Gå til innhold

Noen med migrene her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også migrene, og ofte hodepine ellers også.

Er så avhengig av migrenemedisinen min, men får ikke ta den nå som jeg er gravid. Prøver helst å ligge unne smertestillende i det hele tatt. Så nå passer jeg på å drikke mye, og hvile når jeg kjenner at jeg er sliten. Om først hodepinene er på vei så hjelper det lite å presse seg gjennom dagen. Mørkt, kaldt rom, frisk luft, slappe av.

har dessverre ingen mirakelkur..

Sliter med veldig hyppig migrene ja... Ser sannsynligvis på en delvis uføre"tilstand" nå og det er utrolig trist og kjipt.

Måtte slutte i jobben min og etterhvert på de nye studiene pga migrenen :(

Jeg har til nå ikke funnet medisiner som fungerer tilfredstillende, har prøvd det meste. Og forsøkt mye alternativt, uten hell.

Når migrenen kommer må en egentlig bare ta det med ro, ligge mørkt og kaldt, drikke vann (ikke alltid lett), noe kaldt på pannen/ansiktet, bli massert i nakken/opp mot hodet...

Det beste er jo å prøve å forebygge, men hos meg virker det nesten umulig. Migrenen kommer uansett...

Men unngå stress, psykisk stress/smerte, få i deg nok væske, test deg selv og se om du reagerer på div matvarer... Forsiktig med koffein.

Det er mye individuelle forskjeller, enhver må nesten bare finne ut hva som funker best for seg :)

Du kan sikkert finne artikler osv på nett med tips, her er en jeg fant nå

http://home.online.no/~kneshei/migrene.htm

Takk for svar!

Jeg har hatt migrene siden tenårene, ca 10-12 år. Den var hyppig i begynnelsen, men har endret seg over årene.

Har mye aura, synsforstyrrelser og nummenhet. Har heller ikke mange anfall i året, men mye hodepine ellers. Kommer i perioder og henger i i flere uker, men jeg kan også være fin i perioder.

Sliter veldig med å forebygge dette. Vet at jeg ikke tåler mye sol og sterkt lys, veldig glad i solbrillene mine!

Ellers har jeg ikke funnet noen utløsende faktorer...den bare kommer helt plutselig...Dette er veldig irriterende og hemmende! Har fått tbl, hos legen som jeg skal prøve, mot migrene. Men hodepine ellers må jeg bare innrette meg etter å lære å leve med....kjipt! Men fint å vite at man ikke er alene om det.

Noen som har prøvd akupunktur? Evt andre alternativ?

Hei frk C =)

Jeg har dessverre ingen tips til deg, men jeg lurer på noe ang. migrene som du har. For ca 3 år siden sleit jeg veldig under psykisk stress. Sov ikke på nettene og lå egentlig bare og skalv. (blei ranet på jobben og gikk på en smell) Da dette hadde pågått en stund, våknet jeg en morgen der det prikket veldig i armen og foten. Akkurat som når dem har "sovnet". Like etterpå begynte det og prikke i leppa mi og den dovnet bort. Det rettet seg fort opp og like etter kom den dundrende hodepinen. Jeg blei sendt til sykehus pga dette på nevrologisk fordi de tenkte på slag, men dette blei altså avkreftet og de konkluderte med migrene med aura, sånn som du har. Hadde disse anfallene 3 ganger i løpet av en uke med nummenhet i svelg, armer, bein, leppe og hodepine etterpå. Etter disse 3 anfallene har jeg aldri hatt noe mer..

Men det jeg lurer på er om det er denne "auraen" du også har før selve migrenefallet? (glemte og nevne synsforstyrrelser og snøvling). Jeg har aldri hørt om noen andre som har denne formen for migrene og føler meg veldig alene og syns det er kjempe skremmende. Redd for at jeg skal få helt panikk om det kommer igjen sånn som jeg gjorde sist. Slitt med mye stressnakke etter dette fordi jeg ikke klarer slappe av og bekymrer meg for mye..

Jeg har også migrene og det er samme forløpet som du beskriver "Ballerinaen" ...men, i tillegg til å snøvle når jeg snakker så "glemmer" jeg ordene (vet inni hodet hvordan setningen lyder,men når jeg skal uttale dem kommer alt feil ut og det blir bare "babbel)...

Jeg fikk også panikk til å begynne med og dette tror jeg økte annfallene :( ...min redning (gjelder for alle) var å begynne med "Migren" ett helsekost tilskudd...jeg har prøvd ALT innefor skolemedisin men ingenting funket...migren derimot brukte jeg fast i mange md (minst 4 - 5 )før jeg oppdaget bedring - startet forsiktig men færre annfall,så ble anfallene kortere,og nå 5 år etterpå er jeg helt anfallsfri (gikk vel ett år fra jeg startet med tablettene til jeg var anfallsfri)...(juhuuu nytt liv) ....har en og anen gang tilløp til migrene men, det starter liksom ikke skikkelig... vet ikke om man kan bruke "Migren" under svangerskap -men det er jo bare å sjekke (jeg bruker det ikke mer-har hatt opphold i 6 md nå og ingen tilbakefall)....

