Gå til innhold

"straff" for å ikke spise middagen sin.

Anbefalte innlegg

Jeg skriver "straff" fordi jeg er usikker på om det i det heletatt er en straff å måtte vente i en og en halv time til neste måltid.

Barna valgte selv å gå i fra bordet.

Min 4 åring forstår utmerket godt hva jeg mener og sier. 2 åringen, nei han forstår nok ikke. Han ble heller ikke bedt om å gå i fra, han gikk fra bordet selv (noe som er helt greit når man er 2 år).

Når alt dette er skrevet og sagt så må det sies at ingen barn er sultne ennå og det er 1 min siden de skulle hatt kveldsmaten sin. Tviler på at barna mine har fått varige men av dette...

Fortsetter under...

Vi har jobbet litt med grønnsakspising der vi ikke kom noen vei. Til slutt moste jeg gulerot i poteten og serverte det med lovnad om å hoppe trampoline dersom han tok 1 bit. Han nektet i ca 30 min, men ga seg tilslutt. Syns det var godt også. Belønningen kom selvfølgelig etter 1 bit, men da vi var ferdig og hoppe spiste han resten frivillig.

Vi bruker ikke straff, men gir beskjed om at dersom han ikke spiser så skrur vi ikke på tv, spill, hopper ikke på trampoline. Dette vet han vi mener, men vi nekter han ikke omsorg og andre leker.

Nå går middagen veldig bra. Han trenger ikke spise opp, men smake på alt.

Hos oss er regelen at hvis man ikke *liker* middagen, så får man vente til kvelds, som serveres 2-3 timer etter middagen.

Og den som ikke spiser middag får heller ikke "desserten" etterpå, ikke at vi har det så ofte, men når vi finner på å ha det.

Synes ikke middagen skal serveres til kvelds. Middag er middag og kvelds er kvelds!

Jeg straffer ikke mine barn dersom de ikke spiser. Enten får de sitte fint å spise, eller sitte stille å glo på maten sin -samme for meg. Er det bare bråk og tull, må de gå fra bordet etter en advarsel eller to.

Spiser de ikke middag, lager jeg ikke mat til dem før neste måltid. De kan gjerne spise noe annet, men da må de lage den selv. Og ja, det gjelder 2 åringen like så mye som 13 åringen. Legger litt mer til rette for 2 åringen da ;) men utulig hvor mye de kan om de vil gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...