det var heeeeeelt i grenseland, sa legen, og satte meg på diett som om det var svangerskapsdiabetes. For å være på den sikre siden. Bl.a. slik at Knøttet ikke blir enormt stor og jeg ikke kan føde vaginalt. Og det vil jeg jo. Så ja, nå er det slutt med all is, brus og godis frem til fødsel! :-/ Vet jo at jeg ikke har vondt av det. Verre var det nesten at jeg måtte slutte med juice, bananer, yoghurt og diverse andre ting som jeg ikke hadde tenkt over at det også er mye sukker i. Så når går det mye i vann og melk. Og jordbær, kiwi, gulerøtter og lignende, når jeg er sugen på snacks. Kjedelig! Men som sagt, har garantert ikke vondt av det. Merker allerede at kroppen føles "renere" innvendig.
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Vad gjorde utslag för att ni tog denna testen? Det är väl inte något som man vanligtvis gör när man är på kontroll?
Ellois Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Min lege anbefalte testen fordi jeg er over 35 år. Så for han var det rutine. Men jeg hadde lyst til å ta den uansett, siden jeg hadde en far med diabetes - og selv syntes det var blitt litt vel mye sukkerinntak på meg i det siste... Mistenkte at jeg kom til å score høyt. Og det gjorde jeg.
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Gjorde det inte utslag på urinprovet som du tog med till läkaren?
Umulius11 Skrevet 29. juni 2011 #7 Skrevet 29. juni 2011 Jeg tok det pga rutinekontroll på helsestasjonene i bydelen jeg bor i har hvor de tester alle. Faren min har diabetes type 2, så ville nok testet meg uansett. Har aldri hatt utslag på urinprøvene hos legen, men de har jo ofte vært på morgenen og da har jeg jo ikke fått i meg noe særlig sukker.
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 29. juni 2011 #8 Skrevet 29. juni 2011 Det är sant! Vad är symptomerna ni har som fått påvisat detta? Vad känner ni själva?
Ellois Skrevet 29. juni 2011 #9 Skrevet 29. juni 2011 Nei, urinprøvene mine har vært fine hele veien. Ingenting som tydet på farlig nær svangerskapsdiabetes der. Leverer alltid morgenurin, da. Fastende.
Ellois Skrevet 29. juni 2011 #10 Skrevet 29. juni 2011 Symptomene mine har ikke vært annet enn at jeg har vært unormalt gira på sukker og godis i det siste. Før spiste jeg godis og drakk brus kun i helgene. De siste månedene gled det mer og mer ut. Litt sånn "må ha". Hadde et konstant sug. Mot slutten, før jeg tok testen, tenkte jeg automatisk diabetes og at det var greit å få sjekket det, når legen først foreslo det pga. alder.
Alida*Englebarn Skrevet 29. juni 2011 #11 Skrevet 29. juni 2011 Jeg er 46 og det er ingen rutine på å ta denne testen der jeg går til kontroll, iallfall ikke fordi en er over 35 år. Jeg har ikke merket noen større oppfølging i svangerskapet fordi jeg er 46 år, neida, det eneste er de testene jeg tok tidlig Duo test. Legen min går ut i ferie om ei uke og da er jeg i uke 34, overført til vikarlege og vurderer å gå til jordmor etter det. Tror ikke det blir annen oppfølging enn den alle andre har uansett alder.
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 Hos meg var glukosetesten på 9 etter 2 timer i uke 32, har blitt fulgt opp på Ullvål hver uke siden med ctg, UL osv. Har gått helt fint å regulere kosten, det eneste jeg har slitt litt med er å kutte ned på melk i kaffen, bruker mye melk.. 0% youghurt fungerer helt fint, ikke så gode som andre men hjelper på søtbehov og lindrer halsbrann likevel. Suppe har reddet meg fra karboveldet, kokt på alle mulige typer grønnsaker, og med små kjøttboller lagd av kjøttdeig (kylling) blandet med persille og hvitløk og trukket i suppa til slutt, deilig og veldig sunt. Ellers har jeg spist mye bringebær, på brød til dessert og snacks, og uendelig mye grønnsaker, potetene kan lett erstattes med andre grønnsaker. Imorgen er det over da blir vi satt igang, rart å vite når det skal skje, jeg gleder meg.
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 Glukosetest skal være rutine ved følgende: Påvist sukker i morgenurin uansett tidspunkt i svangerskapet. Økt risiko for svangerskapsdiabetes som alder over 38 år, type 1- eller 2-diabetes hos foreldre eller søsken. Overvekt med BMI over 27 kg ved svangerskapets begynnelse. Tidligere påvist svangerskapsdiabetes, polycystisk ovariesyndrom (PCOS). I Innvandret fra land utenfor Europa med høy forekomst av diabetes. Man skal ha ganske høyt langtidsblodsukker før man nødvendigvis har sukker i urinen så det alene er ingen god indikator. Gravide kan også ha det innimellom uten å ha svangerskapsdiabetes. Synd at ikke disse rutinene blir fulgt opp, det er jo ikke så bra for babyen hvis det ikke blir oppdaget, dog er det sjelden at alvorlige tilstander oppstår.
Gjest Gurimamma Skrevet 30. juni 2011 #14 Skrevet 30. juni 2011 Her var det mye nyttig informasjon! Det jeg lurer på er om det finnes noen alternativ metode å måle denne glukosebelastningen på ? Jeg ble sendt på sykehuset for en slik test, men som følge av slankeoperasjon tidligere har jeg problemer med å innta så mye væske på så kort tid.. som følge av det kom alt i retur. I tillegg ble jeg skikkelig dårlig. Var urolig i hele kroppen og følte meg nesten "ruset" (type sløv og dorsk) Andre som har opplevd dette ? Siden testen ikke ble fullført så kunne de jo heller ikke si noe om gluk.bekastningen, så da var jeg like langt. Frykter nå at jeg blir satt opp på ny time til samme prøve..
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 30. juni 2011 #15 Skrevet 30. juni 2011 Du kan i alle fall måle blodsukker over en kort periode for å se hvordan du ligger an. Mål om morgenen fastende, bør være under 6, mål 1 1/2 time etter måltid og er du alltid under 7 da hadde jeg ikke bekymra meg. Du kan også måle langtidsblodsukker, er det høyere enn 6 trenger du å regulere kosten. Problemet med langtidsblodsukker er at det gir et snitt fra de siste 2-3 mnd og da vil ikke evt nyoppståtte problemer gi utslag på mange uker. Blodsukkerapparat koster ingenting, men stikksene du bruker når du måler er hinsides dyre, skaff deg en blå resept så slipper du unna med 1/4 av prisen..(100 istedet for 400 for 50, forsvinner fort)
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 30. juni 2011 #16 Skrevet 30. juni 2011 Var urolig i hele kroppen og følte meg nesten "ruset" (type sløv og dorsk) Disse symptomene kan ligne på det jeg opplever når blodsukkeret mitt blir litt høyt (8-9). Men for all del hvis du ble dårlig og kastet opp og presset ned mer enn du egentlig tålte, høres jo dette ut som en helt vanlig uvel episode som sikkert kan komme av det alene..
Gjest Gurimamma Skrevet 30. juni 2011 #17 Skrevet 30. juni 2011 Takk for informasjonen Får høre med JM ved neste kontroll. Satser på det finnes en alternativ løsning da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå