Gå til innhold

Hva syns dere om å gi gave til søsken og far når man har fått baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEG mener det kun er babyen som skal få gaver, er jo tross alt hans/hennes fødselsdag. Mulig det bare er jeg som tenker slik da.

Men syns det blir litt rart å gi gaver til andre på noens fødselsdag. Det blir jo ikke gjort ved andre anledninger.

Fortsetter under...

Skrevet

Til mindre søsken kan jeg skjønne det. Hørte om en lillebror som skulle få en ds av sin nyfødte lillesøster og det er bare fint. Kanskje man slipper unna en del sjalusi og ikke minst har jo lillebror noe å pusle med mens resten er opptatt av det lille nurket. Hvorfor far skal få gave skjønner jeg ikke.

Skrevet

Joda, ser på en måte den med sjalusi, men et vennepar av meg ga gave til storebror fra lillebror og sjalusien kom uansett.. Så var ikke vellykket for de i allefall. Mulig det funker for noen. Vet ikke hva vi komme til å gjøre. Storebror her er 2år og 8 mnd når babyen kommer om ca 5 uker, tror ikke han bryr seg om han får en gave fra babyen eller ikke.

Litt sjalusi vil forkomme hos de fleste uansett. Hvertfall om de er enebarn, da er de jo vandt til å få all oppmerksomhet..

HI

Skrevet

Mener du det her HI ?

Du kan ikke forstå vitsen med å gi noe til eldre søsken når de får en kjempe stor omveltning i livet sitt !!

Jeg har en på 8 år som nå får søsken , selvfølgelig skal han også få gaver når den lille nå kommer til å få masse av alle !!

Er vel ingen som har sagt at det ALDRI kommer til å komme sjalusi fra han fordi han får en lusen gave , men det hjelper vel kanskje bitte litt og han ser at han også blir tenkt på !

Jeg har også sagt til de aller nærmeste at min største burde også få en liten ting når de kommer å besøker og gir gave til babyen !

Skrevet

Her vil det bli gitt gave. Syns det er helt normalt å gjøre jeg. Må jo huske på den største av barna også..

Skrevet

Jeg var på barselbesøk her for ikke lenge siden, og ga gave til mor (body butter) og resten til babyen. Storesøsteren fikk gave av meg da hun selv ble født.

Annonse

Skrevet

Når jeg besøker noen jeg er litt glad i / liker som har fått ny baby , så tar jeg HELT KLART med en liten ting til storebror/søster ja!

Vanlig folkeskikk !

jeg går også bort til de store barna først og sier hei hvordan går det osv...

En baby vet jo ikke at jeg er der og vil se på han .

Men den store ser det jo !

Ha litt vett i skallen a

Skrevet

Jeg har 3 barn, og venter nå det 4..

Jeg forventer ikke i det hele tatt at de andre barna skal få gave når det kommer folk på babybesøk.

Det er jo den lille som skal feires, og det er da babyen i seg selv som er en "gave" til hele familien. Syns ikke man skal kreve gaver til storesøsken når man har fått et nytt tilskudd. Men saken hadde vel vært litt annerledes om jeg kun hadde hatt et barn fra før av.

Skrevet

Man kan jo ikke helt sammenligne selve fødselsdagen med senere bursdager. Tenk for en utrolig omveltning det er i livet til (de) første barnet/barna å få et mindre søsken. De har nettopp fått en ny rolle som storesøster eller storebror, og det er da ikke noe galt i å gratulere dem i sin nye rolle og gi gave for å feire det. Vi har fire barn, og alle storesøsken har fått gav både fra den nye babyen hver gang, og noe lite noe fra familie. Samt at vi også, heldigvis, har en familie og venner som har vett nok til å først se de store barna som gjerne er litt ekstra sårbare da, enn å først storme bort til den nyfødte for å se. Da minste ble født kommenterte eldste etter gaven at han hadde fått verdens søtest lillesøster, som i tillegg var snill som gav han akkurat det han ønsket seg i gave. Jeg tenker at det skader jo ikke å la eldre søsken få litt ekstra godfølelse for den lille. På alle andre bursdager er det bare bursdagsbarnet som får gave. Vi har aldri slitt med sjalusi mellom våres barn, men det har neppe noe med gavene å gjøre.

