Gå til innhold

Når mener dere man har dårlig råd? Hvor lite har man til overs i mnd etter regninger er betalt...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg svarte i det andre innlegget at vi har 4000 til overs. Da er det matpenger, sparing, utgifter til diesel, lege, gaver osv osv trukket fra. Så det er bare til evnt klær til ungene (eller meg, haha) og dilldall. Om vi legger på mat og diverse er vi nok oppe i samme sum som dere.

Det er greit nok, og det går, men vi låner stadig penger fra andre kontoer for å kunne gjøre det vi har lyst til. Så vi lider ingen nød :)

Vi er en familie på 2 voksne og 1 barn på 4 år. For oss vil jeg si at vi har dårlig råd når vi har 4000-5000 kroner igjen til mat, klær og andre små uforutsette utgifter.

For oss hadde 10-12000 vært lite for vi har fire barn, en bleieunge og to store idrettsgutter som konsumerer stooore mengder mat på et døgn ;)

Vi bruker minst 10.000,- i mnd bare på mat, så kommer jo klær, utstyr, gaver, fritidssysler osv i tillegg.

Vi har ikke god råd, men har nok 15-16.000,- i måneder etter at alle faste utgifter er betalt (bortsett fra mat og bensin). Vi har ikke råd til sydenturer, merkeklær, restaurantbesøk osv i hverdagen, men vi lider ingen nød likevel. Er vel et typisk eksempel på den gode gamle arbeiderklassen?

Annonse

Etter at regninger er betalt? Hvilke regninger?

Teller du med treningsstudio, kontigenter, blader og aviser, mobiltelefon og annet skit? Eller teller du kun med nødvendige regninger som strøm, barnehage, forsikring etc.?

ALT av regninger, husleie, trening, forsikring, bil, bensin, osv.

Nå begynner hun i bhg til høsten, så da blir det litt mindre, men er også da ferdig å betale et lite smålån, så da går det nesten opp i opp. Så er etter alt er betalt

Her sitter vi igjen med ca 1000kr når absolutt alle regninger er betalt, og matbudsjettet er holdt til punkt og prikke. Vi mangler ikke mye, vi har hverandre og er flinke til å gjøre ting litt "billigere". Flittige brukere av skog og mark for å si det sånn :P

Vi må nok spare litt mer inn på det meste, nå når vi får 1 barn til. Men det går så fint =)

Hva man har igjen etter regninger er ikke det avgjørende. Om jeg har 100.000,- utbetalt pr mnd, men har kjøpt dyre biler, båter og hus som jeg må betale ned 95.000,- på pr mnd har jeg ikke dårlig råd, da er jeg bare dum.

Jeg vil si du har dårlig råd om du bor rimlig, kjører en rimlig bil og har vansker med å få pengene til å strekke til selv om du bare kjøper det du faktisk trenger.

Vi har ca 19000 igjen etter regninger er betalt. Og de skal da gå til mat, drivstoff, fritid, klær etc. Det blir litt knapt inimellom. Det er ingen rom for luksus der gitt.

Ikke har vi dyre ting og ikke har vi stort lån.

Vi er 2 voksne og 5 barn (2 bleiebarn) og det går mye penger til mat.

Annonse

Man har i alle fall ikke dårlig råd om man har mulighet til å spare, eller har flere kontoer man bare kan låne fra. Jeg har hatt det knapt hele mitt voksne liv, og bare MÅ leve billig, velge det billigste, og handle på salg. Men jeg eier huset mitt, og bilen min er ikke belånt :-) Og kommer det uforutsette regninger har jeg ingen andre til å hjelpe meg enn NAV.

Å leie er ikke et alternativ, da leieprisene er helt ville her jeg bor - så det blir nok knapt noen år til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...