Gå til innhold

Kunne dere vært sammen med en analfabet? U/T

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja klart det. Ikke han skyld at han ikke fikk skolegang. Men jeg hadde oppmuntret det å lære i lese/skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg nok ikke klart.. Da hadde jeg brukt all min fritid og energi til å lære dette mennesket å lese/skrive.. Og det bruker jeg nok tid på ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke i det hele tatt!

Jeg kjenner til en gjennom jobben som hele tiden må ha alt forklart med teskje og i barneskolevennlige termer og likevel ikke forstår hva som blir sagt og ment som er analfabet. Ikke går det an å ha noen fornuftig samtale med ham heller, for han eier ikke begrep om hva som foregår rundt seg i verden, eller hvordan ting egentlig henger sammen. Hvordan skulle han klare å forstå slikt når han ikke har det eneste verktøyet (sånn utenom å få alt forklart til seg med teskje?) for å tilegne seg nettop slik informasjon?

Nei takk, takke meg til en jeg ikke trenger å være reservemamma for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, aldri.

Jeg sliter nok som det er med en mann som ikke har samme lesehestgen som meg. Han kan skrive og lese godt, men orker ikke lese bøker. Og han er så dårlig på å skrive engelsk at der må jeg alltid trå til, når noe skal bestilles eller et julekort skrives.

Jeg hadde heller aldri kunnet forelske meg i en med et annet morsmål enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nei jeg klarer ikke være med en som har en skrivefeil for mye en gang!

Har faktisk en på jobben som er analfabet. Vet egentlig ikke hva han gjør der. Kommer og går som han vil. Tar oppvasken og litt sånn småting.. Han går det ikke an å ha en normal samtale med. Han forstår jo ingenting.

men det tok flere måneder før jeg oppdaget at han var "rar" og ikek forsto mye av det vi sa. Han snakker jo helt normalt til oss. Vanskelig å forklare.. Han er norsk forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det hadde føles veldig rart for min del. Skole og utdanning er såpass viktig for meg at jeg nok ikke hadde blitt tiltrukket av en som ikke kunne lese og skrive. Skjønner jo at de fleste analfabeter ikke kan noe for dette selv, og flesteparten av analfabetene i verden er jo desverre kvinner, men for meg hadde det påvirket forholdet for mye i negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man snakke med partneren om da, han kan jo ikke lese hva som foregår rundt seg bla. Samtaletemaene blir nok for snevre for min del gitt:) Så nope her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men man skal aldri si aldri. Jeg er feks lykkelig gift med en mann med hår på ryggen. Hadde jeg aldri trodd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er for meg helt uinteressant å være sammen med et menneske som ikke kan lese eller skrive, rett og slett fordi det legger stor begrensninger for vedkommende. Begrensninger jeg ikke er interessert i å være en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom an på årsaken til at han var analfabet. Jeg har en bekjent som har så sterk grad av dysleksi at han i praksis er analfabet. Han er allikevel en svært oppegående mann med høyere utdanning, samfunnsengasjement og en rå hukommelse.

Hadde han vært min type så kunne vi godt ha vært sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...