Så det er HÅP ;) migrene er vondt !!

Annonse

Åh, det var godt og høre !! Ikke at du har migrene så klart, for ja, det er helt forferdelig VONDT !! Men at jeg ikke er alene om å ha det ;)

ja, jeg glemte å skrive det du nevner om det å tenke hva du skal si også blir det bare helt surr når det kommer ut. Høres jo ut som det er på totalt "grøftefylla" faktisk :-p

Nå har jeg heldigvis ikke hatt det noe mer enn de 3 gangene jeg hadde det den gangen og det er mange år siden nå, men når jeg har vært under en stressa periode (hadde nettopp eksamen), så er jeg jo livredd for at det skal utløses. Man mister jo fullstendig kontroll over kroppen når anfallene pågår :-/ For ikke å snakke om de timene etterpå med DEN hodepinen.. Men takk for rådet =) Jeg skal huske det om jeg skulle få det en annen gang.

Kjempe bra og høre at du ikke har hatt anfall på lenge ! :D Håper det fortsetter sånn. Unner ingen migrene !

en olsteopat har hjulpet meg masse...

han "knekker" i nakken min... sier o0gsaa at migrena kan komme fra daarlig lukkemuskel i magen... kroppen er jo sammensatt...

lavendel, og pepermynte (aromaterapi) hjelper naar det er paa vei migrene... da trenger jeg ikke piller heller ;)

magnesium

kutte ut sukker....

hei,

jeg har migrene. hadde ca 1-2 anfall i uken med sterk hodepine, svimmelhet, oppkast, øyeflimring, lydfølsom++. men etter at jeg leste boken til sofia hexeberg om lavkarbo-kosthold (det står litt om migrene/hodepine der), og kuttet ned på karbohydratene, spesielt sukker, pasta, ris og potet, så har det hjulpet masse! har ikke hatt et anfall siden jeg kuttet karbo, har bare hatt noen få ganger med småvondt i hodet de siste månedene (bank i bordet), og det tar jeg med glede! hehe.. :)

Jeg har slitt med migrene med synsforstyrrelser, kvalme osv som ingenting hjalp på. Var så ille at det nesten gjorde meg til selvmordskandidat.

Så pårøvde jeg en lavkarbodiett (ikke noe fanatisk, bare kuttet ut hvite karbohydrater) og DET hjalp. Plutselig ingen anfall på over ett halvt år... til jeg spiste pizza med bunn av hvitt hvetemel. Den slo rett tilbake, og jeg lå i to døgn.

Måtte gjøre samme feil ett par ganger før jeg så sammenhengen.

Skal ikke si at jeg er helt anfallsfri nå, men det er i hvert fall min egen skyld hvis jeg får et anfall. For da har jeg garantert spist hvetemel....

jeg opplevde også at migrena ble bedre etter å redusere karboinntaket.

Men det eneste som faktisk har gjort mitt liv til et såkalt normalt liv, var å bli sykmeldt. Nå har jeg kanskje 1 anfall i uka-ish. Noe som er en total forandring fra 4 anfall i uka.

Det som hjelper meg er å stå opp til ca samme tider, sove passe, ikke gå for lenge mellom måltider, drikke nok, ikke trene med for høy puls, ikke drikke for mye alkohol, og slappe av når jeg kjenner det trykker på. Pluss at jeg står på forebyggende medisiner :)

Jeg har også prøvd ca alt, men har lært meg å leve med skiten, tror jeg.... migrene er noe dritt, det er vel det eneste jeg kan si med sikkerhet... jeg har vært skikkelig lei meg pga av det, men nå er ting bra og jeg skal omskolere meg og begynner studier til høsten :) lykke :)

God bedring alle sammen!

Annonse

Nå skal ikke jeg komme med noen supre kjerringråd, de har dere sikkert allerede prøvd.

Men jeg leste en gang om ei som hadde kraftig migrene -var ufør.

Hun drakk en del coca cola light, og da hun sluttet med det forsvant migrenen helt.

Så dersom dere som har migrene, putter i dere mye lightprodukter, så kan det iallefall være et forsøk verd, å kutte lightproduktene ut en periode og se om det kan hjelpe....

har hørt om det før, å jeg drikker pepsi max, ikke i store mengder :)

Men jeg tror nok at alle sånne typer tilsetninger som ikke er bra for kroppen har negativ innvirkning på hodet, jeg har også sluttet med snus... noe jeg tror har hatt stor positiv effekt...

Hei dere! Ser at jeg såvist ikke er alenen om dette, takk for alle svar.

Kjenner meg igjen i alt dere sier. Har flere ganger opplevd å "glemme" ord, vet hva jeg vil si, men det kommer ut som babbel.

Har nettopp meldt meg inn i NMF, migreneforbundet, fikk masse brosjyrer o.l. i går.

Greit med litt tips til hva man kan prøve. Går og til akupunktur beh. nå, er spendt på å se om det har effekt.

Min migrene virker å være i stadig endring, kan være fin lenge for så å gå inn i lange perioder med anfall og hodepine. Veldig hemmende og plagsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...