Skrevet

Søsken er greit, men hvorfor skal far ha gave? Han har jo fått sin gave allerede - det er den nyfødte!

Skrevet

Når mine venninner har fått nr2 har jeg alltid med gave til det største barnet, trenger ikke å være store tingen.

Prater med det eldste barnet først også.

Skrevet

Far får ikke gave nei, bare søsken.

Skrevet

Det spørs hvor gammel storesøsken er, en som er 1-2 år gir vel blaffen imens en som er 2-7 år nok kan bli litt sår. Men uansett, de blir neppe sjalu på nettopp gavene, hvem ønsker seg vel babyklær... ;)

Jeg pleier som regel å gi gave til storesøsken jeg da, for sikkerhets skyld. Det pleier ikke å være noe dyrt.

Annonse

Skrevet

Her har vi bestemt at "storesøster" skal få en gave når babien kommer. Og jeg kommer nok til å ha en liten overraskelse (f.eks noen øl, en god whiskey, en film, en bok, etc.) til far gjemt hjemme, slik at han kan få den mens jeg er på sykehuset. Blir jo nok av gaver til babien uansett.. Setter også pris på at folk gir en liten gave til "storesøster" når de gir noe til den nyfødte, men det er det som regel bare andre småbarnsforeldre som husker på.

Skrevet

Babyen er den store gaven. Jeg har 6 barn, og når baby får klær eller andre babygreier, er det ingen av de større barna som synes det er noe å misunne baby;) Er det noe de fleste har nok av idag, er det ting...

Skrevet

Jeg har fire barn og det er sjelden de store har fått gaver når noen har kommet på barselbesøk, jeg forventer det ikke og det gjør ikke ungene heller. De misunner heller ikke babyen de små klærne, badehåndkleet e.l. det har fått.

Men de setter stor pris på det de gangene det kommer noen som har husket på dem, trenger ikke være mer enn noen såpebobler e.l. bare en liten hilsen.

Så når jeg går på barselbesøk til noen som har fått barn nummer to eller tre har jeg gjerne med en liten hilsen til størstebarnet/barna også, f.eks en malebok, såpebobler e.l.

Har ikke gitt gaver til egne barn når de har blitt storesøsken, det føles helt merkelig å skulle gjøre synes jeg.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt at jeg skla gi gave til de øvrige søskene når jeg kommer på barselsbesøk med gave til baby. Har ikke fallt meg inn rett og slett. Sikkert noen snurte småbarnsforeldre rundt omkring da ;)

Vel, det kan jo hende jeg husker på det neste gang, men mest sannsynlig ikke.

Her får ikke den vordende far noe annet enn en rykende fersk baby. Tror han ville syns det var veldig rart om jeg skulle ha fokus på gave til ham, når vi allerede får den beste gaven som finnes, en baby! Materielle ting er da absolutt i andre rekke!

Skrevet

unødvendig å gi gaver til eldre søsken.

Dette er det voksne som har laget problem av.

Jeg har 5 barn, ingen har fått gaver når de har fåt søsken. Har aldri vært noe problem med sjalusi.

Det viktige er at eldre søsken blir inkludert. Her er det gjerne de som får hjelpe babyen å åpne pakkene osv. De blir da ikke misunnelige på at babyen får en bodu og små sparkebukser. Hvorfor skulle de det?

Skrevet

storesøster fikk trampoline når nr to kom..

nå når nr tre venter sin annkomst skal de også få gaver!

det er en ting å få seg et nytt søsken å en stor omveltning og måtte dele på alt, og når en er liten å ser at den nye babyen får massevis av gaver, er det VELDIG lett at de eldre søskenene blir mer såret da de ikke får noe! en ting er om de er så gamle at de forstår hva det går ut på.. men det kan stikke dypt i et barnehjerte likevel!

de fortjener også gaver siden de er flinke storesøsken! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...