Gå til innhold

Stemmer det at man kan bli utdannet ved å jobbe i noen år for så å ta eksamen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jobbe som hva? Du må ha en teoretisk utdannelse i bunnen, men du kan komme inn på skole på realkompetanse om du ikke er skoleflink og velger å jobbe deg opp en realkompetanse.

Ja det kan du om du mener yrkesfag.

Du går som hjelpemann/kvinne i fem år, og så kan du ta fagprøven.

Men du får sannsynligvis ikke like godt betalt som en som er utdannet....men mye mer enn en lærling!

Jeg vet ihvertfall at i gamle dager da jeg tok fagbrev så gikk jeg 2 år på skole og 2 år i lære, og så gikk jeg opp til fagprøven. Om jeg skulle gjort dette på egenhånd måtte jeg ha jobbet i 6 år innen bransjen og så gått opp som privatist. Vet ikke hvor du skal henvende deg, men å starte med å kontakte rådgiveren på vgs var ingen dum idé :)

Du kan bli lærling uten å ha tatt yrkeslinja innen det feltet du vil jobbe med. Læretiden blir da 4 år, men så kan du få fratrekk fra annen erfaring og skolegang. Med fratrekk kan du komme ned i 3 år i lære. Eller så kan du jobbe som hjelpearbeider i 5 år å så søke om å få ta fagbrev. Det letteste er å ta kontakt med opplæringskontoret

du kan melde deg opp til privatist eksamen uten å ha tatt fag-timer på skole ja! du kan nok "samle" opp slike eksamener og få det godkjendt og tatt fagprøve, men det er mulig du må være lærling i tillegg da.. men om du tar praksisen mens du tar eksamenene kan det vel gå.. vet om flere som har gjort det slik..

en kompis tok 5 års ingenør utdanning på to år, og gikk rett i lederstilling for en ganske stor bedrift, uten å ha gått noe annet enn vanlig allmenn på videregående og heller ikke vært lærling.. men han har usedvanlig godt hode da..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...