Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at legen sjekker brystene til den gravide på sv.kontrollen?

Fikk helt sjokk da hun ba med brette ut puppen! Hehe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, nei? Hvorfor skulle hun sjekke det?

Skrevet

Har gått igjennom 2 svangerskap og aldri har legen foretatt en brystundersøkelse på meg....

Skrevet

de gjorde det visst før i tiden, men det finnes ingen medisinsk grunn til å undersøke brystene på en kontroll.

Skrevet

Jeg ble sjekket..

Både nå og i forrige svangerskap..

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Jøss, det har jeg aldri hørt om!

Hva er det de skal sjekke på en slik kontroll, og spesielt på første kontroll (når ting fortsatt er ganske uforandret!)?

Skrevet

Mulig det er som en skriver her, at det var mer vanlig før i tiden... Men vet det er leger/jordmødre som fortsatt tar en puppe-kontroll på første sv.skapskontrollen. Jeg er 3.gangs og har selv aldri opplevd å måtte blottlegge puppene på kontroll, men har venninner som har gjort det. Grunnen for at denne kontrollen gjøres er for å sjekke om du evt. skulle ha noen mistenkelige klumper i brystene (mtp mulig brystkreft). Skulle du ha det, vil det være vanskelig å oppdage utover i graviditene og under amme-tiden, pga av alle melkekjertlene. Og som vi vet så er brystkreft viktig å oppdage i tidlig fase for å ha større sjanse for at det skal gå bra. Om man da går gravid i 9 måneder og ammer x antall måneder etter, og kanskje skulle gå med en klump i puppen hele denne tiden, ville vel ikke prognosene vært så bra videre.. Så jeg syns faktisk det hadde vært beroligende å få dem sjekket av legen/jordmora jeg, så har man liksom fått en faglært til å sjekke om alt virker greit :)

Skrevet

Det feltet cor/pulm/mamae står jo for hjerte, lunge og bryst... Det er vel en grunn for at det står på helsekortet..?

Skrevet

Tror de gjorde det før for å se om puppen din var "ammevennlig".. altså form på brystvorte og sånt. Men det er vel ganske avleggs nå. Jeg har tre barn og har kun vist puppen til en jordmor etter jeg fikk mitt 2 barn. Det var selvsagt en eldre jordmor.. Det var også litt kleint!

Skrevet

Jeg ble sjekket med førstemann (2007) men ikke i de etter det. Jeg forstod det på legen at det visst var en spesiell form for brystkreft som kunne oppstå når man var gravid..(?).

Skrevet

Legen min sjekket i dag! Ble ganske overrasket, det ble ikke gjort sist, men jeg har byttet lege i mellomtiden. Hun forklarte at det var for å kjenne etter eventuelle klumper, men jeg trodde hun mente at det ville være lettere å oppdage unormale ting nå tidlig i graviditeten enn til vanlig pga hormoner. Men det som en skriver over her om at det ikke er så lett å oppdage senere med amming etc høres jo veldig logisk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...